През 1986 година се ражда една легенда, която и днес е на почит сред любителите на редки спортни автомобили от близкото минало – така наречените „Youngtimer-и“. Става дума за BMW E30 M3, което се произвеждало основно във версия купе, а последствие се появява и вариант без покрив.
През 1992 година Е30 М3 е наследен от друга легенда, формите на която дори днес изглеждат съвременни и тепърва ще добива колекционерска стойност. Това е моделът BMW E36 M3, което освен купе и кабрио, вече има четириврат седан вариант. Именно при E36 M3 за първи път баварците използват своята 6-степенна секвенциална скоростна кутия SMG.
Ако искате да се сдобиете с М3-ка, в момента най-евтиният вариант това да се случи е третото поколение BMW E46 M3, което се произвежда в периода 2000-2006 година. При него BMW отново не предлагат вариант с 4 врати, а само купе и кабрио.
Четвъртото поколение BMW M3, вече има цели три моделни абревиатури – E90, E92 и E93. Те обозначават съответно версията с 4 врати, купе и кабрио.
Защо толкова много наблягахме на 4-вратите варианти на М3? Защото при 5-тото поколение на спортната си серия, BMW разделят от M3, моделите M4, които са купе и кабрио, а M3 остава с 4 врати. Така вече има BMW M3 F80 и BMW M4 F82 и F83 – съответно купе и кабрио.
И така до днес, когато BMW M3 и M4 се сдобиват с последното шесто поколение, което има абревиатури G80, G82 и G83. Визията на новите модели е брутална. Много хора смятат, че „бъбреците“ в предната част на автомобилите са прекалено големи, но всъщност те са част от чара на новите изтребители на BMW. Запазената марка на баварците е разпознаваема и няма шанс да объркате каква марка са тези коли. Нещо с което за съжаление все по-рядко могат да се похвалят повечето съвременни автомобили на други марки.
Задницата на новите M3 и M4 е не по-малко разпознаваема. Тънките извити стопове, скосеният таван с акулска перка, преминаващ към багажника, който завършва с малък стилен спойлер. Бронята е разчупена и аеродинамична, с долу се чува гърлен звук, излизащ от общо четирите ауспуха.
Заводски новите модели излизат с 18″ джанти отпред и с 19″ отзад, като там и гумите са по-широки. В интериора всичко е премерено и традиционно красиво за BMW. На таблото има 10.3″ дисплей зад волана и още един 12.3″ в централната част. Колите са снабдени с последно поколение BMW iDrive система. Налични са изцяло нов вид седалки, сред които има M Carbon, които са част от M Race Track пакет, който е с 25кг по-лек от стандартните М. Имайте предвид, че теглото на M3 е пораснало значително в сравнение с това на предшественика му – то е 1780кг. Това са си 145кг. При купето M4, разликата е още по-голяма. То тежи със 163кг повече и достига тегло от 1775кг. Едва 5кг по-малко от M3. Като това са данни за версията със задно.
Да при новите M3 и M4 ще има какво варианти със задно предаване, така с xDrive 4×4. Те са средно с 20кг по-тежки. Те ще са с адаптивно М-окачване с адаптивно контролируеми амортисьори, което се допълва от управлението на М-сервотроник системата на волана. Спирачките са същите като на топ модела M8. Те са с два режима на работа.
И така стигаме до двигателите, които са разработени на базата на двигателя с работен номер S58. Същия по-рано през годината видяхме при SUV-тата BMW X3 M и BMW X4 M, а скоро очакваме и при новите BMW M2. Блока на двигателите е изцяло печатан на 3D принтери. S58 има две турбини със система за разпределяне фазите на газоразпределянето. Горивото му пък влиза в камерите за изгаряне с цели 350 бара.
При M3 G80 и M4 G82 има две версии – стандартна, ако изобщо думата „стандартна“ може да се използва за двигател с 480к.с. и 450Nm въртящ момент. По-мощната версия е Competition и тя има 510к.с. и 550Nm.
BMW имат добра новина за феновете на спортното шофиране със съединител 6-степенна ръчна скоростна кутия. В този вариант M3 и M4 ще ускоряват до 100км/ч за 4.2 секунди, при Competition при който скоростите са 8 автоматични, ускорението е 3.9 секунди.
M3 G80 и M4 G82 – Цена
Цените на BMW M3 започват от $69900 за базовата версия и с $2900 повече за Competition. При М4 базата е $71800, а Competition е също с $2900 по-скъп. Предвид, че в САЩ всички автомобили са почти винаги по-евтини, се очаква в Европа цената на моделите да е малко по-висока.
При първа възможност и наличен автомобил за тест, Digital.bg ви обещава да ви запознае с новите спортисти подробно и от близо.
Още от Digital.bg: BMW M1 (E26) – Историята на една Легенда
Музика: Bensound.com
Discussion about this post