От Facebook искат да знаем, че компанията се грижи за поверителността на личните данни на своите 2 милиарда потребители. В началото на годината, Facebook за първи път публикува своите принципи за поверителност на данните и пусна образователни видео клипове, за да помогне на потребителите да контролират кой да има достъп до тяхната информация.
От Mashable обаче смятат, че това е PR офанзива на Facebook, която се случва в момент, в който се очаква по-строгата регулация в Европейския съюз (ЕС) за опазването на данните, тъй като тези принципи на поверителност не разглеждат някои от съществените проблеми, свързани със защитата на личните данни, пред които е изправена социалната мрежа.
Ето пет от най-наболелите въпроси за сигурност на потребителите във Facebook, които все още нямат отговор.
1. Ще имат ли потребителите по-голям контрол върху начина, по който техните данни се използват за рекламиране?
Разбира се, принципите за поверителност не споменават нищо за рекламния бизнес, чиито приходи са няколко милиарда долара. Той се появява само веднъж, в раздела “Ние помагаме на хората да разберат как се използват данните им”. Но там не се казва нищо за това дали Facebook планира да даде на потребителите по-голям контрол върху начина, по който техните данни се споделят с рекламодателите на социалната мрежа.
2. Ще могат ли потребителите да се откажат от споделянето на данни на други услуги, собственост на Facebook?
В принципите за поверителност не се споменава нищо и за данните на потребителите, които се споделят с други услуги, собственост на Facebook, като WhatsApp или Instagram. А според Electronic Frontier Foundation, това поражда редица опасения за поверителността. Чрез интегрирането на данни от Facebook и WhatsApp, например, Facebook може да научи повече за вашите лични комуникационни навици.
3. Ще се улесни ли изтриването на Facebook акаунти и потребителските данни?
Потребителите на Facebook винаги са се оплаквали от процеса на изтриване на акаунтите. И докато процесът вече не изисква от вас да изпратите имейл до един от служителите обслужващи клиентите, процесът все още далеч не е перфектен.
Сега Facebook предлага онлайн формуляр, чрез който може да поискате да ви бъде изтрит профила. Но той не е достъпен от приложението Facebook, а именно чрез него по-голямата част от хората имат достъп до услугата. Освен това Facebook не крие, че потребителските данни остават на сървърите им до 90 дни, след като поискате изтриване.
4. Ще се промени ли нещо?
Ще включи ли Facebook по-строги правила за поверителност (като например тези, които се използват за насочване на реклами или разпознаване на лица)? Ще има ли нови настройки за поверителност, които позволяват да блокираме още повече данни? Не е ясно дали Facebook планира съществено да промени настройките си за поверителност по какъвто и да било начин.
Говорител на Facebook каза, че ще има повече подробности „през следващите месеци”, така че явно трябва да се изчака.
5. Ще подобри ли изобщо нещо Facebook или всичко е прах в очите заради предстоящата регулация в ЕС?
Това, което в момента Facebook прави е PR кампания, която изобщо не е съобразена с притесненията на потребителите, а с предстоящата регулация в ЕС. Ако това не е така, защо тогава компанията чак сега предприема тези действия? Ето защо, принципите за поверителност на Facebook са притеснителни. Дори Facebook да има истински интерес да се занимава с опасенията на потребителите относно неприкосновеността на личния им живот, тя не трябва да включва участието на регулаторните органи, за да споделя свой набор от сравнително плитки принципи като „ние сме отговорни“.
Discussion about this post