DJI (пълно име: SZ DJI Technology Co.) e най-бързо развиващата се световна марка в Китай, която държи 77% дял от продажбите на дронове в САЩ. Сега обаче компанията трябва да се справя с коронавируса, търговската война, скандала с измами на стойност $ 150 милиона и със скептиците в правителствата на САЩ и Китай.
Стремежът на DJI за световно господство на продуктите на компанията
Всяко лято DJI, най-големият производител на дронове в света, организира състезание в Шенжен, наречено RoboMaster. RoboMaster стартира в Китай преди няколко години и към 2017 година вече привлече интереса на отбори от САЩ, Великобритания, Канада и други части на Азия. С това, RoboMaster се превърна в глобално събитие.
Любопитно: Дроновете ще заимстват технология за ориентиране от прилепите
На RoboMaster инженерите представят роботи от следващо поколение, с които състезатели изграждат бази. Освен роботи, за състезанието се използват модели на бойни ботове, дронове и въоръжени станции за отбрана, които използват пластмасови куршуми. Самото състезание като яростна битка между роботите пред хиляди крещящи фенове.
Конкурсът е идея на Франк Уанг, основателят и главният изпълнителен директор на DJI. От няколко години той се опитва да превърне RoboMaster в нещо като култ към инженерството. Голямата цел е да предизвиква интерес и търсене на продуктите на неговата компания.
Събитието е част от телевизионен анимационен филм, риалити шоу, документален филм и сериал по комикси, а от миналата година DJI започнаха да продават на масовия потребители и по-малка версия на боен робот като „Направи си сам“ комплект, наречен RoboMaster S1.
Любопитно: Eто как изглeжда първият в света дрон способен на акрoбатичи скокове
Интересното е, че Уанг не обича да говори за бизнеса си на публични места и усърдно избягва медиите, с изключение на много редки случаи. А слухът, който обикаля пресслужбата на DJI е, че Уанг може би няма да говори с репортер никога повече.
Очевидно Уанг е първият в света милиардер, изпълнил небето с евтини лесни за използване дронове, които произвеждат ярки видео записи, който има склонност към усамотяване.
Любопитно: NASA провеждат финални тестове със системата си за контрол на трафика, чрез дронове
Не по-малко интересен е факта, че Уанг е неуморен в това да подобрява тези продукти с бързо темпо, което изключително много затруднява неговите съперници. Фотографи, създатели на филми и фенове обожават продуктите на DJI и са обсебени от всяко тяхно ново изобретение.
Насрещните ветрове пред световното господство на продуктите на DJI
И въпреки всички тези перспективи, бъдещето на компанията изглежда несигурно, ако не надмине сегашното ниво на сигурността от използването на продуктите си. Причината е, че разговорът за първоначално публично предлагане, което така и не се осъществи, беше заменен от заглавия, документиращи скандал с вътрешни измами, който струваше на DJI $ 150 милиона. В този смисъл, както търговската война между Китай и САЩ, така и избухналият нов коронавирус Covid-19, са предизвикателство пред DJI, тъй като китайската икономика на практика спря през януари, а сега има опасност от затваряне и на най-големия пазар на компанията, САЩ.
Тези проблеми влияят пряко на желанието на DJI за пълна доминация в бизнеса с дронове. Още повече, че Правителството на САЩ има основателни тревоги относно нарастващото влияние на Китай върху всичко, свързано с компютрите. На този фон, перспективата небето да се изпълни с китайски роботи, които да бръмчат над главите на хората, предизвиква въпроси, които очакват решение.
Неуморният стремеж на компанията да подобрява своите продукти и да ги предлага на по-ниски цени вече видимо изсмуква голяма част от печалбата от пазара на потребителски и корпоративни дронове. Тази ситуация е описана много добре чрез думите на един бивш служител на компанията: „Франк създаде състезание, в което сега се състезава срещу себе си“. И сега това състезание трябва да се води при условията на пазара в САЩ.
DJI в борба за преодоляване на вътрешни и външни пречки по пътя към господство на пазара в САЩ
Оказва се, че притесненията относно дроновете, произведени от Китай са достигнали критичен праг в САЩ, американските политици подкрепяни от републиканските сенатори Марко Рубио и Рик Скот от Флорида, са начело на недоволствата. Към момента, повече от дузина предложения за забрана или ограничаване на използването на китайски дронове от американските правителствени агенции си проправят път чрез Вашингтон.
Министерството на вътрешните работи, което използва дронове за опазване на дивата природа и инспектиране на инфраструктурата, заяви в края на миналата година, че ще „приземи“ около 800 китайски дронове – ход, който DJI заяви в изявление, че е „политическо ограничение за продукция от Китай, маскирано като предпазна мярка за киберсигурността“.
От Службата за имиграция и прилагане на митническите закони в Лос Анджелис заявиха, че в бюлетина има „увереност“, че DJI предоставят на китайското правителство критична за сигурността на САЩ информация за инфраструктурата и правителствените служби. В същото време, в публично изявление DJI заявиха, че информацията в този бюлетин е основана на „неверни и подвеждащи твърдения.“
Всичко това е на фона на събитията от май, 2019 година, когато администрацията на Тръмп обяви забраната си относно работата с технологичния гигант Huawei Technologies Co., а Министерството на вътрешната сигурност на САЩ издаде предупреждение към американските компании относно рисковете за сигурността на данните, породени от дронове, произведени от Китай.
С оглед на събитията, правителствената препоръка към клиентите в САЩ е да използват криптирана връзка за данни между дроновете си и дистанционните контролери. Причината според източници е, че много бързото усвояване на новите технологии свързани с използването на дронове води до преосмисляне на нуждата от по-голяма защита на сигурността на данните. И тъй като от DJI се опитват да изградят повече доверие в сигурността на продуктите си от тези на техните китайски конкуренти, DJI започват да разработват повече технологии за сигурност.
Според източниците, компанията сега предлага „режим на местни данни“, в който дронът не споделя по време на полети данните в интернет, както и технология, която ще изпраща тези данни за съхранение единствено от местната компания или държавната агенция отговорна за сигурността.
Резултатите от тези инициативи на DJI е, че продуктите им не предизвикват известните притеснения за сигурността в САЩ и към момента не се забелязва отлив на интерес от страна на клиенти. Но дали това е достатъчно, и дали всеизвестното усърдие на Китай да е лидер в света на технологичните продукти ще им помогне да се задържат на пазара като световен топ производител на дронове, предстои да видим.
Вижте 5 начина, по които дроновете ще автоматизират бъдещето
Discussion about this post