Вижте още Видео Ревюто на BMW i3 – 100% Електробил
Ако преди години електромобилите бяха мънички кутийки за един или двама човека и изминаваха до 50км с едно зареждане, то днес вече имаме големи SUV и лимузини като Tesla…нооо имате ли излишни 200-300 000лв?! Добра алтернатива са хибридите, но вие искате електромобил – ОК, ето ви един който е достатъчно голям, за да бъде семеен, има голям капацитет на батериите и в същото време е с цена сходна с тази на всеки друг автомобил с двигател с вътрешно горене. Уважаеми любители на новите и интересни технологии, Digital.bg представя Hyundai IONIQ…electric.
Визуалната разлика между хбридният и ектриеският IONIQ е предната решетка
Наблегнахме на последната дума, защото това е първият в света модел автомобил който се предлага в 3 различни версии – Хибрид, Плъгин Хибрид и 100% електромобил.
Какво означава IONIQ?
Какво е IONIQ? Името е комбинация от две думи Ion и Unique, уникалният йон води до IONIQ. Electric версията е първият сериен електромобил на Hyundai, но не и последният…вече Южно Корейците правят планове да пуснат в продажба изцяло електрически SUV с достъпна цена.
Дизайн
Дизайнът на IONIQ е футуристичен, но не прекалено. Карайки го, при всички случаи по улиците няма да липсват хора които да го загледат с любопитство. Тук е момента да отбележим, че външно различните версии на модела могат да бъдат различени единствено по решетката на радиатора, такава при Electric просто липсва, защото тук отзад няма 1.6-литров бензинов двигател който да трябва да се охлажда.
Фаровете и задните светлини имат много интересна форма и изглеждат яко. Фаровете са напълно LED с проследяваща завоя функция, а задните светлини не са 100% LED – изключенията са мигачите и задният ход.
Аеродинамиката на IONIQ е убийствена, коефициентът на съпротивление е едва 0.24. Hyundai са целяли автомобила да бъде колкото се може по-енергоефективен и са успели.
Погледнете джатите – формата им не е случайна. Те са проектирани така, че да не правят излишни завихряния на въздуха. Разбира се не могат да са напълно затворени, защото иначе спирачките вътре няма да могат да се охлаждат. За разлика от други електромобили при които гумите са много тънки, тук размерът е 225/55/16 и колата вози комфортно по абсолютно същият начин както всеки друг автомобил. Включително и през зимата – както виждате IONIQ влиза и излиза без проблем и през преспи.
Размери
С размери дължина 4470мм, 1821мм ширина и 1450мм височина електромобилът се позиционира в класа на компактните хечбеци, но реално разпределението на седалките в купето, багажника и начина на отваряне на петата му врата го правят много по-голям и функционален. Аз съм висок 2 метра и се чувствам комфортно на шофьорската седалка. Когато седна зад себе си обаче скосеният таван ми идва малко нисък, но за човек с ръст до 180см и на задната седалка би било комфортно.
Багажникът на електрическата версия е малко по-малък от този на хибридите, но отново е достатъчно голям, че да побере не малко количество багаж.
Интериор
От интериора на IONIQ в никакъв случай не очаквайте някакъв супер лукс, но и нищо няма да ви липсва. Hyundai са създали автомобила така, че да служи максимално предано, колкото се може по-дълго време, да изглежда яко и да щади околната среда. Да, всичко тук е направено от рециклируеми материали.
Таблото е черно, комбинира се със сребристи елементи и има приятно, ненатоварващо очите сино-бяло адаптивно осветление. Тук ще отбележим, че цветовете на рамката около въздуховодите и централният тинел на Electric са различни от тези на останалите два хибридни варианта на IONIQ.
Интериора на Hyundai IONIQ Hybrid
Конзолата която минава между седалките, тук също е малко по-голяма. В предната ѝ част, където по принцип стои автоматичната скоростна кутия при хибридите, тук лостът е заменен от бутони. Зад него се намира малък подлакътник и различни бутони за активитивиране на някои ползени екстри.
Тук идеално се побира 5.5″ смартфон Revo Zoom
Подгрев и обдухване на предните седалки, паркинг сензори, режими на шофиране и подгрев на волана. В зависимост от нивото на оборудване, някои от тези функции могат да липсват. Ние тестваме автомобила с най-високо ниво на оборудваме. Тук има и специална ниша в която да поставите смартфона си. Като тя ви позволява безжично зареждане.
Отделно имате два жични изхода за USB зареждане от където с Luxo Ripple Type-C можем да заредим смартфона си в случай, че той не поддържа wireless charge.
Воланът е много ефектен – има неправилна форма, мултифункционални бутони и възможност за регулация във височина и в дълбочина. Поглеждайки зад волана ще отбележим, че вместо механични километраж, оборотомер и допълнителни прибори, тук имаме 7″ дисплей който съчетава много функции в едно. В двете му страни има още две допълнителни скали.
Лявата ви показва как шофирате в момента – с голямо потребление, икономично или зареждайки батерията. Последното се случва когато се спускате по наклон или спирате, но не е задължително. Какво имаме предвид?! Посредством тези две пера можете да регулирате в три степени инерционната спирачка, която при отпускане на педала на газта, автоматично спира и генерира енергия. Нивото на батерията следите от тази скала в дясно, а по средата ви се изписва колко километра пробег имате в запас.
Пълен мониторинг можете да направите посредством вградената 8″ LCD мултимедийна система. Тя служи за много неща, сред които и да намира най-близката колонка за зареждане с електричество и други. В същото време можете да слушате радио, да гледате телевизия или да изберете навигация по предварително зададен маршрут. Тук при каране на заден ход виждате и хода по който трябва да заходите за идеално паркиране. Навигацията си партнира още с Apple CarPlay и TomTom live. Тук горе има специален слот за SD карти памет.
Нещо което 100% ще оцените в тези студени дни е парното, което започва да духа горещ въздух, без дори да е включен автомобила. Ако при двигателите с вътрешно горене отоплението става с тяхна помощ, то тук имаме специална електрическа печка, която консумира съвсем малко електроенергия. Климатикът през лятото също работи на коренно различен принцип спрямо автоклиматиците които сте виждали до сега. Охлаждането е Hyundai IONIQ electric е почти същото както това на домашният ви климатик.
Електромобилът разполага с цял куп Smart технологии които ви дават удобства и се грижат за вашата сигурност и тази на околните. Освен, че и със 7 въздушни възглавници и подсилено шаси, купето на IONIQ печели 5 звезди в тестовете за сигурност на EURO NCAP. От умните системи, най-ценна е автоматично аварийно спиране при внезапно появил се пред колата предмет. Тестовете на EURO NCAP сочат, че при скорост от 50км/ч IONIQ ще успее да спре сам, ако от пред има автомобил. Ако това е пешеходец, и се движите с 45км/ч системата отново ще го разпознае и ще успее да предотврати удара. Ако се движите с по-висока скорост, системата поне ще успее да намали до минимум щетите.
Hyundai IONIQ разполага и с технологията Lane Support System която чрез система от сензори насочва автомобила спрямо пътната маркировка. Супер решение за повечето европейски държави, но в България бихте ли доверили живота си на някой от пътно строителство, който е забравил да сложи маркировка на някой и друг метър от пътя. Иначе имате още интелигентен круизконтрол който може да проследява автомобила пред вас и да поддържа една и съща скорост и разстояние от него. Много полезно решение при магистрално шофиране.
Технически характеристики
Когато ви показвахме във видео ревю преди време BMW i3, отваряйки прения капак открихме само малко багажниче за сервизни нужди и някоя малка чанта. Нямахме свободен достъп до двигателя който иначе се намираше в задната част на купето, непосредствено над задвижващата задна ос. Дали е така и при IONIQ, нека проверим. Както виждате и сами, тук под предния капак има електрически двигател с мощност от 120к.с. – електрически конски сили. Правим това пояснение, защото те са далеч по-пъргави от бензиновите и независимо, че хибридният IONIQ има повече коне, този тук е много по-пъргав и много други автомобили на пътя ще останат изненадани как ускорява.
От 0 до 100км/ч, електромобилът постига за 9.9сек. Голяма заслуга за това има огромният за тези конски сили въртящ момент от 295Nm. Като база за сравнение, далеч по-скъпият и мощен хибрид LEXUS CT 200H ускорява до 100км/ч за 10.1сек. Тук няма забавяне след натискането на педала на газта, редукторната безстепенна скоростна кутия на IONIC просто тръгва изведнъж напред. Всъщност този педал е потенциометър който регулира колко ток ще отиде от батерията към двигателя, от което зависи и моментната ви скорост. Максималната мощност е 98кВ. Не очаквайте IONIQ да развива някакви космически скорости. Километражът му е разграфен до 200км/ч, но максималната скорост е 180км/ч.
Захранване и батерии
Захранващата Hyundai IONIQ батерия се намира под задната седалка и продължава чак до багажника. Тя е с капацитет от 28кВч и по спецификации на производителя при икономично шофиране трябва да ви стигнат за до 280км. Разбира се това до голяма степен зависи от съпътстващи фактори като околна температура, електроника която сте пуснали в купето и релефа на пътя по който карате. Очаква се обаче до края на 2018г. да се появи версия на IONIQ която да има потенциал да измине до 320км с едно зареждане.
Но да се върнем тук и сега. Почти всеки от вас има смартфон и знае, че дори когато стои в режим на изчкване, батерият му пак се изтощава. Когато не използвате смартфона, за да си оставите последствие заряд за разговори, вариантът е да извадите батерията от телефона. Подобно нещо може да се направи и с IONIQ Electric когато няма да го карате дълго време. Тук под кората на дъното на багажника има специално реле с което можете да я изключите напълно.
Както вече споменахме IONIQ има три версии – Hybrid, Plug-in Hybrid и чист електромобил като този. Какви са разликите между техническите им характеристики, можете да видите от съпоставителна таблица която ще покажем в отделна статия съвсем скоро. Там ще намерите и още различни красиви снимки които направихме специално за вас.
Hyundai IONIQ Electric има Infinity озвучение
По спецификации на Hyundai IONIQ Electric изразходва 11.5 квтч за 100 км, но както знаем това са данни в идеална среда – реално имаме разход от 15 квтч, това се равнява на малко по-малко от 2 лева. Друг е въпроса, на много места в София има и безплатни станции – предимно на големи вериги супермаркети. Ако решите да зареждате своя IONIQ от електрическата мрежа в гаража си, за един пълен заряд ще са ви нужни около 12 часа.
Тоест ако карате през деня ски на Боровец и вечер се приберете до София, включвате колата в контакта и на другата сутрин автомобила е готов за същия тур. На специалните колонки за зареждане времето спада до 4 часа, а при Fast Charge времето спада до едва 30 минути и 23 минути за 100-киловатчасовите зарядни които обаче са голяма рядкост.
Как става зареждането на този BEV…абревиатура която все по-често ще чувате занапред, зад нея се крие Battery-electric vehicles. В багажника имате два комплекта кабели – за домашно зареждане и специален преходник за станции които нямат този стандарт. След като сте включили кабела към колонка, той се заключва и не може да бъде изваден преди вие да го отключите. Отпред на таблото на колата имате индикатори за нивото на зареждане.
Цена и гаранция
И на финала на нашето видео ревю, сигурно ще ви е интересно да разберете каква е цената на Hyundai IONIQ Electric в България? Ние тестваме автомобил с най-високо ниво на оборудване и той струва 75 990лв. с ДДС. Южно Корейците обаче предлагат и малко по-семпли версии на оборудване при които цената спада до 65 990лв.
За разлика от автомобилите с двигатели с вътрешно горене при които средно на 10 000км имате обслужване което не струва малко пари, при електромобила такова няма. Реални консумативи са само накладките, а по-рядко гумите и спирачките. Както знаем, най-скъпият консуматив в електромобилите е батерията им, но тя е проблем когато си купувате автомобил на старо. IONIQ Electric върви с пълна гаранция до 8 години или 200 000 км пробег.
Discussion about this post