Вижте още Видео Ревюто на Revo Power – Смартфон с 6000mAh Батерия
Първият електромобил на BMW
Малко хора знаят, но първият електромобил на BMW е създаден през далечната 1972г. Това е моделът 1602 Elektro-Antrieb който е създаден по повод Летните Олимпийски игри в Мюнхен. Той имал предно разположен електромотор и въпреки това бил със задно задвижване. Имал на разположение 43к.с., а максималната му скорост достигала 100км/ч.
Днес, 45 години по-късно, това на екраните ви е наследникът на 1602, 100% електрическият BMW i3 с 94Ah батерия.
Дизайн
Дизайнът му е меко казано нестандартен, футуристичен и мега як. Подобен мотив вече сме виждали при Opel Meriva и Skoda Roomster, но ако там си казвахме „Еххх, че грозно и недодялано“, то тук определено линията е ефектна и има сериозна препратка към бъдещето. Смело и нестандартно решение, което обаче идеално си пасва с цялата визия и стил който налага i3. Габаритите на предните и задните светлини са LED, а фаровете би-ксенон с много качествено осветяеване.
Между тях виждаме характерната двойна решетка на BMW…“решетка“ обаче тук няма, защото отзад не се крие двигател който да трябва да се охлажда от нея. Бъбреците са декоративни и са там с цел да кажат „Хей, аз съм BMW“, а и представяте ли си BMW без въпросните бъбреци
Специални олекотени Джанти и Гуми
Малките коли обикновено имат малки джанти, i3 обаче иска да е различен и джантите му са цели 20″ и са проектирани от BMW специално за него. Същото можем да кажем и за гумите, които са малко по-специфични. Това е направено с цел да имате по-малко съпротивление и да можете да изминавате колкото се може по-дълго разстояние. Нали знаете – колкото по-широка е една гума, толкова повече харчи колата ви.
Врати тип „пеперуда“
Също както всички купета на BMW и i3 няма рамки около прозорците на предните си врати. На задните пък прозорецът стои статично. Отварянето им става по много ефектен начин, който преди години за първи път използваха Mazda с ванкеловият си провал с невероятно красив дизайн RX8.
По същият начин е и при Rolls-Royce, нооо там между вретите има грозна колона, а тук такава липсва.
За така нареченото отваряне тип „пеперуда“ тук е нужно първо да отворите предната врата и след това задната. Друго неудобство е, че предпазните колани за предните седалки са фиксирани за задните врати и по тази причина, за да седне някой на задния ред, първо трябва да откопчаете коланите.
Самото влизане отзад обаче става много лесно, защото предните седалки посредством тези дръжки се сгъват напред както при двуврат автомобил.
Комфортен интериор
Форма на седалките е удобна и пасва дори на по-високи шофьори. Тук е момента да отбележим приятната си изненада от факта, че в i3 има предостатъчно място за шофьора.
Аз съм висок 198см и краката ми стоят свободно, кокпитът е комфортен дори за дълъг път. Седалките са ергономични, но в същото време доста тънички. Целта на баварците е била да се гарантира достатъчно място за пасажерите на задната седалка…и са успели.
Шофирайки, заради големият челен и странични прозорец имате много добра гледка – без проблем с мъртва точка на колоната тук. Назад при паркиране видимостта е слаба, но i3 има камера за заден ход и добър парктроник, който дори ви индикира на каккво разстояние от бордюра са гумите ви, за да не издраскате джантите.
Също при паркиране, дясното огледало автоматично се навежда надолу. След като спрете с двойно натискане от ключа или чрез задържане на този бутон, можете да приберете страничните огледала.
Природосъобразен БИО автомобил
Пиете ли газирани, енергийни напитки или била в алуминиеви кенове? Ако да, то има шанс кенчето което някога сте изпили и изхвърлили на правилно за рециклиране място, сега да е част от това BMW i3. Малко хора знаят, но над 50% от алуминият в електромобила на баварците е направен от рециклирани алуминиеви кенове.
С това щадящите природата материали в колата не свършват. Погледнете интериора, това е идеалното превозно средство за вегани и вегетарианци – в салона никъде не е използвана животинска кожа. Елементите които наподобяват такава са от изкуствен материал.
В този ред на мисли, знаете ли, че през 2005г. секс бомбата от „Спасители на Плажа“ Памела Анерсън която е вегетарианка се сдоби с единственият в света поръчков Mercedes G55 чийто салон не е направен от кожа.
Но да се върнем на i3, при което в Lodge версията седалките са от 40% чиста вълна, следствие на което те поддържат постоянна температура и дори при горещо време остават приятно хладни.
Много удобни са както класическият подлакътник в дясно, така тази рамка в гормата част на кората на вратата. А сега погледнете материалът от който е направена тя, същия имаме още в таблото и на други места в салона. Това е Кенаф!
Растение братовчед на памука, което е известно с това, че преобразува големи количества въглероден диоксид в кислород, изключително здраво е, изолира добре шум, звук и температура. Е с тези характеристики, бихте ли избрали токсичната пластмаса която се прави от нефт и сериозно замърсява земята?!
Ааа да и кенафът след обработка, освен, че е красив е и с 30% по-лек от пластмасата което за един електромобил е от голямо значение.
При i3 дори раменете на чистачките са олекотени…тук всеки грам е важен! На фона на всички други 4+ местни електромобили които днес се предлагат на пазара, със своите 1300кг BMW-то си е направо леко като перце.
Да спрем погледа си на още една повърхност от интериора. Преди десетки години беше признак на лукс в колата ти да има махагонови елементи. Такива има и до днес в някои луксозни модели, но махагонът освен че отнема много време и материал за обработка е скъп и податлив на амортизация. Бъдещето е това дърво – евкалоптовото. То расте много бързо, устойчиво е на мокрене, не се напуква, обработва се лесно без хиликали и има много красив естествен релеф. Тук под извивките му е скрита доста обемиста и осветена жабка.
Още нещо любопитно! Във футуристичният BMW i3 има една много тъничка препратка към миналото и истинските сурови автомобили които се създаваха тогава. Днес всички леки коли и по-голямата част от SUV-овете вече са с интегрирана в купето рама, този тук обаче е със самостоятелна карбонова рама.
Част от този супер лек и здрав материал можете да видите тук. Той е дошъл чак от Мозес Лейк в Америка. Защо точно от там ли? Цялата философия на електромобила на BMW е той да бъде в унисон с природата и да не ѝ вреди – факт до 95% от i3 подлежи на рециклиране. Споменатият карбон е произведен използвайки 100% възобновяема енергия, заводът в Лайпциг пък също използва „зелен ток“ от вятърни турбини.
Вече знаем, София е една от европейските столици с най-мръсен въздух, като един от основните фактори спомагащи за повишената норма са автомобилите. i3 обаче не е от тях, карайки го, реално вие ще замърсявате толкова въздуха, колкото и ако вървите пеш или карате колело. Той няма ауспух, не изгаря гориво и не използва в двигателя си машинно масло.
Държавно финансиране за Електромобил
В някои държави, правителството сериозно стимулира гражданите да си купуват електромобили, но България за съжаление не е сред тях, поне от към съфинансиране. Например в Естония субсидия за такива превозни средства за физически и юридически лица е до 18000 Евро. През 2017г. и в България все пак ще има финансиране между 20 и 40 000лв, но от него ще може да се възползва единствено държавната администрация, дано в скоро време гражданите и бизнеса също получат такава финансова инжекция.
Рално и сега все пак получавате привилегии и те са – възможност за безплатно неограничено паркиране в синя и зелена зона. За целта трябва да си вземете стикер. Имате още безплатна винетка и сте освободени от данък. Все пак е нещо.
Изгодно ли е да се кара Електромобил?
Сега сигурно си задавате въпроса – Колко пари пестим, карайки електромобил като този. Първо ще отбележим, че i3 има два режима на движение Comfort и Eco.
При втория автоматично се изключва климатика и това неминуемо се отразява положително на разстоянието в запас за движение. Всички показатели се следят на тази навигационна система която се управлява посредством класически BMW джойстик. От менюто можете да получите мониторинг за консумацията и по него да разберете как най-икономично да карате автомобила си.
Цена
По спецификации на производителя комбинираният разход на електрическа енергия за 100км е минимум 11.9 кВтч. Кратка справка показва, че средната цена на 1 кВтч при нощна тарифа в България е 10 стотинки. Избираме именно нощта за зареждане, защото тогава се предполага, че не шофирате и можете да оставите i3 за зареждане.
Така излиза, че на 100км той ще изхарчи 1.2лв. Друг е въпроса, че на доста места вече има и бързи безплатни Fast Charge зареждащи колонки. Например на паркингите на няколко големи хранителни вериги. Тествахме няколко такава и се оказва, че с бързото CCS зарядно получихме 23.23 кВтч за точно 59 мин 35 сек.
Така електромобилът ни се зареден на максимум и е готов да измине 236км в комфортен режим. Колко е заряда на батериите ви, колко пробег ви остава, километраж и информация за пътните ограничения получавате на втори дисплей непосредствено зад волана ви.
Докато се зарежда автомобила, кабелът е заключен към него и спокойно можете да си пазарувате в магазина. Едва след като отключите i3, щепселът може да бъде изваден.
Тук в краката на шофьора има два бутона за отваряне на предния и задния багажник. Под тях има тайник, в който всеки би предположил, че има порт за диагностика или бушони. Но не, ако сте изразходили напълно енергията на своето i3 и искате да го заредите в близкия контакт, за да вземете зарядното което стои в предното багажниче, трябва да го отворите – а тук има специална връзка за ръчното му отваряне.
Отпред има още репарационен кит в случай, че спукате гума и място за други дребни неща. Основният багажник е отзад и в никакъв случай не може да бъде наречен малък.
Ако електрическият Smart Electric Drive е малка градска колича за двама, в багажничето на която можете да поставите само едно сакче за фитнес, то в BMW i3 спокойно се побират 4-ма възрастни и багажът им за уикенд почивка.
Ключът с който се отключва i3 е по-различен от този на останалите които сме виждали при BMW. Реално ако той е в джоба ви, няма нужда да излиза от там, нито за отключване, нито за стартиране. За активация се използва Start/Stop бутон, а дали да се движите напред или назад, можете да избетете от този алуминиев джойстик.
Педалите долу са два, като на всеки автоматик, но десният от тях при i3 е малко по-специфичен. One Pedal Drive едновременно служи и за ускоряване и за спирачка. Всичко завиди от това колко силно го натискате. Реално след малко тренировки, ще можете да карате в градски условия, без да използвате спирачката. Още повече, че при алтернативното спиране се зарежда и батерията на електромобила.
Макар и футуристично, по отношения на задвижването и управлението i3 си остава класическо BMW. Колата е само на задно и когато в завой натиснете педала на газта, който ако трябва да сме точно, трябва да наричаме потенципметър…задницата ви се опитва да ви изпревари. Това обаче не прави i3 неустойчиво, BMW са вложили тук достатъчно електроника която да се грижи за сигурността ви. Самото упревление е много директно и радиусът на завой не рекордно малък. Ако някога сте карали картинг, представете си именно него когато искате да разберете как се движи електромобила по улиците. В комбинация с твърдото си окачване, i3 е буквално като залепен за пътя. Идеално при маневриране и изпреварване.
7 секунди Ускорение от 0-100 км/ч
Споменавайки изпреварване. Със своите 170 електрически конски сили и 250 Нютона въртящ момент, електромобилът на BMW е изключително пъргав. Ще останете много доволни при изпреварванията в извънградско шофиране.
След натискане на педала, колата ускорява от движение без никакво забавяне и е буквално като оса. Oт 0-100км/ч пък се телепортира за само 7сек., като при стартиране, направо ви залепва за седалката. Като база за сравнение, такова е ускорението и на легендарният Ford Mustang GT 350 Shelby. (до спортна кола) Повярвайте ни, много ще са хората около вас на които няма да им се вярва колко пъргаво е BMW i3.
Е, вече познавате добре един от най-впечатляващите електромобили създавани до момента. Първоначално бяхме малко скептично настроени към него, защото както повечето хора и ние знаехме, че един градски електромобил би следвало да е прекалено малък, тесен, без достатъчно голям багажник, зарежда се часове, муден е и има капацитет от само няколко десетки километра.
След обстойни тестове обаче, вече спокойно можем да кажем, че сме били в голяма грешка за тази не много малка и не само градска.
Discussion about this post