Има много малко места в света, до които рекламата все още не е достигнала. Тя присъства не само в реалния свят, но и във виртуалния. Единственото напълно свободно от реклама пространство все още е небето,  но това е на път да се промени, смятат от Tech Radar. Очевидно има хора, които щом погледнат нагоре, вместо да се радват на звездите, си мислят: „по-добре ще е ако има едно огромно лого в средата“. Не, това не е някаква шега, а бъдещето.

Предимствата на рекламата в космоса са много: рекламата ще се вижда от огромно количество хора за значителен период от време, ще бъде видима за всеки, който поглежда нагоре по някаква причина и въпреки разходите, ефектът ще е много по-голям защото ще достига до много повече хора, които ще я гледат не само в рекламното време по телевизора.

Както каза американският конгресмен Джим Джефърдс през 1993 година.: „Ако рекламодателите са склонни да платят 1,7 милиона долара за минута рекламно време по време на Super Bowl, представете си колко биха дали, за да се вижда рекламата им от половината свят в продължение на 15 дни“.

Това изказване Джефърдс направи по повод идеята на Space Marketing Inc. да създаде огромен надуваем билборд, който да се вижда от Земята за около две седмици. По онова време, 11 компании проявили интерес и се свързали с Space Marketing Inc. Предвидените разходи от $ 30 млн. изглеждат доста разумна цена според съвременните стандарти, като се има предвид, че само NBC имаше рекламни приходи от $ 900 млн. по време на зимните олимпийски игри в Южна Корея.

Въпреки това, космическата рекламна инвазия, тогава не се случи. Според доклад на ООН „натрапчивата космическа реклама не отговаря на разбирането за мирно използване на космическото пространство, би възпрепятствала повечето астрономически наблюдения на учени от цял свят и е източник на космически боклук, който и сега е много“.

Но нито един от тези твърде важни аргументи не беше причината, поради която проекта тогава не успя. Финансирането се оказа недостатъчно, тоест всичко се свежда до парите, а не до хуманните цели.

Федералната авиационна администрация (FAA) на САЩ, забрани космическата реклама, като под това се има предвид „реклама в космоса, която може да бъде разпознавана от човек намиращ се на повърхността на Земята, без помощта на телескоп или друго технологично устройство“. Но, САЩ не притежават въздушното пространство, което е над  другите страни, нито пък космоса като цяло и не  може със закон да спре чужди компании да предлагат възможност за рекламиране в космоса.

Фирми като японската компания Ispace Inc, например, възнамеряват да използват повърхността на Луната като екран, от който да прожектират реклами. Япония е част от Договора за космическото пространство от 1967 година, в който се посочва, че докато страните не могат да претендират за собственост над космическото пространство, те са свободни да се възползват от него, стига да не причиняват щети. Така че теоретично би било възможно да продължат с усъвършенстване на идеята си за лунната реклама.

Кои са успешните рекламни кампании?

През 1990 година японската телевизионна мрежа Tokyo Broadcasting System (TBS) плати милиони за да може един от техните журналисти да получи място в съветския космически кораб „Союз“ и да отиде на орбиталната станция „Мир“. Тогохоро Акияма стана първият японец и първия професионален журналист в космоса, но по-важно за нашата тема е, че спонсорството позволи на TBS да постави своето лого върху космическия кораб. Както писа Washington Post по онова време: „За руснаците връзката с японската телевизия е шанс да се придвижат напред в комерсиализирането на руската космическа програма“.

През 1999 година на орбиталната станция „Мир“ е заснета и първата телевизионна реклама в космоса. Тя е на мляко и е с участието на Василий Циблиев, рекламирана е израелската марка Tnuva.

Оттогава насам има безброй други проекти за реклама в космоса, включително известната реклама на Red Bull с космическия скок на австрийския парашутист Феликс Баумгартнер. И разбира се, рекалмата на Tesla, в която Елон Мъск праща една кола в космаса. Но докато всички опити досега са свързани с космоса по някакъв начин, какво ще ни донесе бъдещето не знаем със сигурност. Още повече, че повечето хора си представят, космическата реклама по различни  начини. Може би най-страшния сценарий от всички е поставяне на огромни лога на планетите или по-лошо астрономическа версия на изскачащи прозорци –летящ към земята метеорит с прикрепена реклама.

Никой не знае коя идея ще спечели голямата надпревара за рекламното пространство, но не е трудно да си представим до къде могат да стигнат големите компании, за да си продават продуктите.

Вижте знаете ли коя е била първата реклама в Интернет