Социалните мрежи са мощен инструмент за комуникация, но не всичко от тях е положително. Те имат и своите тъмни страни, като например създаването на зависимост в хората да разчитат на социалните мрежи, за да преценяват доколко са популярни и харесвани от останалите. Голяма роля за това има броят „харесвания“, които потребителите получават на техните публикации.

Според MakeUseOf обаче хората не трябва да обръщат внимание на този показател. Той създава погрешна и токсична представа в очите на хората.

 

Защо ни интересуват „харесванията“ толкова много?

На първо място е естественото желание за социално приобщаване и одобрение. Хората искат да се чувстват част от общността и да са приети.

Следва и отделянето на допамин – хормонът на щастието. Проучвания показват, че използването на социални мрежи може да провокира отделянето на допамин, което от своя страна кара човек да ги използва все повече в търсене на удоволствие. Чрез социалните мрежи потребителите получават повече и по-лесни начини за контакт, което засилва усещането за щастие и съответно допамина.

 

 

Харесванията не са знак за прогрес

Много хора обвързват пряко броя харесвания на постовете си с реалното мнение на хората. Това обаче не е вярно. Има много фактори, които трябва да се вземат предвид. Например дали алгоритъмът на социалната мрежа е показал публикацията на всички. Дали всички са ѝ обърнали еднакво внимание. Дали е била в час, в който потребителите са активни. Може да е по тема, която е деликатна и хората да са съгласни, но да не смеят да изразят публична подкрепа.

 

 

Харесванията изкривяват приоритетите

В социалните мрежи хората обикновено реагурат над неща, които ги засягат пряко или ги вълнуват много. Също така и на положителните  публикации за прекрасен живот. Снимките със скъпи коли и ваканции винаги предизвикват интерес, но те не винаги са реално отражение на възможностите и живота на публикуващия ги.

Въпреки това останалите потребители не знаят това и получават грешна представа. Така те винаги се чувстват не достатъчно адекватни спрямо останалите и смятат, че техните постижения не са атрактивни. Това е грешно и опасно мислене, което снимка до нечия чужда кола в град, който не сте искали да посетите, може да провокира и да доведе до погрешна представа за приоритетите ви.

 

 

Социалните мрежи не отразяват действителността

Това е сходно с предишната точка. Социалните мрежи са чудесен начин за комуникация с хора от целия свят. Сравняването с хора в съвсем различни райони на планетата обаче е погрешно. Те си имат своите особености, обичаи, проблеми. Това, че някой живее на красив остров, не значи, че е щастлив.

За всяка публикувана красива снимка има стотици други, които са били направени, но не са били избрани. Една красива песен обикновено е плод на много работа и усилия. Така е и в социалните мрежи – това, че виждаме един или два мига от нечий живот, не означава, че знаем цялата им история и съответно всички факти.

 

 

Риск от пристрастяване

Заради фокуса върху красивото, социалните мрежи могат да водят до пристрастяване. Особено в желанието да се харесаме на повече хора и съответно да натрупаме голям брой харесвания и последователи.

Това може да създаде риск от преследване на чужди цели и желания само и само да натрупаме заветния брой кликове. Резултатите не са здравословни. Търсенето на постоянен прилив допамин от новите харесвания е знак за наличието на проблем, който трябва да се реши бързо.

 

Проблеми и за работата

Пристрастяването ще влоши цялостното качество на живота ви. Реалните лични отношения ще пострадат, както и качеството на работата ви.  Ще отделяте повече време в търсене и мислене как да спечелите нови харесвания, вместо да се наслаждавате на истински важните неща.

Това, което се харесва в социалните мрежи, може да не е отражение на вашите лични желания, което ще доведе до нежелани изменения в характера и личността ви. Създавайте съдържание, което ви харесва на вас, а не което може би ще се хареса на другите.

 

Харесванията не са причина за използване на социалните мрежи

Идеята на социалните мрежи е да подобряват комуникацията. Те не са замислени с цел да са агрегатори на харесвания и трупане на кликове, макар и това да е популярната им задача днес.

Старайте се да използвате социалните мрежи за приятна комуникация с любими хора. Както и за помагане в каузи. Броят харесвания не е важен.