Международен екип от учени официално потвърди, че са намерили доказателства за съществуването на вода на Марс. Откритието им е свързано със езеро, което е скрито под повърхността на южната полярна шапка на планетата. Според изчисленията неговата дължина е около 20 километра и е първият признак, че е възможно да съществува вода на Марс в настоящето. Марсоходът Curiosity също търси подобни молекули, но те са свързани предимно с залежи на водород или кислород oт миналото.

Все пак ще е необходимо време и още по-добро оборудване, за да може NASA със своите колеги от Европейската космическа агенция (ESA) да проверят отблизо и в детайли какво се случва в подводното езеро. Откритието е направено благодарение на Marsis радара на ровъра Mars Orbiter, информира BBC. Настоящите данни все още не могат да потвърдят точно какво количество вода можем да открием, тъй като не знаем колко е дебел този слой, който е разположен на около 1.5 км. под повърхността на планетата.

Локализирането на подземното езеро има важно значение, тъй като така учените ще знаят къде да изпратят своите бъдещи космически апарати, за да изследват планетата. Твърде рано е да се прогнозира дали наистина бихме намерили живи микроорганизми. Големият проблем според учените е температурата и химическия състав на водата за поддържането на подобни форми на живот. Много е вероятно в езерото температурата да е в диапазона между -10 и -30 градуса по Целзий, което допълнително ще затрудни предстоящите мисии на NASA и ESA.

Още от Digital: NASA тестваха успешно ядрения реактор за първата човешка мисия до Марс