Дори и най-големите, и най-мощни компании в света са зависими от концепцията. А компаниите Google, Apple, Intel, Uber, Tesla, Toyota, Ford, BMW, Volvo, Nissan, Lyft, Ford, General Motors, Baidu, Honda и много други, преследват една и съща мечта – първи да предложат на пазара самоуправляващ се автомобил.

 

Всички те изразходват милиарди долари за разработването на важни технологии, които ще им помогнат да постигнат целта си. А ако я постигнат разбира се, това ще им донесе перспективата за огромна възвращаемост на парите, които са изразходили за създаването на такъв автомобил.

 

Тази надпревара обаче води и до абсурдни ситуации като тази с инженера Антъни Левандовски. Той получил 120 милиона долара от Google, създал собствена компания - Otto, която само няколко месеца по-късно е купена от Uber, а сега е обвиняем и му е забранено от американския съд да работи върху технологията за самоуправляващи се автомобили.

 

Това показва колко важен е Левандовски и други като него инженери в надпреварата за представянето на първия самоуправляващ се автомобил. Но защо компаниите са готови да платят такива огромни суми на хора като Левандовски?

 

Отговорът е, че те търсят хора, които правят нововъведения в областта на машинното обучение, дълбокото обучение и дизайна на LIDAR, а тези хора не са много. Левандовски е смятан за един от първите в тази сфера, след като през 2004 година  създаде автономен мотоциклет, за да участва в състезание за превозни средства без шофьор, организирано от Пентагона.

 

Google и Uber вече влязоха в остър съдебен спор. През месец февруари, дъщерната компания на Alphabet, Waymo заведе дело срещу Uber и нейната фирма Otto с обвинението за крадена технология.

 

Според Waymo неин бивш служител е основал компанията Otto, която бързо беше купена от Uber, с крадена технология. Waymo твърди, че преди да напусне, Левандовски е копирал 14 000 секретни документа на външен твърд диск.

 

Сред тях е и собственият дизайн на системата LiDAR, която се използва от автономните автомобили, за да "виждат" заобикалящия ги терен и да преценяват кое е път, препятствие и т.н.

 

Google вече спечели малка победа. Съдията е забранил на Левандовски да работи по проекта за самоуправление на Uber, докато случаят не бъде решен. Делото е насочено към открит съд, което е лоша новина за Uber, тъй като това означава, че компанията ще трябва да разкрие тайни и да остави съдбата си в ръцете на жури.

 

Това може да принуди Uber да нулира по съществена част от операцията си за самоуправляващите се автомобили. Uber вече има самоуправляващи се автомобили, които се движат по улиците на Питсбърг и Аризона. Малко други компании са стигнали толкова далеч. Ако загубят в съда, това ще е сериозен неуспех за компанията, която е един от лидерите в тази област. Но това ще бъде печалба за всички останали, включително и Googlе.

 

Uber и Google винаги са били приятели. През 2013 година Google Ventures инвестира 258 милиона долара в Uber. Изпълнителният директор на Alphabet е в борда на Uber. Uber пък е важен потребител на Google Maps. А главният изпълнителен директор на Uber, Травис Каланик.

 

Той и съоснователят на Google, Сергей Брин някога са били приятели. Но подобни истории и конфликти има в цялата индустрия, а се знае, че във всяка война са важни съюзниците. Увеличаването на броя на партньорствата между технологичните и автомобилните компании, заедно с много инвестиции, създават голяма мрежа от връзки. Компаниите, които се стремят да бъдат сред първите на пазара с технологии за самоуправление, образуват съюзи по между си, с надеждата, че всички те ще могат да се възползват от това, което предстои.

 

Вижте какво трябва да знаем за самоуправляващите автомобили