FIAT 500
Идеята е продиктувана от икономическото положение в Италия след Втората световна война. Първообразът е предвоенният модел „Тополино“ 500 от 1936г. Последствие се появява Нуова 500 създадено от Данте Джакоза и става бъдещото „Чинкуеченто“ което Официално влиза в производство като Фиат 500 – 1957 и остава на пазара до 1975г. Той е снабден двуцилиндров редови двигател с въздушно охлаждане.
479сс (15к.с.) 499сс (18к.с.) 594сс (18к.с.) 95км/ч В-макс
След 32 години застой идва ред през 2007г. италианците да възродят една легенда. Подобно на английското MINI което в началото на 21-ви век съживява емблематичният купър който по-късно прави много ефектен ПаАр във филма Италианска афера в който няколко Минита се гонят пълни със златни кюлчета. Подобна е съдбата и на Фолксваген с Биитъл.
Може би не сте запознати с факта, че Fiat не присъстваше официално на американския пазар цели 28 години, но сега марката се връща с пълна силна, посредством сделката с Chrysler. Именно 500 Prima Edizione беше първият автомобил, маркирал радостното събитие.
През 2009г. В Женева е презентирана ефектна кабрио версия с редица дизайнерски решения.
Новият модел е възприел доста от стилистичните черти на класиката. Много по-голям спрямо старият. Вграждане на уредите един в друг. Много от интериорните идеи са заимствани от Panda, но в 500 нещата са далеч по-качествени изработени.
Има комбинация между хромирани и полирани елементи подобно на доста по-луксозните автомобили от по-високият клас, но пък наблюдаваме и доста по-груби пластмаси. Въпреки това няма никакви скърцания и потраквания, дори и по най-неравните пътища.
Моделите са разделени в три основни спецификации - Pop, Sport и Lounge – и се предлагат с 12 различни цвята, като шест от тях са специално избрани, за да напомнят на цветовите настроения от 50-те и 60-те години. Луксозният Lounge е оборудван с кожен волан, климатроник, хромирани елементи и страхотен прозрачен покрив. В неговото оборудване влизат общо 100 допълнителни аксесоара.
Екстра която би се харесала на дамите е сервоусилвателят, той работи с две степени – по-лека за каране в града и по-твърда за изпълнените със завои междуградски пътища. Има електронната система за стабилност ESP. Същевременно 500 е един най-безопасните автомобили, като печели пет звезди на тестовете EuroNCAP.
За разлика от старият 500 който е със задно разположен двигател този е с предно. Много интересен факт е, че за да заредите старият 500 първо трябва да отворите предният му капак...там се намира и резервната гума.
Изпълнителния директор на FIAT преди време обяви, че комопанията реализира повече екземпляри от модела 500 на чуждестранни пазари отколкото в Италия (54%). Подобно предимство на външните пазари спрямо вътрешния се случва за пръв път в 110-годишната история на производителя.
Интересен факт от историята на 500 е, че тунинг ателието Хаман изненадващо на фона на колите които тунингова прави версия на 500 която достигнала рекордните за такова мъниче 261 коня .


