През 80-те години на XXв. автомобилите с автоматични скоростни кутии бяха единици. Тогава потребителите гледаха с недоверия на МПС-тата които нямат съединител, а и автоматиците бяха доста по-мудни в ускорението заради бавното превключване на ограниченото количество предавки.

 

Днес автоматиците обаче са почти съвършени и не са единици производителите на спортни автомобили които залагат именно на тях при суперкарите си защото превключването между предавките става мигновено и няма човек който да може с ръчна скоростна кутия да направи превключването толкова бързо и в най-правилният момент. 

 

Знаете ли, че първото Porsche с автоматична скоростна кутия е модела 924 от 1977г.

 

По друг начин обаче стоят нещата при средностатистическите масови автомобили при които автоматика е еквивалентен на по-големи първоначални инвестиции и повишен разход на гориво. От Toyota обаче са намерили решение, патентовайки нов вид ръчна скоростна кутия която взима някои екстри на автоматиците и по всяка вероятност за в бъдеще ще измести класическите „ръчки”.

От това което се вижда в документа заявен в американското патентно ведомство става ясно, че имаме електронен блок който управлява муфа на ръчна 6-степенна скоростна кутия с общо три превключващи педала. Въпреки това обаче скоростната кутия има активен режим при който електронният блок на управлението след преминаване в неутрална скорост, автоматично избира правилната скорост на която да превключи. Да както знаем, най-големият проблем при автоматиците е липсата на независима неутрална скорост която да позволява изключване на предавката по време на движение, за да може превозното средство да продължи по инерция. При новата скоростна кутия на Toyota която автоматично избира правилната скорост обаче ще има „N” към който ще може да се преминава по всяко време.

 

 

Това ни навява на мисълта, че лоста за превключване на скоростната кутия ще бъде с положителна и отрицателна степен, подобно на автоматиците с ръчно управление.

 

Удобство

С новата скоростна кутия на Toyota ще се избегне момента в който при да речем около 60км/ч, вместо 4-та скорост, се вкара 2-ра. Пагубен за механиката на ръчните скоростни кутии проблем с който често се сблъскват начинаещите шофьори.

 

Така изглежда счупена скоростна кутия

За повишеният разход при постоянно шофиране на ниска предавка при високи обороти, изобщо няма и да говорим. Отделно благодарение на неутралната скорост ще спадне значително разхода на гориво.

 

Проблем на Автоматиците

Както знаем, най-големият проблем при автоматиците е липсата на независима неутрална скорост която да позволява изключване на предавката по време на движение, за да може превозното средство да продължи по инерция.

 

Ремонт скоростна кутия

 

Ремонт и Цена

По всяка вероятност производствената стойност на новата скоростна кутия няма да е толкова висока, както на автоматичните и цената на автомобилите в които ще се интегрира, очаквано следва да не е много по-висока спрямо тази на моделите с класическа ръчна в момента. Структурата на кутията няма да бъде много сложна и това автоматично означава, че ремонтирането ѝ за в бъдеще няма да е толкова трудно. 

 

Вижте още Новите BMW ///M Серия с 6768 конски сили и 7205 Nm въртящ момент