Когато „десетилетието на iPhone" започна, Apple беше ръководена от основателя Стив Джобс. На 24 август 2011 година, два месеца преди смъртта на Джобс, Тим Кук пое поста главен изпълнителен директор и оттогава той управлява Apple.

В ерата на Кук като CEO, Apple е продала милиарди iPhone -и и е реализирала стотици милиарди долара печалба. В един момент дори беше официално призната за компанията с най-печелившо тримесечие в историята.

Изобщо, през по-голямата част от така нареченото „десетилетие на iPhone" (анализаторите наричат последните 10 години „десетилетието на iPhone“ , за да обозначат периода, през който iPhone завладя пазарите и умовете на потребителите) Apple беше най-ценната публично търгувана компания, като едва наскоро загуби короната си за кратко от своя дългогодишен технологичен конкурент в лицето на Microsoft.

 

Години наред Apple трупаше гигантски запаси от парични средства и търгуеми ценни книжа от  продажбите си на iPhone, като едва през 2018 година, след данъчната реформа в САЩ, тя разпредели по-голямата част от това богатство сред своите акционери. Това допълнително увеличи цената на акциите на Apple и те нарастнаха. За сведение какво означава това в цифри, ако бяхте инвестирали милион долара в Apple на 1 януари 2010 година, те щяха да струват над 9,13 милиона долара към днешна дата.

Всичко това доведе до нови, немислимо в миналото подобрения и инвестиции. След като през 2018 година Apple стана първата публично търгувана компания, преминала пазарна капитализация от 1 трилион долара, а Тим Кук отбеляза в писмо до служителите, че „финансовата възвръщаемост на компанията е пряк резултат от иновациите на Apple“. Това от една страна трябваще да обясни откриването на гигантския корпоративен кампус, който да служи за седалище на компанията в Купертино, Калифорния, който струваше около 5 милиарда долара, а от друга да заяви на широката публика, че успехите на Apple не са случайни, а са добре планирани и очаквани.

 

 

Така ли е наистина обаче и няма ли Apple да се превърнат в жертва на собствения си успех в годините след „десетилетието на iPhone“?


Факт е, че Apple навлиза в следващото десетилетие като неумолима сила с няколко масово печеливши продукта. Това обаче все по-често води до предизвикателства, свързани с нейния размер и успех.

 

1. Обвинения за монопол над пазара


Наскоро House Judiciary Committee поиска документи от Apple, заедно с Amazon, Facebook и Google, като част от антитръстово проучване, тъй като настроението сред членовете на правителството на САЩ е все по-негативно към дейността на големите технологични компании. Успоредно с това, Тим Кук трябваше да отговаря на въпроси от международната преса през последните месеци дали Apple се е превърнал в монополист, който упражнява контрол чрез своята платформа App Store.


„Никой разумен човек не би нарекъл Apple монополист“, заяви Кук през октомври.

 

Нарастналите яритеснения а активисти и защитници на околната среда относно екологичните разходи за продажба на нови хардуерни устройства доведоха през последните години до инициирането от страна на Apple на няколко нови програми и инициативи за намаляване на отпадъците от производствената дейност на компанията. Очакванията са интензитета на тозипроцес и свързаните разходи с него само да нраства през следващите години, така че само бъдещето ще покаже дали прекалено голямата „популярност“ на Apple ще им позволи да поддържат същите печалби при увеличените поради екологични изисквания производствени разходи.

 

3. Опасения, че iPhone е толкова добър, че потребителите ще прекарват цялото си време пред екрана


Други, включително бившият дизайнер на Apple Джони Айв, изразиха опасения, че iPhone може да е толкова добър, че да доведе до опасно пристрастряване. В отговор се наложи Apple да създадат функция за екранно време „Screen Time“, която да помогне на потребителите да контролират своята зависимост от светещия екран на iPhone.

 

„Представянето на функцията „Screen Time“ беше повратен момент за Apple. Тогава главният изпълнителен директор Тим Кук обяви, че той самият има проблем с прекалената употреба на своя iPhone и това накара хората да започнат да си задават прости въпроси като този дали си струва да загубят 5 часа на ден пред телефона си", каза Kaiwei Tang, съосновател на компанията Light – компания, която прави алтернатива на iPhone, фокусирана върху ограничаване на прекомерното му използване.

 

4. Пренасищане на пазара с качествени модели на смартфони


Най-голямото предизвикателство пред Apple през новата 2020 година може да се окаже, че след като iPhone се радваше дълго време на интереса на цяло едно поколение, този интерес сега отслабва. Въпреки че това отчасти се дължи на факта, че на пазара отдавна има толкова качествени Android  смартфони, колкото е и iPhone, Apple трябва да се замислят над реалността на пазара днес, където вече няма потребителска маса от стотици милиони хора, които ползват смартфон за първи път. Очаквано е да има спад на продажби след 10 години на оживени иновации, така че какво би продължило да поддържа интереса към iPhone при още по-високата му цена?

 

5. Разчитане на общи приходи от услуги и други преносими устройства


Продажбите на iPhones устройства достигнаха своя връх от 231 милиона през 2015 година, а през 2019 година Apple обявиха, че вече няма да отчитат за инвеститорите продажби на единица продукция, а само общите приходи за компанията от всички услуги и продажби на продукти.

 

 

Apple започват да се фокусират върху продукти, наречени най-общо „преносим хардуер“ – в това число Apple Watch и AirPod, както и върху подразделение за услуги, което продава абонаменти за Apple TV + и Apple Arcade. Това е ясен знак за нужда от „наваксване“ на приходи от намалените (недостигащи предишните цифри) продажби на iPhone, който все още представлява 54% от продажбите на Apple през 2019 година.

 

Дали обаче потребителите няма да се разочароват от подобна проява на „слабост“ от страна на очаквано силен играч в технологичната индустрия? Дали компанията не разчита погрешно на услуги  като Apple TV, които отдавна имат успешни играчи, вместо да търси отново славата на „иноватори“ и на „първите сред равни“?


Очаквано, през 2020 година ще следим тенденциите, за да разберем дали годимата ще бъде толкова добра за Apple, колкото бяха последните 10 години. Предизвикателствата, свързани с нейния досегашен успех могат еднакво да подпомогнат, но и да попречат на успеха на компанията.

 

Дали надеждите за високи продажби на нейния „преносим хардуер“ ще се оправдаят? Ще има ли други нови продукти на Apple, които да променят живота на хората толкова, колкото iPhone? Предстои да видим.

 

Вижте 8 големи провала в историята на Apple