Интернет рекламата, често наричана също „онлайн маркетинг” или „онлайн реклама”, е вид реклама или маркетинг, която цели достигането на промоционални съобщения до потребителите в глобалната мрежа. Подобно на всички останали видове реклама, интернет рекламата се поръчва от рекламодател и се публикува в определен сайт или социална мрежа от така наречения „издател”.

 

Историята на онлайн рекламата е доста интересна поради факта, че в началото тя е била забранена. Преди появата на „Интернет” двете съществуващи мрежи APRANET и NSFNet не са позволявали публикуването на рекламни съобщения. Тази тенденция започва да отмира едва в началото на 90-те години на 20-и век.

 

 

Първата интернет реклама

Първата реклама в интернет е изпратена по електронната поща на 3 май 1978 година. Тя е поръчана от компания на име DEC (Digital Equipment Corporation), която е искала да информира жителите на западния бряг на Съединените щати ползващи мрежата ARPANET, че се организира ден на отворените врати, в който всеки от тях може да види наживо нов модел техен компютър.

 

Първото спам съобщение

Изпращането на реклами по имейл бързо набира скорост и съвсем скоро започва да се възприема доста негативно. Броят реклами във входящата кутия расте и започва да се нарича с ново отрицателно наименование - „спам”. За първо спам съобщение се смята религиозен текст разпратен от Университета „Андрюз” до всички новинарски агенции използващи мрежата USENET на 18 януари 1994 година.

 

Видове интернет реклама

Има пет основни вида интернет реклама, повечето от които имат и по няколко подвидове. Ето кои са те:

 

1. Имейл реклама

Както посочихме по-горе, първата реклама публикувана в интернет изобщо е била изпратена по имейл. Днес имейл рекламата може да представлява цяло писмо или само част от писмо

 

2. Реклама в интернет търсачките

По-известна като Маркетинг в търсачките (от английски SEM), този тип реклама позволява на даден уебсайт да увеличи видимостта си сред страниците, които излизат като резултат от търсенията на потребителите. Един от най-известните издатели на подобен тип реклами е Google. През 2000 година компанията представи платформата AdWords, която позволява на различни уебсайтове да излизат по-напред сред резултатите от търсения в Google Search.

 

3. Маркетинг в социалните мрежи

Това са реклами публикувани в социални мрежи като Facebook, Twitter и други. Много компании предпочитат да рекламират в социалните платформи заради огромната им аудитория.

 

4. Мобилна реклама

Това е реклама предназначена за собствениците на мобилни устройства като смарт- и обикновени телефони с достъп до интернет или таблети. Мобилната реклама може да изглежда по-различни начини: като дисплей реклама (вижте по-долу), SMS, MMS, реклама в мобилна търсачка, реклами в мобилни приложения и игри и други. Този тип реклама е един от най-доходоносните в момента като успехът му се обяснява с факта, че много повече хора днес предпочитат да влизат в интернет през мобилните си устройства, а не през лаптопи или десктоп компютри.

 

5. Дисплей реклама

Дисплей рекламата предава някакво съобщение използвайки визуална информация като текст, лога, анимация, видео, фотографии и други. Дисплей рекламите обикновено са предназначени за специфични групи потребители като издателите избират на кого точно да пратят определен тип реклама въз основа на историята на сърфирането им (до която достигат с използването на бисквитки). Дисплей рекламата има десетки подвидове, сред които уеб банери, изскачащи реклами (поп-ъп реклами), плаващи реклами и много други. Първата дисплей реклама, върху която потребителите можели да кликнат, е продадена от издателя Global Network Navigator на адвокатска фирма от Силициевата долина през 1993 година.

 

Вижте мобилната реклама ще има ключова роля за бъдещето на Yahoo