Повечето шефове днес разбират (дори и само на теория), че щастливите служители са по-продуктивни, отколкото нещастните. Въпреки това се оказва, че много от нещата, които правят служителите по-щастливи, не ги правят и по-продуктивни.

 

Например, компаниите често се опитват да направят своите служители по-щастливи като направят работното им място по-забавно. За тази цел правят салон за видео игри или оборудват скъпа фитнес зала. За съжаление обаче – въпреки че тези подходи могат да направят един човек по-щастлив – те не увеличават неговата производителност и дори водят до обратен ефект.

 

В период на три години учени от Harvard University събират данни от различни служители посредством приложението Track Your Happiness, което позволява на хората да докладват в реално време как се чувстват в действителност.

 

Най-изненадващият резултат на това изследване е, че хората са най-често щастливи, когато ‘се загубят’ в това, което правят. От друга страна, хората са по-малко щастливи, когато умовете им блуждаят.

 

С други думи, оказва се, че служителите не са по-продуктивни, когато са щастливи. Те са щастливи, когато са съсредоточени. Това ги прави по-продуктивни, затова един салон за видео игри например, може да увеличи щастието на (тъй като видео игрите отнемат психическото натоварване) но това щастие няма да доведе до по-висока производителност. Точно обратното, ако самата работа не позволява на служителя да се съсредоточи, дейността на вашата компания ще страда в сравнение със „забавната“ част на работното място.

 

Ето защо вместо да се опитват да направят своите служители по-щастливи като им предлагат безброй възможности за забавление на работното място, компаниите трябва да помогнат на служителите си да се вглъбят по-лесно в работата си. По този начин ще ги направят по-продуктивни и по-щастливи в същото време.

 

Според анализаторите от INC, има четири печеливши стратегии за постигане на тази цел.

 

1. Да не се дава на служителите твърде много работа

Когато служителите са претоварени до точката, където те знаят, че не могат да се справят с всичко, което се иска от тях, те лесно изпадат в паника.

 

2. Да не се дава на служителите твърде малко работа

Когато хората нямат работа, умовете им започват да блуждаят и запълват времето си с други неща, които нямат отношение към работния им процес.

 

3. Премахнете всичко от офиса, което разсейва служителите

В тази връзка трябва да помислите дори за осигуряването на „спокойно“ време през деня, през което корпоративната електронна поща ще бъде деактивирана, както и за други „неангажиращи“ моменти.

 

4. Покажете, че ви е грижа за служителите ви

Осигурете на служителите си възможност за гъвкаво работно време, възможност за дистанционна работа, добра политика за платения отпуск и отпуск по болест, за да не се притесняват служителите ви за личния си живот и за свободното си време и да могат да се съсредоточат върху работата си.