Amazon стартира за първи път през 1995 година като уеб сайт, който продава само книги. Тогава обаче основателят на компанията, Джеф Безос е мечтаел за експлозивен растеж в електронната търговия и повсемесно господство на компанията му.

 

През 2013 година излезе книгата на Брад Стоун за произхода на Amazon. В нея авторът  ‘рисува‘ картината на първите дни на компанията и как тя прераства в ‘чудовището’, което е днес.

 

От Business Insider, научаваме за най-интересните факти за Amazon.

Amazon не е оригиналното име на компанията

Първоначално, Джеф Безос искал да кръсти компанията си Cadabra. Първият адвокат на Amazon, Тод Тарберт, обаче го убедил, че името звучи почти като "Cadaver"(труп), особено по телефон, за това Безос решил да кръсти новата си компания Relentless (безмилостен).

 

Отново обаче името било неподходящо според адвоката му и така дошла идеята за Amazon. Компанията била кръстена на най-голямата река в света, каквото било и изображението на първоначалното ѝ лого.

 

В първите дни на Amazon, при всяка покупка в офиса трябвало да звъни звънец  

Първоначално тази идея на Джеф Безос била забавна, но само след няколко седмици се превърнала в досада, защото нови покупки се извършвали буквално всяка секунда. Само месец след старта на компанията, Amazon вече продавали книги не само в САЩ, но и в 45 други страни.

Книга за лишеи спасява Amazon от фалит

Дистрибуторите на книги, които имали изискване към търговците на дребно да поръчват десет книги наведнъж, с Amazon не се нуждаели от толкова много книги в началото. Така че, от Amazon поръчвали книгата, която им била необходима и девет копия от една неизвестна книга за лишеи, която винаги се изчерпвала много бързо.

В началото, Безос провеждал срещите си в книжарницата Barnes & Noble

В първите дни, Безос, съпругата му Маккензи и третият служител на компанията Шел Kaфан провеждали срещите си в близката книжарница Barnes & Noble. През 1996 година, Безос се срещнал със собствениците на Barnes & Noble на вечеря и те му казали, че се възхищават на Безос, но скоро ще стартират уебсайт и това ще смаже Amazon.

Джеф Безос очаквал от служителите си да работят най-малко 60 часа седмично

Един от първите служители на компанията работил така неуморно над 8 месеца. Той тръгвал рано сутрин с колелото си и се връщал късно вечер, толкова изтощен, че изцяло загърбил личния си живот. Когато след няколко месеца напуснал, влязъл да прочете имейлите си за първи път от много, много дълго време. Така видял десетките известия, че е паркирал колата си неправилно и трябва да плати глоба, след като нямало реакция от негова страна, колата била вдигната, а след това и продадена на търг. И за всички тези отчаяни действия на общината, този служител нямал никаква представа, че се случват, защото от работа нямал време дори да прочете имейлите си.

Най-тежкият празничен сезон за Amazon е Коледа през 1998 г.

През 1998 година, по времето на коледните празници е бил най-тежкият период за компанията, тъй като тогава служителите се оказват крайно недостатъчни, за да се изпълнят всички поръчки. Наложило се дори служителите да викат свои приятели и членове на семейството на помощ. Повечето служители дори не се прибирали по домовете си, а поспивали по няколко часа в колата си преди пак да се заловят с работа.

Когато eBay стартират, Amazon се опитаха да стартират свой собствен онлайн аукцион, за да се конкурират

Тази идея на Безос се провали, но той не се е отказал от нея все още. Защо мислим така ли? След неуспеха, Безос похарчи $ 40 000 за скелет на пещерна мечка, който все още стои във фоайето на централния офис на компанията, а до „чудовището“ има надпис „Моля не хранете мечката!“.

Безос обича да се движи невероятно бързо, което често води до хаос и спиране на работата, особено в дистрибуторските центрове на Amazon

В началото по-често, сега по-рядко, но все още подобни инциденти са факт. Безос е токова непохватен и забързан, че често се спъва в кабели и прекъсва електрозахранването, събаря цели съоръжения и поврежда стока.

Правилото за двете пици на Безос

Според Безос, колкото повече хора има на една среща, толкова по-малко продуктивна става тя. Затова той има специално правило по въпроса за продуктивните срещи. Нарича го „правилото на двете пици” и то гласи „Никога не организирай среща, в която две пици не могат да изхранят цялата група”.

 

Вижте 10 неща, които може да не знаете за създателя на Amazon