На 15-ти юни т.г. влиза в сила решението на Европейския съюз да премахне роуминга за страните-членки. Това означава доста ползи за гражданите в рамките на съюза, но и потенциални рискове, за които трябва да се внимава.

 

Бързо се появиха слухове за поскъпване на цените за всички или пък появата на допълнителни такси. Сайтовете на Европейската комисия дават различни съвети и полезна информация. Ето какво трябва да знаем за края на роуминга в рамките на ЕС.

 

1. Кои държави попадат в зоната на роуминг Европейския съюз?

Считано от 15 юни 2017 г., гражданите на страните-членки на ЕС ще могат да използват мобилните услуги по тарифите на собствения си абонаментен план на територията на целия ЕС. Това са всички страни от Европейския съюз, плюс Норвегия, Исландия, Лихтенщайн и някои отвъдморски територии на Франция. Извън страните-членки на ЕС, дори те да са в континента Европа, роуминг ще има както досега при старите условия.  В рамките на ЕС потребителите няма да плащат допълнително за телефонни разговори, SMS и мобилен интернет.

 

Промените важат и за Великобритания, поне за сега. Страната все още е пълноправен член на ЕС. Това обаче може да се промени след напускането ѝ на съюза, зависи какви споразумения ще подпише тя в процеса на преговори, който се очаква да продължи до 2019 г.

 

2. Какво се случва, ако сме извън България и се обаждаме на някой извън зоната на ЕС?

Това е роуминг извън зоната на ЕС и се таксува по тарифата на съответния мобилен оператор на който сте абонат.

 

2. Какво се случва, ако сме в България и се обаждаме на някой в зоната на ЕС?

Това не е роуминг обаждане, а международно и се таксува по по тарифата на съответния мобилен оператор на който сте абонат.

 

Можем ли да използваме постоянно българска SIM карта в друга държава от ЕС?

Премахването на роуминга гарантира, че потребителят няма да плаща допълнително за временни обаждания. Ако обаче се премести да живее в друга държава, операторите ще могат да налагат допълнителни такси – стандартен роуминг.

 

Също така, операторът може да поиска доказателство, че постоянното местоживеене на клиента е в държавата, в която оперира самият телеком. Това ще важи най-вече за предлатените услуги, защото при абонаментните телекомите имат адреса на потребителя.

 

За кого важи премахването на роуминга?

За всички граждани на ЕС, като няма нужда от допълнителна регистрация. Важно уточнение обаче е, че използваният план от потребителя трябва да предлага услугата роуминг. Ако такава не се предлага, клиентът няма да може да използва въпросната SIM карта извън страната на местоживеене.

 

Освен това, ако потребителят има план с допълнителен пакет роуминг, то той може да важи до изчерпването му.

 

Какви са цените в роуминг?

Цените са изцяло според плана на потребителя. Дори и да има включени пакети с допълнителни минути или трафик, те трябва да се отброяват от оператора така, както и докато клиентът е в собствената си държава. След изразходването на плана, се преминава по стандартните тарифи на оператора.

 

От 15-ти юни 2017 г. влизат в сила и нови тавани на цените на мобилните услуги в роуминг извън ЕС. Те са до 0.032 евро на минута за гласови разговори и 0.01 евро за един SMS. 1GB мобилен интернет ще може да струва максимум 7.7 евро, като цената ще спада всяка година. Целта е до 1-ви януари 2022 г. да падне до 2.5 евро на гигабайт.

 

За потребителите на предплатени карти, важат определените от оператора цени, които не трябва да превишават максималните по-горе. Те се приспадат от наличната сума в картата, а след изчерпването ѝ услугата се прекратява.

 

За потребителите на абонаменти с неограничени данни или данни на ниски цени под определените като максимални от ЕС има малко по-различни условия. Те ще могат да продължат да използват неограничени разговори и минути, но трафикът им ще бъде ограничен до два пъти цената на плана. Например: неограничен план за 50 лв. на месец без ДДС ще осигури неограничени разговори и SMS-и в ЕС, но трафик на стойност 100 лв. при цена от 7.7 евро на гигабайт и 6 евро на гигабайт от 01.01.2018 г.

 

Потреблението на данни е ограничено до 50 евро (след 15 юни) за всички преди да бъде спряно, освен ако потребителят не се е уговорил друго с оператора предварително. Целта е да се избегнат неочаквани от хората огромни сметки заради прекалено активно използване на интернет. Входящите обаждания и SMS стават безплатни.

 

Какво да направим, ако възникне проблем?

Тъй като има очаквания за опити за злоупотреби както от страна на потребителите, така и на телекомите и двете страни са доста внимателни по темата. Някои телекоми вече са започнали да уведомяват потребителите при какви условия ще могат да се възползват от липсата на роуминг в ЕС. Други пък се опитват да привлекат потребителите към допълнителни пакети, които всъщност може да им излязат по-скъпо. ЕС заяваява, че липсата на роуминг не е и не трябва да бъде част от отделна услуга.

 

Възможно е да има и грешни отчитания в началото. Затова ЕС препоръчва при такива ситуации потребителите да се свържат с оператора си и да поискат преизчисляване на сметката. Също така може да попитат предварително дали използваният от тях план няма някакви ограничения за роуминг. Остава и правото на потребителите да поискат съдействие от съответния държавен регулатор или институция, ако операторът не реагира според очакванията им.

 

Операторите имат право да следят няколко различни индикатора, при които да откажат услуга. Например, ако за период от минимум 4 месеца роуминг потреблението на дадена карта превишава това в собствената страна и същевременно картата е прекарала повече време активирана в друга държава. Друг критерий е ако картата дълго време стои неактивна и се използва предимно или изцяло в роуминг. Регистрирането на множество карти на един клиент също може да е признак за злоупотреба и разрешава на оператора да предприеме съответни мерки.

 

Каква е ситуацията в България?

На теория, трябва да е идентично с останалите държави от ЕС. Всички оператори спазват максималните цени и останалите условия. Някои обаче предлагат допълнителни пакети с преференциални цени. За да бъдат запазени те, ще трябва допълнително потвърждение от страна на клиента.

 

Телекомите обаче имат различни цени и предложения за роуминг извън ЕС, както и различни услуги и условия, които може да се повиляят от промените. Затова е най-добре да ги попитате предварително какво е възможно за вашия план, за да няма неприятни и неочаквани изненади след това.