През годините смартфоните въведоха много иновации и промени. Една от актуалните тенденции в момента е при дисплеите и най-вече при скоростта на опресняването на картината. Напоследък все по-голямо внимание се обръща на телефоните с дисплеи със 120Hz.

 

Подобни модели има от Samsung, Google, OnePlus и други. Актуални са и моделите с 90Hz опресняване, но още преди те да станат масови, вече 120Hz-овите панели се подготвят да ги изместят. Mashable ни показва какво трябва да знаем за диспеите със 120Hz.

 

Какво е опресняване на картината?

„Опресняването на картината е колко пъти дисплеят мига в рамките на секунда. Човешкото око не може да го види лесно, но типичният дисплей мига 60 пъти в секунда“, казва анализаторът на HIS Markit Джери Канг.Повечето монитори, телевизори и дисплеи на лаптопи, таблети и смартфони пресняват картината си именно 60 пъти в секунда, т.е. 60Hz. Това е предостатъчно за средностатистическия потребител и повечето дейности.

 

Когато картината се опреснява с по-висока скорост, това прави движенията по-гладки. При скролване на интернет страница например, понякога превъртането на елементите и движението им по дисплея изглежда накъсано. При по-голяма скорост на опресняване на картината, то всичко ще изглежда много по-плавно и гладно. Разликите обикновено са минимални и се улавят само от много взискателни потребители и геймъри.

 

Опресняване на картината срещу кадри в секунда

Опресняването на картината е колко пъти дисплеят се... опреснява в рамките на секунда. Кадрите в секунда са честотата, с която видеофайл или игра показва брой кадри в секунда. По-високият брой кадри в секунда е за почитателите на игрите и филмите, защото също спомага за по-гладките и презицни движения. Именно затова се получава и популярността на клиповете и игрите с 60 кад/сек. Това е по-добре и за геймърите, защото им позволява да увеличат прецизността си.

 

Особено важно е двете стойности да са в синхрон. Игра със 120кад/сек, която върви на дисплей с 60Hz може да започне да проявява дефекти, т.нар. „късане“ на дисплея – появяват се хоризоналнии линии и някои елементи може да изглеждат като срязани за кратко.

 

Затова е важно мониторът да може да поддържа по-висока стойност на опресняване, ако ще се играят игри с висока скорост на кадрите. Именно затова се очаква ръст а популярността на такива дисплеи занапред.

 

Трябва ли ми подобен дисплей и в телефона?

За масовия потребител отговорът е по-скоро не. Разликите в качеството на картината ще бъдат забелязани само от най-големите и взискателни фенове. Всички обаче ще забележат основния недостатък – батерията.

 

Колкото по-висока е скоростта на опресняване, толкова повече енергия е нужна. Затова дисплеите със 120Hz за телефони, обикновено работят на доста по-нисък режим, 60Hz и активират по-високата скорост само при гледане на филм и игри. Така успяват да спестят енергия и съответн батерията да не се изтощава толкова бързо.

 

Ако играете много игри на телефона си, то тогава дисплей със 120Hz ще е от полза. Това ще има отражение и в по-високата цена на устройството. Не само заради дисплея, но и необходимостта от по-мощен хардуер, който да се справи с по-високите изисквания.

 

Очакванията са, че след година-две технологиите ще наваксат изискванията и цените ще започнат да се понижават, а високата скорост на опресняване няма да „яде“ толкова много енергия. Тогава телеофните с подобни дисплеи може да станат масови, но за сега са най-вече нишово предложение.

 

Още от Digital: Mоже ли човешкото око да направи разликата между 60Hz и 90Hz дипслеи