Няма как да не се вълнуваме от идеята за коли, които нямат нужда от човек, за да се движат из улиците. И все пак, има доста предизвикателства пред производителите на автомобили преди тази футуристична все още идея да стане реалност.

 

От Digital Trends споделят важна информация, която трябва да знаем за интелигентните автомобили.

Обещанията на компаниите

По време на изложението Consumer Electronics Show, Volkswagen показа нова концептуална разработка от електрическото семейството на I.D. създадена на базата на Electric Drive платформата. Една от най-забележителните характеристики на VW I.D. беше волана. След натискане на логото на VW на волана, той може да се прибира в предното табло, а водачът може да си почине, поверявайки маневрирането на комбинация от скенери, ултразвукови сензори и камери. От Volkswagen обещават да видим на пазара „напълно автономен“ автомобил на базата на платформата Electric Drive до 2025 година и полу-автономен до 2020 година.

Какво е J3016 и защо трябва да ни интересува?

Society of Automotive Engineers е международна група от над 128 000 автомобилни и космически инженери, от които зависят всички основни задачи, които са от огромно значение за развитието на автомобилната индустрия. SAE развива отворени стандарти, които всеки може да използва.

 

SAE вече е разработила няколко стандарти, които определят прогресивни нива на самоуправляващите се автомобили. Този набор от стандарти, се нарича „Taxonomy and Definitions for Terms Related to On-Road Motor Vehicle Automated Driving Systems” или накратко J3016.

 

Инженерите от SAE са поставили изисквания за специфични технически възможности за всяко ниво автономия, с които автомобилните производители ще трябва да се съобразяват, а това е нещо много добро за потребителите.  

Ниво 0,1 и 2

SAE присъжда пет нива на автоматизация на движението. Ниво 0 е това, което повечето хора имат в колите си днес тоест липса на всякакви асистенции. Към ниво 1 спадат автомобили при които повечето функции все още се управляват от водача, но специфични функции (като адаптивният круиз контрол и други) може да се извършва автоматично от колата. Днес някои от тези функции ги има, но те все още се срещат сравнително рядко.

 

Второ ниво е малко по-автоматизирано и водачът може да се освободи от физическо управление на автомобила, но все още трябва да държи ръцете си на волана и краката на педала, тоест трябва винаги да е готов да поеме контрола над превозното средство. 

Нива 3, 4 и 5

При ниво 3, водачите все още са необходими, но може да бъдат напълно изместени от автомобила при определен трафик или условия на околната среда. Това означава, че водачът все още е важен и трябва да е готов да се намеси, ако е необходимо. Не се налага обаче да   следи ситуацията по същия начин както е при предишните нива. Автомобилите от пилотните програми на Uber и Google спадат към това ниво.

 

При ниво 4 няма изискване водачът да е готов да се намеси в случай на опасност. Това означава, че колата трябва да е в състояние да се справи с всякакви ситуации – от дете изтичало пред колата до червена светлина на светофара. Но дори и при колите от ниво 4, все още има волан и  педали, но човешката намеса е вторична система.

 

Ниво 5 се отнася за напълно автономна система. Просто казано, това означава, че колата е възможно най-умна и най-бърза, а вие сте само пътник.

Какво може да очакваме от бъдещето

Няма никакво съмнение, че автомобилите ще стават все по-автономни. Ако един автомобилен производител обещава трето или четвърто ниво кола до 2020 година, най-вероятно вече има разработени технологии, на които разчита.

 

И все пак, нужни са огромни скокове в тази посока, за да видим до три или пет години автомобил от ниво 5. И не на последно място, ще бъде нужно време на хората да свикнат с идеята че по магистралите и улиците ще се движат коли-роботи.

 

Вижте как самоуправляващите се автомобили ще променят пазара на автомобили