Докато светът се пита ще има ли пандемия на заболяването с коронавирус, ескпертите по света са впрегнали умовете си в разработване на технологии за справяне с възможна глобална аварийна ситуация. От CNBC ни дават повече инфомрация по случая.

 

Днес сме свикнали да виждаме роботи в помощ на хората в области след природни бедствия или в райони с тежко замърсяване, а добре осведомените сигурно помнят, че именно екип по роботика беше тихият герой при почистването на разрушената ядрена станция във Фукушима през 2010 година.

Възможно ли е обаче роботите да помогнат при справянето с една възможна глобална инфекциозна болест?


Оказва се, че специалистите по изкуствен интелект (AI) вече работят усилено за борба с разпространението на вируса. Всъщност, епидемията от коронавирус в момента е привлякла отново вниманието към една позабравена от широката публика идея – телемедицината. За щастие, разработките по нея не са били пренебрегвани от експертите в сферата на роботиката.


ROBO Global консултантска и изследователска компания в сферата на робототехниката и нейният индекс хвърля светлина върху работите на компании като Ping-An и Teladoc, които работят в областта на телемедицината. Ето какво споделят Джеръми Капрон, директор на фирмата за научни изследвания, и Нина Дека, старши аналитичен аналитик, за разработките на технология за борба с коронавирус, известен като Covid-19.

1. Изкуственият интелект (AI) се използва в много медицински и фармацевтични изследвания, но как той би могъл да бъде използван в случай на глобална инфекциозна болест като коронавирус?

Прилагането на изкуствен интелект в здравеопазването е особено вълнуващо. Приложенията варират от захранване на хирургически роботи до подобряване на диагнозата (четене на медицински изображения), виртуални асистенти за кърмене, управление на лекарства и други. И също като други търговски сектори, браншът за просиводство на оборудване на базата на изкуствения интелект в здравеопазването може да подобри значително ефективността и разходите за логистика, бизнес процеси и работен процес, както и за отношенията с клиентите. Според неотдавнашно проучване на Accenture, ключови приложения за клинично здраве в областта на изкуствения интелект могат да спестят до 150 милиарда долара годишно само в САЩ до 2026 година.

2. Какво е бъдещето на масовото използване на роботи в здравеопазването, по-специално на тези, свързани с борба с инфекциозни заболявания?

Има приблизително 100 000 смъртни случая, причинени от болнични инфекции само в САЩ, така че определено има възможност за автоматизация в профилактиката на инфекциозни заболявания. Роботите вече бързо навлизат в други области на здравеопазването, като най-големите възможности за тях има в хирургията и фармацията.

3. Има ли досега опит с използване на роботите по този начин?

Днес в болниците се използват хирургически роботи от Intuitive Surgical, Globus Medical, Siemens Healthineers, Stryker, Medtronic и J&J. Това е пазар от 5 милиарда долара на година в допълнение от 20% ръст годишно. Но това не е всичко. По-ценни за нас са роботите на Siasun Robotics, които диагностицират и разпределят пациенти, автономните мобилни роботи на Aethon, които се използват в болници за доставяне на храна, спално бельо, или медицинско оборудване, както и роботите на Omnicell, оито се използват за автоматизация на фармацевтичното лечение.

 

Освен това, в бюджетите на болниците има значителни разходи за роботи за дезинфекция Xenex, които убиват инфекциозни патогени за по-малко от 3 минути. Изпълнителният директор на Xenex вече предложи дарение от тези роботи на Китай. Известно е, че ултравиолетовата светлина е най-доброто средство за медицинска дезинфекция, но разработената от Xenex пулсираща UV светлина е много по-мощно средство и се използва масово от поне седем години.

4. Как телездравните и други роботизирани устройства се използват за лечение на пациенти и за спиране на разпространението на вируса?

Телемедицината дава възможност на лекар да консулртира в интернет, което позволява на пациента да се прегледа при лекар в различен град, както и възножност на пациентите да се обаждат от дома си. Това елиминира необходимостта да чакат в препълнена чакалня, където могат да прихванат други инфекциозни заболявания.

 

Вижте 5 робота, които могат да спасят света при катаклизми