Възходът на самоуправляващите се автомобили води до множество въпроси за бъдещето ни. От Mashable обаче смятат, че за момента важните въпроси са следните: разумно ли ще е в близко бъдеще да притежаваме автомобили и ще искат ли все още хората да си купуват скъпи и луксозни автомобили, когато с лекота и много изгодно ще можем да си вземаме кола под наем?

 

Отговорите не са лесни, но със сигурност намирането на отговора се корени в тенденциите, които се случват в момента. Така например, компанията Lyft вече си партнира с General Motors, за да стимулира  хората да си наемат автомобили  под наем.

Когато говорим за самоуправляващите се автомобили, в близко бъдеще са възможни следните сценарии:

Пълна собственост

Днес по-голямата част от автомобилите се използват само от собствениците им и не се споделят, поне не по структуриран начин. В бъдеще това правило ще важи само за луксозните автомобили. Дори и след широкото навлизане на безпилотните технологии,  най-популярните луксозни автомобилни марки като Bentley, Lamborghini и Aston Martin все още ще отчитат продажби. За купувачите на луксозни автомобили е престиж да притежават автомобил за $ 400 000, въпреки че почти никога не го използват. Според редица изследвания, 94% от случаите собствениците на скъпи автомобили не ги използват. За собствениците на Bentley автомобили, този процент е още по-висок – 99%, защото средния купувач на марката притежава още около девет други превозни средства. Останалите автомобилни компании обаче ще отбележат значителни загуби.

Частична собственост

По време на представянето на Cadillac CT6, президентът на компанията, Йохан де Найшен, говори за начина, по който марката възнамерява да предлага колите си в бъдеще. Де Найшен представи един свят, в който луксозните марки като Cadillac ще предлагат не само традиционния модел на продажбите, но и възможност за абонамент.

 

В света на джетовете, частичната собственост означава да си купите собствен капитал в компанията за самолети, а не да купувате един единствен самолет. Разбира се, цената, която плащате, зависи от това колко възнамерявате да използвате самолетите. Въпреки това, ползите от частичната собственост над пълната собственост са много. Например, поддръжката, зареждането с гориво, разходите за хангари и други главоболия са за сметка на компанията собственичка на самолетите, а не на клиента.


Йохан де Найшен заяви, че Cadillac може да предлага подобна система. За номинална месечна такса, всяка сутрин автомобил на компанията може да ви чака пред дома ви за да ви откара до офиса. Ако пък искате да спортувате в събота сутрин може с едно докосване на приложението на Cadillac да си поръчате автомобил, който да ви откара до фитнеса. Разбира се, сумата, която ще трябва да заплатите ще зависи от това доколко ще използвате автомобилите на марката. Така обаче няма да ви се налага да плащате застраховка, паркинг или да се притеснявате за поддръжката на колата.

Собственост + споделяне

Volvo XC90 най-вероятно ще бъде един от първите напълно автономни автомобили, продадени на клиенти. Цената на автомобила най-вероятни ще бъде $ 55 000 и всеки желаещ ще може да си го закупи. Въпреки това, за да не стои колата неизползвана през нощта или през уикенда когато са си у дома, собствениците на автомобила ще могат да се включват в програмата на Volvo за споделяне на коли. Вие все още притежавате колата, но когато не я използвате, ще може да я предоставяте на друг.

 

В Сиатъл, BMW вече предлага услуга, наречена ReachNow. Тя включва предлагане на шофьорски услуги, превозни средства за превоз на товари, краткосрочни и дългосрочни наеми на автомобили, както и възможност за споделяне на автомобил партньор-към-партньор.

Мобилни услуги

Вече има приложения като Maven на General Motors и FordPass на Ford, чиято цел е да печелят от превозването на хора от точка А до точка Б. За разлика от частичната собственост или собственост + споделяне, тези услуги ще бъдат по-евтини и по-ефективни, но все още много по-добър вариант от обществения транспорт.

 

Вижте Google ще плаща на потребителите, за да използват нейните самоуправляващи автомобили