През 2011 година, тогавашният вицепрезидент на Cisco по инженерство, Ерик Юан, се опитал да убеди своите колеги, че компанията спешно трябва да подобри WebEx – услуга за уеб-конференции на Cisco. Но тогавашната стратегията на компанията не включвала подобряване на съществуващите продукти и съответно тази идея не била приета.

Юан се почувставал неразбран и решил да направи това, което всеки уверен предприемач би направил – стартирал своя собствена компания, която нарекъл Zoom.

В началото нещата не били розови. Юан бил убеден, че трябва да има по-добър начин хората да си сътрудничат чрез онлайн видео, но не можел да реализира визията си, тъй като се нуждаел от финансиране. За щастие, получил подкрепа и финансиране от свой бивш колега от Cisco, който вярвал в неговата визия.

 

И така, как е започнало всичко? Как Юан е стигнал до момент в живота си, в който е успял да реализираа визията си?

 

2011-2013: От провинция Шандонг до Силиконовата долина

В края на 80-те години на миналия век, Юан е студент по приложна математика и компютърни науки в Университета за наука и технологии в Шандонг, в китайската провинция Шандонг. По това време той мечтаел за ръчно устройство, с което да може да вижда и разговаря с приятелката си, от която го делели няколко часа път с влака.

Десет години по-късно, Юан започва да прави опити да получи виза за пътуване до Съединените щати, където възнамерявал да си търси работа в областта на технологиите. Късметът на Юан се усмихнал едва при деветото му посещение в консулството на САЩ.

В САЩ на Юан не му е трудно да си намери работа. Скоро след кацането си на американска земя, той вече има инженерна роля в WebEx Communications в Милпитас Калифорния, в Южния залив на Силиконовата долина.

 

 

Юан станал част от екипа инженери, изградил първоначалната версия на уеб-конферентен продукт, наречен WebEx. Продуктът бил достъпен за голямо разнообразие от платформи, включително Windows 95/98 / ME, Mac OS 9 и OS X, Linux, Palm OS и други.

През 2007 година, Cisco купуват WebEx Communications за $3,2 милиарда. Наред със собствените технологии на WebEx, Cisco наследява и много членове на екипа на WebEx при придобиването на компанията, включително Ерик Юан.

Под чадъра на Cisco WebEx бързо се разраства. С упоритата си работа, Юан печели много дивиденти и  така го назначават за Corporate Vice President of Engineering.

В началото, WebEx бил иновативен продукт, но след десетилетие без никакви подобрения, клиентите се разочаровали. Многоетапният процес на инсталиране на продукта бил тромав. Връзките често били нестабилни. Качеството на аудиото и видеото не били в съответствие.  Станало така, че хората  използвали WebEx, не защото искат, а защото се налага поради липса на алтернатива.

За Юан нещата били ясни: Cisco можел или да се ангажира с актуализацията на WebEx, или можел да изгради изцяло нов продукт от нулата. Проблемът бил, че от Cisco не искали да инвестират в модернизиране на WebEx или в изграждане на нов продукт за конференции. Юан многократно се опитвал да убеди колегите си, че инвестирането в WebEx е от решаващо значение за успеха на продукта и на Cisco. Но напразно.

Увереността на Юан обаче му помага да убеди около 40 инженери от бившия си екип да напуснат Cisco и да се присъединят към него в изграждането на нов продукт за интернет-конференции.  Дори успява да убеди един от тях да го финансира с $250 000, които Юан използва, за да наеми китайски програмисти, тъй като те са по-евтина работна ръка.

През следващата година екипът на Юан работи усилено върху първата итерация на това, което по-късно става известно като Zoom. Самият Юан работи от малкия офис на компанията в Санта Клара. Първата версия на Zoom беше пусната на 22 август 2012 година.

 

 

Това, което отличавало Zoom от конкуренцията, било не само яснотата на видеото, но и това, че приложението работи безпроблемно на мобилни устройства.

През януари 2013 година Zoom 1.0 беше пуснат на бял свят. Приложението поддържа до 40 участници едновременно - повече от всеки друг уеб-конферентен продукт по онова време. Zoom работи безпроблемно на всички платформи, включително iOS и Android устройства. Единственото ограничение на безплатната версия на приложението било, че разговорите били ограничени на 20 минути за срещи с повече от двама присъстващи.

Първоначално Zoom се предлагал в три нива: Freemium, Business и Enterprise. Business и Enterprise плановете били с цена $9.99 на месец.

 

2014-2016: Мащабно мислене и разгръщане

През 2014 г. компанията прави много малко големи актуализации на продукта си. Една от малкото значителни актуализации на Zoom през тази година е през месец август, с пускането на Zoom Presence.

 

 

Zoom Presence позволява на потребителите безпроблемно да комбинират Zoom срещи със срещи от други конферентни продукти.

Presence даде възможност на потребителите да планират, стартират или да се присъединят към срещи директно от всяко устройство.

Presence поддържа до три отделни дисплея на среща и позволява на домакините да контролират срещи чрез интерфейс за дистанционно управление в приложението.

През август 2014 година, Zoom представи своята платформа Video Webinar.

Първоначално услугата е позиционирана като добавка към основния продукт Zoom и е структурирана в един от четирите нива. Платформата на Zoom поддържа до 25 участници на всеки семинар, като има възможност за доплащане за провеждане на срещи с повече участници - до 3 000.

През този период компанията с лекота набира и финансиране, тъй като инвеститорите били впечатлени не само от технологията на Zoom, но и от това колко здраво Юан „управлява кораба“.

Една от най-значимите актуализации на основния продукт към днешна дата се появява през декември 2015 година, с представянето на Breakout Rooms.

Тази функция позволи на домакините да създават по-малки групи в рамките на по-голяма среща и се оказа незаменима за образователни цели.

През юли 2016 година Zoom представи една забавна функция – въведе виртуални фонове в основния продукт.

 

 

През цялата 2016 година Zoom продължава да се развива успешно. Много от най-големите и най-бързо развиващите се компании в Силиконовата долина вече разчитат на Zoom за ежедневните си срещи и уебинари. През 2016 година Zoom сключва тригодишно партньорство с Warriors. Zoom даде софтуер на Warriors за комуникация с феновете. В замяна, логото на Zoom изкочи на видно място по време на Warriors игрите.

 

Партньорството с Warriors беше една от първите големи маркетингови кампании, които компанията  стартира. Благодарение на силния растеж на клиентите и приходите, Zoom завърши 2016 година в много завидна позиция. Компанията е постигнала рентабилност през третото тримесечие на 2016 година.

Общите приходи са се увеличили с 300%, четвъртата поредна година на трицифрен растеж за компанията.

 

2017-2020: Офисът на бъдещето

Zoom стартира 2017 година, като събира най-голямо финансиране до момента. На 17 януари компанията потвърди, че е събрала $100 милиона. По-късно същия месец Zoom стартира четвъртата основна версия на продукта. Zoom 4.0 включваше редица подобрения, насочени изцяло към предприятията.

През септември 2017 година Zoom беше домакин на първата си конференция Zoomtopia.

Събитието включваше редица сесии и дискусии по широк спектър от теми. По време на Zoomtopia компанията реши също така да разкрие няколко вълнуващи функции, които предложиха на присъстващите поглед за бъдещето на Zoom.

Между които бяха функция за добавена реалност и машинно обучение, които  имат огромен потенциал в секторите на образованието и здравеопазването.

След актуализация след Zoomtopia в края на 2017 година, Zoom затихна до лятото на 2018 година. През юни 2018 година Zoom подобри няколко аспекта на основния продукт.

Повечето актуализации на Zoom през 2018 година бяха насочени към подобряване на съществуващите продукти. Това се промени през октомври, когато Zoom представи Zoom Phone – облачна базова телефонна система.

 

 

Въпреки невероятния растеж на компанията през последните няколко години, Юан не се задоволяваше и искаше да предложи още и още. През цялата 2019 година Zoom не спря да прави актуализации на продукта.

Поддръжката за транскрипция в реално време беше добавена към срещите.

Zoom обяви, че от третото тримесечие на 2019 година ще се поддържат едновременни преводачески услуги в реално време. Компанията обяви още по-строга интеграция с Microsoft Teams, която беше планирана за пускане през Q2. Потребителите дори можеха да насрочват срещи чрез Siri на Apple.

Zoom вече не е само продукт на уеб-конференции. Това е платформа за работно пространство.

Най-голямото предизвикателство пред Zoom днес и за в бъдеще ще е как да се поддържа темпът на бърз растеж. Както Zoom доказа, превъзходният продукт може да окаже голямо влияние на препълнения пазар, но веднъж запонал да доминира, един успешен продукт трябва да намери начин поддържа растежа.

Дали Zoom ще успее да го направи, предстои да видим.

 

Вижте kакво е Zoom, колко струва и заслужава ли си да го използваме