Вижте още видеото с Историята на смартфоните на Apple преди iPhone 13

Началото на тази дълга история започва през 1956 година, когато директорът на British Motor Corporation - Ленард Лорд събира малък обединен конструкторски екип, който за краткост нарича ADO 15. Интересното е, че в основата на този екип не стоят дългогодишни автомобилни инженери, а студенти, които дори още бе са завършили и са на стаж в завода на Austin Motor.

Като на шега, екипа има за цел да създаде супер компактен градски автомобил, който обаче да може да побере четирима души и дори малко багаж. Като освен всичко друго, този автомобил трябва да бъде и колкото се може по-достъпен за масовия потребител, за да може да бъде масов.

 

 

След по-малко от година задачата е изпълнена частично. Появява се дървен макет с кодово име XC9003, а малко по-късно и цял автомобил. Но това още не е легендарното Mini, което познава историята, а неговият прототип. Всъщност прототипите са два на брой и в този момент носят името “Orange Box”, като то идва от цвета и размерите на малките автомобили. В тях вече се вижда духът на първото Mini, но разликите, както технически, така и визуални са налице.

 

 

Например още от пръв поглед се забелязва характерната радиаторна решетка, която е заимствана от Austin A35. Първоначално двигателят е 950сс, но последствие кубатурата е редуцирана на 850сс. Прототипите имат проблеми със скоростните кутии, охлаждането и спирачките, но това не спира ADO 15 да работят усилено над проекта.

 

62 години от раждането на Mini

И така на 26 август 1959 година се ражда легендарното Mini което до края на същата година е произведено в цели 20 000 бройки, което за онова време е доста сериозна цифра. Две години по-късно, Mini започват сътрудничеството си с Джон Купър и така през септември 1961 година се ражда първият плод на съвместната им работа, който носи името Mini Cooper.

 

 

Това сътрудничество продължаваи до наши дни, когато спортните модели на Mini носят името John Cooper Works. Сега по повод 6-годишният юбилей от началото на сътрудничеството с Джон Купър, MINI представят лимитирана серия от 740 автомобила MINI Anniversary Edition.

Питате се защо точно 740 ли? Истината е, че в цифрата има символика. 74 е състезателният номер, с който класическият Mini Cooper, печели първото си състезание на трасето Snetterton Lombank Trophy.

 

 

За разлика от класическото Mini което било с 34к.с., спортната Cooper версия имала цели 55к.с. Юбилейното JCW Anniversary Edition също ще може да се похвали с доста мощен двулитров турбо двигател с 227к.с. Всяка от уникалните бройки ще има подписана таблека в рамката на вратата си, стилизиран номер 74 на вратите и капака, както и много допълнителни екстри, които ще я отличават от стандартното Mini JCW.

 

 

Но да се върнем на габаритите на Mini преди 62 години, за да разберем, колко е пораснал мъникът за цялото това време и как от малък градски автомобил се превърна градската модна икона, която представлява в наши дни.

Първото Mini е с дължина от съвсем малко над два метра, широко е 1422мм, а височината му е 1397мм. Наистина мъничка градска количка, с цели 4 места, която може да се побере навсякъде. Заради ниското си тегло от само 590кг, дори с най-слабият си 848cc двигател, Mini е достатъчно пъргав.

 

 

По продължение на дългия период от цели 33 години от 1967 до 2000 година, Mini получава общо шест поколения, след доайена. Всички те запазват идеята на основния първообраз на Mini от преди 62 години, като промените във визията не са много големи, а основните ъпгрейди са технически.

И така, първата голяма промяна в дизайна на Mini идва в зората на XXI век, когато компанията вече е собственост на BMW и представя изцяло обновеният Mini One, който е запазил духа на класическото Mini от 1959 година, но е добавил всички съвременни технологии и дизайнерски тенденции за това време.

Дължината на купето на хечбек версията вече е 3597мм, ширината е пораснала до 1687мм, но забележете - височина не просто не се е увеличила, а дори съвсем малко се е смалила до 1390мм. Малко хора обръщат внимание на това, но всъщност Mini One макар и доста по-голям е една идея по-нисък от първото Mini.

 

 

През 2006 година, новото Mini получава своя първи фейслифт. Като тук ще направим едно пояснение - в статията си разглеждаме единствено тривратия Mini Hatch, защото както знаете, в наши дни, а и в миналото Mini има различни разновидности - кабрио, пикап, комби, SUV и други. В споменатия фейслифт, освен някои визуални промени, Mini получава и двигателя Prince, който има една и съща архитектура с автомобилите на PSA Peugeot Citroen.

 

 

Първата съществена промяна в дизайна на съвременното Mini идва през 2014 година, когато през ноември BMW представиха порасналия хечбек. Той вече наистина промени разбирането, че Mini е мъничка количка, в която няма място за нищо. Mini беше се издължило с цели 98мм, стана по-широко с 44мм и за първи път в историята на компанията порасна и на височина със 7мм.

За разлика от първото Mini обаче, при което спокойно по-висок човек можеше да се покаже през прозореца и да докосне земята, тук вече това не беше възможно, защото вратата е много по-голяма за сметка на прозореца. Всичко това е направено от Mini за по-добра аеродинамика, безопасност, а и за съвременен ефектен дизайн.

 

 

Последната промяна в дизайна на Mini идва през 2021 година и тя представлява фейслифт на база на поколението представено през 2014 година. Обновлението е в стила Purify MINI, като от компанията наблягат на промените в цветовете и дизайна на екстериора и интериора.

 

 

Например новият Hatch има изцяло нови LED стопове и фарове с черен вътрешен корпус, по-голяма и респективно по-агресивна радиаторна решетка с шестоъгълна форма, нови модели 17” и 18” джанти с раздвижен двуцветен дизайн, както и редизайн на интериора, включващ голям 8.8” централно разположен мултимедиен дисплей.

Обновление има както при моделите с двигатели с вътрешно горене, така и при електрическото MINI Cooper SE, което ще има и лимитирана Electric Collection 2021.

 

Първото електрическо Mini

Всъщност, знаете ли кога е създадено първото електрическо Mini? То е показано от Mini за първи път на автомобилното шоу в Лос Анджелес през далечната 2008 година. Моделът, който носи името Mini E е изграден на базата на първия фейслифт на Mini One и се задвижва пт 35Kw двигател с мощност от 204к.с. Електрическата кола можела да измине 240 километра с едно зареждане на батерията и да развие максимална скорост от 152км/ч.

 

 

И за финал ще споделим с вас една интересна цифра. знаете ли колко триврати хечбека Mini са продадени по света от създаването на легендарния автомобил? Приблизително 5.3 милиона. Тоест към настоящия момент всеки български гражданин да кара по едно Mini хеч.