Щом представят нов смартфон, любителите на мобилните технологии се обръщат към сайта DxOMark. Какъв ще бъде резултатът от новото устройство от висок клас? Дали iPhone ще победи Pixel този път? Дали трите камери на Huawei P20 Pro са от значение?

 

Според Android Pit обаче, тези устройства, които достигат високи оценки в DxOMark, невинаги са най-добрите. На какво се дължи това. Първо да разберем какво представлява DxOMark и защо диктува пазара.  

 

DxOMark предлагат свой надежден стандарт за качеството на камерите и на обективите. В продължение на години, те провеждат най-строги хардуерни тестове в лабораторни условия като оценяват елементи като експозиция, контраст, динамичен диапазон, насищане на цветовете, оттенък, баланс на бялото, цветово засенчване, текстура, шум, автофокус, артефакти (включително мекота на рамката, изкривяване, мащабиране на различни разстояния, ефект боке). До 2017 година обаче тестът не вземаше под внимание някои неща, за това за последната година се промени  малко.

 

Но остава въпросът: защо има устройства със съмнително качество в класацията? Един от проблемите се крие в последните промени, а друг в тежестта, която оценителят дава на новите разработки в функции като zoom (увеличаване) и bokeh (боке) ефект. В много случаи добрите камери, които нямат тези елементи, в крайна сметка губят за сметка на други, които нямат същото качество, но могат да предложат тези екстри, които не винаги добавят стойност за отделния потребител.

 

Реално, производителите са разбрали как могат да постигат добри резултати в DxOMark и се възползват от това. Ако погледнете тестове, няма да ви е трудно да разберете на кои аспекти най-много държи компанията, освен zoom и bokeh, важни се оказват и контраста и остротата.

 

Важни фактори като широко обхватни обективи, черно-бели снимки и RAW формат не се вземат предвид, въпреки че са важни за фотографското качество. Тъй като тези важни аспекти не носят толкова голямо тегло в точкуването, добрите камери не са в състояние да спечелят много, а производителите обръщат внимание само на факторите, които са оценени и дори могат да използват софтуера, който DxOMark продава за анализиране на камерите си.

 

Друг проблем е, че DxOMark не е неправителствена организация, нито пък компания за анализ на камери. Основната дейност на фирмата е консултиране за фирми, които работят с камери, така че тестовете и класирането не са нищо повече от реклама за собствената им основна услуга, която е да съветва хардуерните компании да подобрят своите камери.

Издигат ли се фирмите, които получават съвети от DxO на по-горни места в класацията?

Няма съвършени компании, но тези фактори са малко обезпокоителни. В съчетание с факта, че няма други големи компании, които провеждат технически тестове като DxO, проблема става още по-сериозен. А много потребители за съжаление разчитат на класацията, за да решат какво да купят. 

В крайна сметка всичко се свежда до вашият вкус и бюджет

Има много ползи от използването на уеб сайта DxO, затова е полезно да го проверите преди да направите покупка. Винаги обаче се доверявайте повече на собствената си преценка. Вземете под внимание това, което считате за най-важно, без да оставяте окончателното решение на класацията да ви влияе. 

 

В идеалния случай винаги трябва да събирате възможно най-много информация и след това да изградите свои собствени мнения въз основа на вашите нужди и колко пари сте готови да дадете за нов телефон.

 

Още от Digital: DxOMark въвеждат нови по-сложни методи за тестване на камерите в смартфоните