Екип от изследователи на Аirbus вече си партнират с учени на компанията Koniku, чиято дейност е специализирана в биотехнологиите в интересен проект. Съвместните им усилия са фокусирани към разработването на ново поколение сензори за безопасност, които да се използват в самолетите и летищата. Първоначалното приложение е да засичат електронна активност, която свързваме с експлозиви и други взривни устройства.

Сензорите на Koniku са най-усъвършенстваните в индустрията и предлагат оптимална степен за сигурност. Властите ги използват заради "електрическото обоняние", с което могат да засичат ефективно опасни устройства и да предотвратят инциденти. Първоначалната идея, обаче ще претърпи промяна, тъй като Аirbus смятат, че тези модули са подходящи за засичане на вируси предавани по въздушен път като COVID-19.

Вече е наличен първият прототип, който е произведен от Koniku по дизайн на Airbus. Структурата на сензора наподобява тялото на медуза и имитира способността им да се прикрепват към повърхности. Една от възможностите е да бъдат скривани над седалките или зад кошчетата, за да имат по-голям периметър на действие.

 

 

Двете компании разработват технология, която е в състояние да открива специфични миризми във въздуха на околното пространство. Това е възможно с вземането на биологични клетки или астроцити, които генно се модифицират като рецептори, които са чувствителни към обоняние.

В момента това е един от основните методи за гарантиране на сигурността на летищата, която обикновено е поверена на добре обучени кучета. Случаите на опит за внасяне на взривни летища са изключително рядко явление, като в момента сензорите от този тип биха били по-подходящи за улавяне на симптоми на вируси като COVID-19.

Интегрирането на "електронно обоняние", което използва последните технологии е само един от факторите, който може да накара хората отново да започнат да летят безопасно със самолети. На този етап функцията на сензорите за засичане на симптоми на заболявания от типа на коронавируса има само тестов характер.

Концепцията на Airbus, обаче е интересна и има потенциал да намери място в реални полети с летателни апарати на компанията.

 

Oще от Digital: Аirbus ще използват изкуствен интелект, за да отстранят проблема със забавените полети