През последните няколко месеца, заглавия на фалшиви новини заляха Facebook и Google. Невярното им съдържание, обаче, не попречи на милиони хора от цял свят да ги четат,  споделят и коментират.


Ето какво според  Computer World трябва да знаем за фалшивите новини във Facebook и Google.

 

Вижте още: Нова технология ще автоматизира откриването на фалшиви новини в Интернет

Колко голям е проблема?

Няма ясни цифри за това какъв е броя на фалшивите новини във Facebook и Google. Преди няколко седмици обаче, главния изпълнителен директор и съосновател на Facebook, Марк Зукърбърг, заяви, че от цялото съдържание на Facebook, повече от 99% от това, което хората виждат е автентично, фалшивите новини и измами били много малко. Ако Зукърбърг е прав и 99% от историите на Facebook са точни, това означава ли, че 1% са фалшиви?

 

Ако това е така, тогава ако един потребител вижда 500 заглавия всяка седмица, то пет от тях са фалшиви. Добавете към това факта, че Facebook използва алгоритми, за да покаже на читателите повече от историите  на които хората обикновено реагират, четат и споделят, така очевидно някои потребители може да виждат много по-висок процент фалшиви истории.

Какъв е ефектът на фалшивите новини?

Ясно е, че хората четат тези истории, коментират ги, харесват ги или им се гневят. Те също така споделят това съдържание с приятелите си и семейството си, но много хора избират да не им вярват. За някои потребители няма значение какво съдържание консумират онлайн, тъй като правят избора си на опит от реалния живот, но това не важи за всички хора. За голяма част от хората, които не са обградени с различни виждания, това което четат в социалните мрежи е с меродавно значение.

Как Google се вмести във всичко това?

Фалшивите новините не са проблем само на Facebook. Google също са затънали до колене в това. Новина, която твърдеше, че Тръмп е победил Хилъри Клинтън в народния вот и в Electoral College, стигна до върха на Google News в дните след изборите. Това обаче беше фалшива история. Клинтън спечели народния вот, но Тръмп си осигури 270 избирателни гласа, необходими да спечели президентския пост.

 

Вижте още: Google ще промени името на секиция "Новини" заради фалшивото съдържание

 

Когато хората искат да знаят нещо, те обикновено се обръщат към Google и ако фалшивите новини се появяват в търсенето им, то дезинформацията ще се размножава.

Защо не може фалшивите истории просто да се изкоренят?

Потребителите искат компании като Facebook и Google да решават вместо тях коя новина е истина или не е. Също така, потребителите искат Facebook, да решава какво могат да споделят с приятелите си и какво не.

 

Ето какво обаче пише Зукърбърг по темата: „Проблемите тук са сложни, както технически, така и философски. Ние трябва да внимаваме да не обезкуражим споделянето на мнения или погрешно да ограничим вярното съдържание. Ние не искаме да бъдем арбитри на истината,  хората трябва да разчитат на нас че не крием нищо от тях.“

 

Що се отнася до това кой ще решава коя новина е фалшива и коя реална, Зукърбърг смята,  че компанията трябва да разчита не само на  машините. Алгоритмите ще бъдат използвани, за да избират вероятните нарушители и да ги маркират за по-нататъшна проверка. След това хора ще вземат окончателните решения. За тази цел обаче, алгоритмите ще трябва да бъдат актуализирани, да станат по-сложни и да бъдат строго тествани.

Как ще се борят от Facebook и Google с фалшивите новини?

Googlе ще решава проблема с фалшивите новини, като промени политиката си, така че сайтовете, които бълват фалшиво съдържание ще бъдат забранени в платформите за онлайн реклама.  Що се отнася до Facebook, Марк Зукърбърг заяви, че компанията работи по списък с промени, които той се надява да намалят количеството фалшиви новини в социалната мрежа.

 

Според Джеф Каган, независим анализатор, изкуствения интелект и машинното обучение в крайна сметка ще бъдат част от решението на проблема с фалшивите истории, чрез анализиране на новинарските статии много по-бързо и по-ефективно, отколкото могат хората. Но той не е сигурен, кога технологията ще бъде готова да направи това.

 

Вижте как Facebook определят кои новини са най-важни