Преди години вече бившият изпълнителен директор на Google Ерик Шмид беше казал, че ако човек не иска нещо да бъде разбрано, то не трябва да го качва в интернет. Години по-късно в глобалната мрежа вече се събират всякакви данни за хората и много от тях дори не подозират.

Човек оставя следа в Интернет, която се използва от най-различни компании. Най-често данните се анализират за реклами и за персонализиране на услугите. Въпреки това не всички хора харесват това. BusinessInsider предлага няколко начина, как човек да изтрие данните си от интернет. Или поне колкото се може повече от тях.

 

Изтриване на профилите в социалните мрежи

Логично, социалните мрежи имат най-голям архив лични данни. Всяка от тях позволява на потребителя да изтрие профила си окончателно. При повечето от тях има и 30-дневен период, в който данните могат да се възстановят, ако потребителят промени мнението си. Как да изтрием Facebook профила си

Друг, по-мек вариант, е профилите да бъдат направени лични и да се скрият от достъп, което също е налично в настройките на всички водещи платформи. Така потребителят си запазва и името, за да не може след това някой друг да го регистрира.

 

 

Изтриване от сайтове, които генерират данни

Един от малко познатите онлайн бизнеси, които обаче могат да са доста доходоносни, са сайтовете за генериране на данни. Някои от тях събират информация за хората и после я препродават за проучвания, анализи и реклами. Има и платформи, които се представят като каталози за по-лесно намиране на стари познати и др.

 

 

Проблемът е, че са много такива сайтове и трябва да се подават заявки за изтриване към всеки един поотделно. Има и услуги като Delete Me и Privacy Duck, които могат да вършат това вместо потребителя и да следят дали данните му няма да се появят отново. Тези услуги обаче са скъпи и започват от $129 на година и нагоре.

 

Изтриване на профилите в онлайн магазините

Те разполагат с най-важните лични данни – адреси, имена и често – финансови детайли. Затова следващата стъпка е да се посетят всички онлайн магазини и да се изтрият данните. Някои онлайн магазини нямат линк затова и ще се наложи да се изпрати заявка до отдела за обслужване на клиенти за деактивиране и изтриване на профила.

 

 

Премахване на стари публикации, постове и дискусии

Другата стъпка е заличаване на участието във форуми, дискусии и всякакви други онлайн платформи. Това може да е трудно, защото човек не винаги помни къде какво е коментирал. Освен това ще трябва да обиколи всички сайтове един по един и да изтрива коментарите и профилите си. А понякога и тук ще се налага контакт с поддръжката, а ако сайтът е стар, такава може да няма.

 

 

Закриване на имейлите

Последната стъпка е да се закрият и имейл акаунтите, които използвате. Това трябва да се направи накрая, защото имейлите ще са нъжни до последно, за комуникация  за закриването на другите профили.

Важно е да се отбележи, че дори и така, не може да се гарантира пълното изтриване на всички данни в интернет. Освен това по този начин глобалната мрежа ще е практически неизползваема.