Вход

Ако нямате регистрация може да се регистрирате от тук

Регистрация

Въведи кода
93 резултата за лични данни
сигурност
Как работят мениджърите на пароли
Как работят мениджърите на пароли
Използвате ли само три-четири пароли за всички онлайн услуги, в които се логвате? Ако е така, добре е да разбирате, че може да си навлечете много сериозни неприятности. За да не се стига до там, може да започнете да използвате мениджър на пароли. Това не само ще направи онлайн профилите ви по-сигурни, но и ще ги направи по-лесни за управление.   Въпросът е какъв тип трябва да използвате и кои са най-сигурните услуги от този род? Ако темата ви е любопитна, не пропускайте информацията на Make Use Of.   1. Офлайн мениджъри на пароли     Приложението за управление на пароли, което се изпълнява на компютъра ви, съхранява вашите пароли във файл на компютъра. Тъй като този файл съдържа много поверителни данни, всяка добра услуга за управление на паролите осигурява възможност за криптиране на тези данни.   Криптираните данни също може да бъдат кракнати, но за повечето хора това е трудна задача. Освен това отнема много дълго време. Повечето крадци не искат да губят време и усилия. Но с достатъчно време и воля има начин. Така че, като цяло данните ви са защитени, освен ако не направите нещо, за което да си струва усилието някой да държи на всяка цена да има достъп до тази информация.   Как стигате до данните си? Най-простият подход е главната парола. Вашият мениджър на пароли ще ви помоли да създадете парола, необходима за дешифриране на файла, който може да бъде известен като трезор или база данни, която съдържа всичките ви други пароли.   Можете да направите трезора по-труден за проникване чрез изискване на ключ – файл, който съществува някъде скрит на вашия компютър или на отделно устройство, като например USB флашка.   Предимства: осигуряват голям контрол и гъвкавост. Само вие знаете къде се съхраняват данните ви. Недостатъци: може да са нужни повече технически познания. А и всички важни данни се съхраняват само на едно устройство.   Когато запазите всичките си пароли на едно място, създавате това, което специалистите по сигурността наричат една единствена точка на неуспех. Ако съхранявате всичките си пари в една банка, крадеца трябва да насочи усилията си само към едно място, за да си тръгне с цялото ви състояние. Ако съхранявате паролите си в повече от един файл, това увеличава обема на работата, необходим за достъп до всичките ви данни.   Можете да направите нещата още по-сложни за злонамерените лица, като криптирате и съхранявате всяка парола в отделен файл. Можете да направите това с помощта на някои мениджъри на пароли, които предлагат тази функция. Офлайн мениджърите на пароли в повечето случаи са безплатни услуги, но често имат функции, за които се изисква да платите.   Ето някои от тези услуги: Keypass(безплатно), Password Safe (безплатно), Enpass (безплатно, покупки в приложението), Pass (безплатно).   2. Онлайн мениджъри на пароли Мениджърите на пароли съществуват от доста време, но начинът, по който се свързваме онлайн, се промени през последното десетилетие. Много от нас вече нямат само един основен компютър, който винаги използват за сърфиране в интернет. Вече имаме по няколко устройства. Вероятно се логвате във вашата банкова сметка както от телефон, така и от лаптоп.   Ако използвате няколко устройства офлайн мениджърите на пароли може да са предизвикателство за вас. Ако всичките ви пароли се съхраняват на един компютър и се генерират на случаен принцип, не можете да ги използвате на друго устройство или ще трябва да ги въвеждате ръчно. В някои случаи може да имате възможност за синхронизиране на паролите си, но за целта ще имате нужда от съвместимо мобилно приложение, а такива не винаги са на разположение.   За това има онлайн мениджъри на пароли. Тези услуги съхраняват вашите идентификационни данни онлайн, за да може да ги използвате на повече от едно устройство. Но при тях има нещо, на което сериозно трябва да се обърне внимание. Паролите за всичките ви сметки ще са достъпни онлайн. Ако някой има достъп до тези данни, ще може да контролира профилите ви и да ви открадне парите и идентичността ви.   За да намалят риска, услугите първо криптират паролите на устройството, преди да ги качат онлайн. Но може да се появи проблем, ако забравите паролата си?  Някои услуги помагат да си възвърнете достъпа до данните си. Но ако хората, които работят в компанията, са в състояние да го направят, това означава, че има възможност тези данни да се разкодират. Тези компании често добавят допълнителни функции, за да привличат потребители, но в крайна сметка тези функции могат да поставят вашите данни в по-голям риск, като например автоматично логване в сайтове. Предимства: най-лесни за използване, синхронизацията е автоматична, поддържат най-голям брой устройства. Недостатъци: данните ви се съхраняват онлайн, някои „удобни“ функции поставят данните ви в риск, повечето функции са платени.   Ето някои от онлайн мениджъри на пароли: LastPass (безплатно), Bitwarden (безплатно), Dashlane (безплатно), 1Password (безплатен пробен период, изисква се абонамент).   3. Мениджъри на пароли, които не съхраняват никъде паролите ви Има мениджъри на пароли със съвсем различно отношение към управлението на паролите. Всичко, което трябва да направите, е да създадете профил с уникална, силна, сигурна главна парола, която помните. Те не пазят криптирани копия на вашите пароли, само вие знаете тази главна парола. Вместо това генерират пароли, базирани на прости, лесни за запомняне променливи. Въз основа на главната ви парола тези услуги създават нова парола за всеки сайт, в който искате да се логнете като прилага собствени изчисления. Дори ако хакерът знае коя програма използвате и основния ѝ алгоритъм, той все още се нуждае от главната ви парола, името на уебсайта и дължината на паролата, за да копира ключа за защита. От друга страна обаче, ако някой успее да хакне един ваш акаунт и изчисли вашата главна парола, ще узнае всичките ви други пароли, без да се налага да прониква в някаква база данни.   Предимства: вашите пароли не се съхраняват никъде, не е нужна синхронизация на данни. Недостатъци: няма начин да отбележите уебсайтове с необичайни изисквания за пароли, няма лесен начин за работа с уебсайтове, чиито пароли трябва да промените.   Ето някои от мениджърите на пароли, които не съхраняват никъде паролите ви: PwdHash (безплатно), SuperGenPass (безплатно), LessPass (безплатно), HashPass (безплатно).   Вижте 7 полезни неща, които могат да правят мениджърите на пароли
сигурност
Знаете ли, че: Google проследява почти всичко, което купувате онлайн
Знаете ли, че: Google проследява почти всичко, което купувате онлайн
Google разполагат с впечатляващо количество от информация за всеки потребител. Преобладаващата част от данните се споделя доброволно с компанията. Шефът на технологичния гигант Сундар Пичай преди дни направи интересно изявление, в което изрази мнение, че "поверителността на личните ни данни не може да бъде лукс". В контраст с неготово изказване, обаче се оказва, че Google следят без знанието на потребителите всяка една покупка, която извършваме в интернет.     Това важи и за нещата, които сме пазарували от Amazon, Alibaba, Seamless,DoorDash, Square и други онлайн търговци, които нямат нищо общо с компанията. От CNBC твърдят, че тази практика не е нова, а от години се използва от Google, като данните са подредени в специална секция в Gmail, която може да проверите от този линк. Компанията разбира за всяка извършена покупка, заради информацията, която получавате в процеса на поръчка в своя имейл и в някои случаи датира още от 2010г.     От Google не отрекоха за тази практика, но уточниха, че данните за извършените покупки са видими единствено за потребителите и не се използват за таргетиране на реклами. Ако тези действия на компанията не ви се струват странни ще допълним, че изтриването на информацията в раздела за покупки на Gmail е доста по-сложен процес, отколкото вероятно си представяте.     Стандартната секция за "Данни и персонализиране" също не предлага опция да премахнете тези данни. Детайлен преглед върху менюто също показва, че не съществува настройка, с която да изтриете всички покупки, асоциирани с акаунта ви в Gmail. В момента трябва ръчно да отваряте всяка от поръчките и да ги премахвате една по една от своя профил.   Oще от Digital: Oсем начина да спрем Google да ни следи
Google Analytics
Дойде ли краят на Google Analytics
Дойде ли краят на Google Analytics
Google е толкова добре вграден и прикрит в инфраструктурата на мрежата, че не винаги можем да усетим присъствието му. Google обаче винаги проследява действията ни когато сме онлайн и споделя тези данни с други компании.   Компанията предоставя Google Analytics – услуга която помага на други компании и физически лица да идентифицират кой посещава техните уебсайтове, заедно с множество друга информация, като например колко време прекарвате в даден сайт, откъде сте дошли и дори къде се намирате. Google Analytics е важен за фирмите инструмент, защото предоставя важна и много подробна информация за клиентите. Това обаче означава, че сме следени повече отколкото предполагаме.   Според Fast Company, Google Analytics проследява повече данни за потребителите отколкото реално е нужно. Това е и причината Google да участва в множество скандали за неприкосновеността на личния живот на потребителите. А като резултат от страховете на хората, през последните няколко месеца стартираха няколко нови компании, чиято цел е да  предоставят анализи на потребителските данни.   Те се съобразяват с личния живот на всички ни като за целта показват само най-безобидните показатели, като например прегледи на страници, уебсайтове за препратки и размери на екрана, от който са отваряни уеб страниците.     През юни 2018 година стартира платформа за анализ с отворен код, наречена Fathom, която всеки може да използва безплатно. Тя е с изключително прост интерфейс, състои се само от една уеб страница с графика, показваща прегледите на страниците и посетителите; средното време прекарано на сайта и степента на отпадане; списъци на най-популярните сайтове за препратки и най-популярните страници в сайта.   Най-важното е, че всички данни са обобщени, защото компаниите имат нужда от обобщени данни, а не от лични данни. Платформата проследява сумата от действията, които са предприети, но нищо за самия човек.   Поради големия интерес към Fathom, вече има и платена версия на услугата, благодарение на която може да се запазват данните от анализа на сървърите на компанията и предлага поддръжка, като цените варират от $ 14 на месец до $ 79 на месец.     Приблизително по същото време, когато Fathom стартира платена услуга, друга една компания за анализ на данни стартира с подобно предложение – Simple Analytics. Базираният в Амстердам стартъп  е основан от Адриаан ван Росум, който твърди, че се притеснява за това, колко данни Google Analytics използва за хората, без те да знаят и за това им е предложил алтернатива.   Той построил платформата с една проста концепция – без досадните бисквитки, които ви следват из целия интернет. Кодът на Ван Росум, който е само два реда се вгражда в уеб страницата и се ползва с настройка на браузъра, наречена „Do Not Track“, която изпраща съобщение до анализаторския софтуер с искане потребителят да не бъде проследен, тяне е включена по подразбиране, но се предлага в повечето браузъри. Цената на Simple Analytics е от $9 до $49 на месец.     Докато Simple Analytics и Fathom са скорошни допълнения към света на софтуера за анализ на данни, фокусиран върху неприкосновеността на личния живот, 1,5% от интернет сайтовете вече използват децентрализирана платформа с отворен код, наречена Matomo. Проектът, започнал през 2007 година стартира като алтернатива с отворен код на Google Analytics. Сайтовете на United Nations, Amnesty International, NASA и European Commission, както и още около 1,5 милиона уеб сайта използват Matomo.   Matomo предлага значително по-стабилно проследяване, отколкото Fathom или Simple Analytics – платформата може да направи около 95% от това, което прави Google Analytics.   Подобно на Simple Analytics, Matomo се свързва с настройката „Do Not Track“ и е съвместим с GDPR, което дава възможност на потребителите си да изтриват информация. Най-важното е, че Matomo дава на собствениците на уебсайтове по-голям контрол над това какви конкретни данни да проследяват.   Възходът на подобен род компании говори за нарастващо желание за търсене на алтернативи на корпоративните екосистеми, контролирани от гиганти като Google, Amazon и Apple. Концентрацията на властта в ръцете (или сървърите) на големите компании е причината поради която в момента по-малките компании се подкрепят и финансират.   Вижте каква информация събира Google от собствениците на смартфони
Facebook
5 начина, по които Facebook споделя нашите данни
5 начина, по които Facebook споделя нашите данни
От години Facebook дава на много технологични компании специален достъп до информацията на потребителите. Тези партньорства помогнаха на Facebook да привлече нови потребители, да увеличи приходите си от реклама и да се вгради в сайтовете. Ето част от компаниите, с които Facebook споделя нашите данни, според New York Times.   1. Yahoo През 2011 година Yahoo и Facebook обявиха партньорство. Тогава стана ясно, че Yahoo ще си партнира с Facebook за интеграция на потребителите си в социалната мрежа. Yahoo заяви, че хората, които са избрали новите му функции, ще видят приятелите си във Facebook и статиите, които те са чели ще излизат в началото на сайта Yahoo News.   Както и с много други подобни социални опити от това време, интеграцията не проработи толкова добре, колкото се надяваха компаниите, и скоро приключи. Въпреки това Yahoo поддържи да има специален достъп до данните на повече от 80 000 профила, според вътрешни документи на Facebook. Разбира се, изобщо не е ясно какво е направила компанията с тази информация. Говорител на Yahoo заяви, че компанията не използва информацията за реклама.   2. Netflix и Spotify Netflix и Spotify са получили достъп до съобщенията на потребителите на Facebook, тъй като си партнират с компанията за да предложат функции, които позволяват на хората да предлагат на приятели филми, телевизионни предавания и музика. В Netflix, например, след гледане на филм, зрителят ще бъде подканен да се свърже с Facebook и да го препоръча.   От Netflix съобщиха за споразумението си с Facebook през 2014 година. За да постигне такова споделяне, приложението Netflix трябваше да може да изпраща Facebook съобщения. Но на Netflix бе дадена възможността не само да изпраща лични съобщения, но и да ги чете, пише и изтрива, както и да вижда всички участници в разговорите. Говорител на Netflix заяви, че компанията не е наясно, че е получила такива големи правомощия и разбира се никога не се е възползвала от тях.   Netflix деактивира функцията около година след като беше въведена, но документите показват, че компанията все още има достъп до съобщенията на потребителите. Spotify, която продължава да предлага своя подобна функция за препоръчване, също заяви, че не знае за това да има по-специален достъп.   3. ‘Instant Personalization’ Facebook, в стремежа си да достигне до всички кътчета на мрежата със своята социална мрежа, споделя данни с няколко големи уебсайта в програма, наречена ‘Instant Personalization’. В нея участват търсачката Bing на Microsoft и сайта Rotten Tomatoes. Участниците в програмата имат достъп до имената на потребителите на Facebook, пола им, снимките в профила им и всяка друга информация, която са направили публично достояние.   В началото на 2010 година, ако хората са посещавали един от тези партньорски сайтове, докато са били логнати във Facebook, синя лента на екрана им казвала, че сайтът получава техните данни от Facebook, за да персонализира видяното. Например, хората могат да видят какви филми харесват техните приятели или да получат персонализирани резултати от търсенето, базирани на предпочитанията, събрани от Facebook.   В крайна сметка Facebook премахна тази функция, но продължи да позволява на някои сайтове, включително Bing и Rotten Tomatoes, да имат достъп до много от същите данни, които те са получавали преди това.   4. 'Хора, които може би познавате' Вътрешните документи хвърлят светлина върху функцията на Facebook, наречена „Хората, които познавате“. Преди време Gizmodo и други сайтове съобщиха, че инструментът е препоръчвал  контакти между хора, които са пациенти на един и същ психиатър. После стана ясно, че ако сте били с някого на едно и също място ще го видите в лентата 'Хора, които може би познавате'. Това предизвикало  подозрения, че компанията следи отблизо местоположението на потребителите и слуша техните разговори.   Facebook споделя информация с други компании и на свой ред получава данни за контактите на хората – данните се използват от Facebook за разработване на сложни модели от приятелски мрежи и предлагане на повече връзки, показват документите. Партньорите, които подават информация към инструмента са Amazon, Yahoo и китайската компания Huawei.   5. Ню Йорк Таймс The Times е една от деветте медийни компании, посочени в документите, разработили приложение за социално споделяне. Тяхното е наречено TimesPeople и излиза през 2008 година. Инструментът използва списъците с приятели на потребителите на Facebook за да им позволи да споделят статии и да отправят препоръки към други читатели. Функцията беше затворена през 2011 година, но The Times продължава да има достъп до тези данни.   Вижте най-големите проблеми в сигурността на Facebook
Facebook
Какво знае Facebook за нас
Какво знае Facebook за нас
Социалните медии все още са най-обичаните интернет приложения, защото са мощна платформа за свързване със семейството и приятелите, както и за дискутиране на различни теми. Още от 2004 година, Facebook е лидер сред социалните медии с 2,23 милиарда потребители по целия свят.   Осъзнавате или не, но ако имате профил във Facebook, то със сигурност, компанията е вашия най-доверен приятел, с който споделяте всичко. От Tech Radar са се постарали да обяснят какво точно знае Facebook за всеки един от потребителите си. Ето някои от най-важните неща, които трябва да знаете.   Кредитни карти Много хора купуват продукти във Facebook. Тези покупки включват игри, билети за събития, дарения и т.н. Тъй като това се прави чрез кредитна карта, Facebook има тази информация. Това може да изглежда нормално, но на фона на скорошния скандал с кражбата на лични данни на 30 милиона потребители във Facebook, е доста притеснително.   Данните от телефона ви По последни данни, 63% от потребителите на Facebook, в световен мащаб, използват социалната мрежа на смартфона си, като прогнозите са през следващата година този процент да се повиши чувствително. Може би се питате какво толково може да узнае за нас приложението Facebook? На първо място, Facebook ще премине през вашите контакти, с цел да ви намери други приятели и да разшири вашия кръг във Facebook. Но това не е всичко, Android предоставя достъп на Facebook до историята на обажданията на потребителя, за период от няколко години назад. Освен това, приложението Facebook получава достъп и до SMS-ите ви.   Най-лошото може би е в това, че телефонните контакти, историята на обажданията и SMS не се споменават изобщо в списъка на компанията с видовете данни, които тя събира.   Вашите предпочитания Следвайки модела на Google за печелене на пари чрез целева реклама, Facebook получава 98% от приходите си от рекламата. Целевата реклама постига по-добри резултати, ако знае повече за потребителите си. Тоест, Facebook следи много прецизно какво точно каресвате и какво не. Тъй като рекламните приходи са изключително важни за компанията, тя се нуждае и от другите ви данни, включително демографски данни като възраст, пол и теми, които ви харесват, за да ви намерят подходящи реклами, които те наричат ​​„Вашите предпочитания за реклами“.   Facebook знае кой си Facebook ни приканва да публикуваме профилна снимка, което позволява лесно да бъдем разпознати от други потребители. Освен това компанията използва технологията за разпознаване на лица, за да уведомява хората в социалната мрежа, когато други качват снимки с тях.   По-рано тази година това доведе до стартиране на съдебно дело. Потребителите заявяват, че не са съгласни да бъдат подложени на процес на разпознаване, нито някой да създава и съхранява техни „шаблони на лицето“. Още повече че на страницата на Facebook в прекалено дългия списък от данни, събрани за потребителите, не се споменава нищо за съхраняване на ваш шаблон, който се използва за разпознаване на лицето ви.   Facebook не забравя Въпреки че много потребители не помнят дреболии като това какво са закусили сутринта, Facebook помни всичко. Компанията знае точно кога сте създали профила си, всички, с които сте приятели и с които сте били, но вече не сте, както и всяка публикация, която някога сте направили. Facebook знае какво работите, къде сте учили и дали сте семейни, обвързани или не. Освен това, Facebook знае точно къде сте в момента и къде отивате. Разбира се, има начин да се откажете, но твърде много потребители приемат настройките по подразбиране и по този начин позволяват на Facebook да ги следи.   Вижте 4 функции на Facebook, които можем да подобрим
Google
Какво знае за нас Google
Какво знае за нас Google
Няма да прозвучи присилено, ако кажем, че Google е навсякъде. Неслучайно създателите на компанията са избрали името ѝ, което идва от гугол (от англ. googol) – число равно на 10100. Ако сега виждате Google навсякъде около вас, очаквайте компанията да се разраства още повече и в бъдеще, защото очевидно това е първоначалния замисъл, смятат от Tech Radar.   Google отдавна не е вече само интернет търсачка. Компанията има имейл услуга – Gmail, онлайн офис пакет – Google Documents, облачна услуга за съхранение – Google Drive, услуга за навигация – Google Maps. Google има и операционни системи – Android OS и Chrome OS, а всичките си снимки качваме в Google Photos.   И накрая, нека да не забравяме браузъра Chrome, който е на разположение на много платформи, и може да се похвали с над две трети от пазарния дял на браузъри по данни за месец септември 2018 година. За повечето потребители, Google и продуктите му наистина са навсякъде.   Какво означава това за потребителите?   С толкова много възможности за събиране на данни, Google бързо получава много информация за всеки свой потребител. Това повдига въпроса: какво прави компанията с всички тези данни? Печели от тях разбира се, като ни изпраща персонализирани реклами, известни също като насочена реклама.   От Google твърдят, че не продават лична информация на никого и открито заявяват, че тези данни се събират, за да персонализират рекламите за конкретните потребители. Нека да разгледаме точно откъде се събират данните ни и колко данни за нас притежава Google.   Интернет търсачка Събирането на данни от Google започва със заявките ни за търсене на информация в мрежата, тъй като компанията следи темите, по които търсим. След това компанията ни показва реклами, свързани с тези търсения, и освен това следи кои потребители кликват върху рекламите, за да прецени интереса, и следователно да изпраща допълнителни реклами. След това Google прави цял списък от теми, които са от значение за конкретното лице. Към това трябва да се добавят данните от мобилния ни телефон, с които Google изгражда изчерпателен списък с лична информация, която включва нашето име, псевдоним, имейли, телефонен номер, рожден ден, пол и местонахождение.   Чете ли Google имейлите ни? Ако използвате Gmail, Google има списък с всичките ви контакти, на които изпращате, и от които получавате имейли. Един особено противоречив елемент е, че съдържанието на изпратените и получените имейли се анализира с цел изпращане на персонализирани реклами. Имате нужда от доказателство, че Google сканира имейлите ви? Все още се правят приложения от трети страни, които се интегрират с Gmail – например има такова приложение, интегрирано с Gmail за планиране на пътувания.   Другите услуги на Google предоставят допълнителни данни за анализ. Някои от тях са по-очевидни, като например чат съобщенията в Google Hangouts. Други обаче може да не са толкова видими, като например Google Photos, от където се събират данни за хора и места, които са посетили. Знаете, че изображенията се анализират така, че всички снимки на кучета или котки да могат да бъдат групирани, например. Google анализира изображенията, като използва технология за разпознаване на лица, за да определи кой е на снимката. Вече има започнат съдебен процес в Илинойс, основаващ се на това.   Google пътува заедно с нас Освен това Google използва популярната си услуга Google Maps, за да събира информация чрез настолни браузъри и смартфони. За да може тази услуга да работи, тя изисква от вас някои лични данни, като домашния и служебния ви адрес, за да се улесни навигацията. Но нещата стават много по-сериозни в последствие, защото Google започва да следи всяко ваше местоположение – магазините, които посещавате, знае къде пиете сутришното си кафе, ресторантите, в които похапвате, както и времето, прекарано в тях.   Онези, които искат да се махнат от Google Maps и да изберат алтернативна услуга като Waze, трябва да имат предвид, че Google притежава и тази услуга. Тези данни за местоположението ни се считат за достатъчно точни, дори в много случаи се използват от полицията.   Попълване на пропуските Google обединява нещата с други услуги, включително Google Calendar. Само си представете колко ценно би било рекламодателите да знаят за предстоящата ви сватба, продажба на къщата ви или рождения ден, който планирате.   Да не забравяме, че Google знае навярно и вашата политическа принадлежност, от новините които четете от Google News. Google Fit е друга съкровищница от данни, която може да проследява дейността на потребителя през целия ден, което означава, че Google знае дали сте активен или прекарвате деня си на дивана. Google също така притежава сайта за видео стрийминг YouTube и може да заложите, че компанията следи какво се гледа там.   Заключение Докато Google спомогна за оформянето на един по-модерен и полезен интернет с многобройните си услуги, всички трябва да осъзнаваме, че ние сме си платили за тази привилегия с личните ни данни.   Стратегиите, които трябва да се предприемат, включват отказ от събиране на данни, когато е възможно  и използване на услуги, различни от тези на Google, въпреки че в повечето случаи това само дава данните ви на друг технологичен гигант като Apple или Microsoft, което вероятно не е по-добре.   Без да се използват по-добри стратегии, като сърфиране с VPN и използване на повече анонимни услуги, няма как да се надявате на неприкосновеност на личния ви живот в интернет.   Вижте 5 полезни услуги на Google, които може би не знаете
Facebook
5 начина, по които хакерите използват Facebook, за да откраднат информация от нас
5 начина, по които хакерите използват Facebook, за да откраднат информация от нас
Ако смятате, че неприкосновеността на личния живот е единственото нещо, което е изложено на риск когато използвате Facebook, грешите. Оказва се, че има още за много неща да сме загрижени. Това е така, защото има и други начини, по които Facebook може да компрометира вашата сигурност. Всъщност, Facebook е основен инструмент за киберпрестъпниците, с който натрапват и крадат информация от други хора.   Но как правят това и какво печелят? Информацията на Make Use Of ще ви помогне да разберете това.   1. Зловредни реклами Ако смятате, че рекламите са досадни, представете си реклами, които действително заразяват компютъра ви със зловреден софтуер. Това може да се случи с фалшиви зловредни реклами, наречени Malvertising. Това са реклами, свързани със злонамерени уеб сайтове, които също така могат да помогнат на браузъра ви да изтегли злонамерен софтуер на вашето устройство.   През последните години Facebook засили сигурността на своята платформа относно показването на реклами. Но има няколко регистрирани случая, при които престъпниците успяват да заобиколят ограниченията на социалната мрежа.   Рекламите за неефективни хапчета за отслабване и несъществуващи чудодейни лечения са съвременните еквиваленти на продавачите на змийско масло от миналото. Но Malvertising е по-коварно. Това е така, защото зловредния софтуер в тези реклами може да открадне вашите данни, банкова информация, лични данни и т.н.   2. Социално инженерство Измамниците използват социалното инженерство, за да манипулират целите, и по този начин да разкриват поверителна информация. За целта те използват социални и психологически техники, за да се възползват от слабостите в човешката природа.   Социалното инженерство обикновено се използва при фишинга, тъй като е по-вероятно да повярвате на измама, която е съобразена с вашата лична информация. Този тип измама с фишинг дори има собствена подкатегория: така наречената „Spear Phishing“. Това е техника, която е насочена към определен набор от физически лица, при която се създават персонализирани имейли. Всъщност тази форма на фишинг е значително по-успешен от обикновения фишинг.   Но къде измамници намират тази информация? От профилите на хората във Facebook, разбира се. Най-добре е да не приемате заявки за приятелство от непознати. Всеки детайл за вас, който измамниците видят, може да им помогне да направят своите фишинг имейли по-правдоподобни. Често те назовават един от приятелите ви във Facebook като човек, който им е предоставил информацията за контакт, може да коментира нови работни места или връзки и може да персонализират имейла според местоположението ви.   3. Линкове във Facebook Messenger Общото правило за интернет е, че ако даден контакт ви изпрати URL в съобщение с малко обяснения, не трябва да кликате върху него. Това е така, защото един от най-използваните начини за разпространяване на вируси е чрез злонамерени линкове, изпратени в съобщение.  Имайки предвид, че Facebook Messenger е едно от най-предпочитаните и използвани приложения за съобщения, не трябва да ви учудва че то е цел номер 1 на хакерите.   През май 2018 година хакерите успяха да използват платформата за съобщения на Facebook, за да заблудят потребителите да изтеглят фалшиво разширение за Chrome. То обаче се оказа злонамерения софтуер Facexworm.   За съжаление, ако не сте нащрек, лесно можете да завършите с рефлексно кликване върху някой от тези злонамерени линкове.  Ако кликнете върху линк и сайтът ви поиска да изтеглите файл –не го правете.   4. Измамни приложения и викторини Навярно вече сте чули за скандала Cambridge Analytica. Този проблем обаче не е отскоро. Отдавна измамни приложения и викторини във Facebook събират информация за потребителите и застрашават тяхната сигурност.   Въпреки че Facebook се справя с тези типове приложения, те все още съществуват. Събирането на данни е само един от проблемите на тези приложения. Те също така се използват за предаване на злонамерен софтуер или за открадване на идентификационни данни за профилите на хората. Повечето хора не се колебаят да дадат на теста или приложението достъп до своя акаунт в Facebook.   5. Измами, споделени чрез фалшиви спонсорирани публикации във Facebook Това е друга форма на malvertising, но вместо да се разчита на Facebook да показва реклами, измамниците споделят публикации във Facebook дневниците или страниците си. Тези публикации след това водят до злонамерени или измамни сайтове. Понякога измамниците популяризират тези публикации чрез рекламните инструменти на Facebook.   Но те също се разпространяват и споделят от обикновени и фалшиви потребители. Сайтовете, които се споделят в тези публикации, често се опитват да възпроизведат легитимни новинарски сайтове.   Когато обаче потребителят посети страницата, сайтът се опитва да инжектира злонамерен софтуер в устройството на потребителя или се показва изскачащ прозорец. Тези изскачащи прозорци представят фалшив продукт, предлагат безплатен елемент на потребителите или популяризират фалшива услуга като "невероятна възможност за Bitcoin".   Когато потребителите кликнат върху това прозорче, от тях се иска да въведат информация за плащане или други идентификационни данни. Тази информация се използва за да се крадат пари, идентичност или да се получи достъп до потребителски акаунти.   Проблемът се разрастна до там, че един телевизионен оператор и предприемач на име Мартин Люис съди Facebook за редица спонсорирани фалшиви публикации, които използват името и репутацията му, за да популяризират измами. След иска в съда, социалната мрежа е премахнала хиляди публикации, които използват името и репутацията на Луис, за да измамят потребители.      Вижте най-големите проблеми в сигурността на Facebook
снимки
4 неща, които е добре да проверим, преди да качим снимки в Интернет
4 неща, които е добре да проверим, преди да качим снимки в Интернет
Ние всички обичаме да споделяме снимки – на семейството, на домашните любимци, на храната си. Може би споделяте тези снимки на Flickr, или може би дори в Instagram, Twitter и Facebook.   Но замисляте ли се колко информация предоставяте на другите, когато споделяте снимки онлайн? Знаете ли, че злонамерени лица дебнат жертвите си в цялото интернет пространство и с информацията, която извличат от вашите снимки могат да ви навредят?   Ето кои 4 неща, трябва да проверите, преди да качите снимките си в мрежата, според Make Use Of, за да гарантирате сигурността си.   Какво има на снимката Снимките съдържат изобилие от информация, повечето от която може да се види само след няколко секунди. Разгледайте една обикновена снимка на ваш приятел или любим човек. Може да разберете дали той носи часовник, дали държи вестник, дали яде сандвич и т.н.   По часовника и дрехите му може да се прецени финансовото му състояние и дори да се види часа на заснемане на снимката, по вестника – какви са политческите му възгледи, дори и датата на заснемане на снимката, по храната – какви са навиците му и така нататък.   Индивидуално тези данни са напълно безполезни. Но може би в тази снимка има достатъчно неща, които да ви свържат с близък роднина, да разкрият местоположението ви, хората с които общувате и още много неща, за които може би не сте се замисляли. И всичко това може да се научи само от една снимка.   Кой е на снимката Не е добре да качвате в интернет снимки на хора без тяхното съгласие. Те може да не искат всички да разбират детайли като например къде са били или с кого са били и вие трябва да се съобразите с това.   Къде е заснета снимката За съжаление много е лесно да се установи къде е направена една снимка. Един пейзаж може да разкрие любимите ви дестинации. Освен това има и проблем за сигурността на дома ви, докато сте извън града. Ако публикувате поредица от подобни снимки, направени в рамките на няколко дена, казвате на всички, че вашият дом е празен.   EXIF данните Снимките имат свои собствени тагове. Те са групирани като метаданни, известни като EXIF, и съдържат множество информация. Всичко от марката и модела на фотоапарата до ISO настройка, времето на експонацията, размера на блендата и др. се съхраняват като EXIF метаданни.   Записват се и други данни, като датата, на която е направена снимката, както и местоположението. Ако EXIF данните не се премахват от сайта, където споделяте, тази информация може лесно да бъде декодирана с помощта на инструмент като pic2map.   Ако споделяте вашите снимки онлайн, трябва да изтривате преди това EXIF данните. Много услуги изтриват EXIF метаданните – Facebook и Instagram правят това с всички снимки. Също така трябва да използвате услуга, която ви позволява да ограничите профила си до одобрени контакти. Отново Facebook и Instagram осигуряват това, както и Twitter.   Разумно е, обаче да премахвате ръчно EXIF данните, преди да ги качвате в мрежата или ги изпращате чрез услуга за съобщения като Snapchat.   Вижте три начина, по които смартфоните могат да ни следят
iPhone
7 настройки за сигурност в iPhone, които е добре да активирате
7 настройки за сигурност в iPhone, които е добре да активирате
В наши дни няма да сбъркаме ако кажем, че смартфонът ни е прозорец към душата ни. В тези устройства се съхраняват нашите контакти, местоположение, снимки, имейли, съобщения и дори банковата ни сметка. Всичко това, взето заедно показва какви хора сме реално. И ако следите новините и сте наясно с проблама „кражба на идентичност“ навярно сте загрижени за сигурността на вашите лични данни.   Разбира се, да сме отговорни и загрижени за себе си, не означава да спрем да ползваме смартфони. Има някои малки стъпки, насочени към неприкосновеността на личния живот, които можете да предприемете, за да намалите риска, смятат от Mashable.   1. Местоположението ви Много мобилни приложения непрекъснато събират данни за местоположенията на потребителите през целия ден и след това споделят тази информация с многобройни компании от трети страни. Добре е да деактивирате този достъп. За целта, на вашия iPhone, отидете до Settings -> Privacy -> Location Services. Вероятно ще видите, че функцията е включена.     На този екран ще намерите списък с приложения, които са заявили или имат достъп до данните за местоположението ви. Освен ако не е за услуга, която всъщност трябва да знае къде се намирате, като приложението за карти, трябва индивидуално да изключите всяка отделна настройка на приложението на „Never“. Каквото и да правите, не оставяйте нито едно приложение на „Always“, особено ако това е приложение за времето.   2. Камерата Повечето от приложенията на вашия iPhone вероятно са ви поискали и са получили достъп до вашата камера. Повечето от тях обаче не се нуждаят от такъв достъп, за да функционират правилно. Искате ли да използвате Snapchat филтри? Добре, приложението се нуждае от достъп до камерата ви. В това има смисъл. Но мотивите на други приложения за достъп до камерата ви може да са по-малко ясни и затова не им го давайте без добре да сте обмислили ситуацията. Отидете до Settings -> Privacy -> Camerа и прегледайте приложенията, на които сте предоставили достъп до камерата. Забранете достъпа на тези, за които ви се струва съмнително това изискване.   3. Микрофонът Може да се изненадате колко много приложения на вашия iPhone са поискали достъп до микрофона на устройството. Ако приложението няма ясна причина да се нуждае от достъп до микрофона ви, не го предоставяйте.     За да деактивирате достъпа на конкретно приложение до микрофона, отворете Settings -> Privacy -> Microphone. Не се притеснявайте че може да прекалите, тъй като винаги можете да се върнете и да върнете нещата по-старому.   4. Проследяване за реклами Знаете ли, че iPhone има възможност да ограничи проследяването за рекламите? Е, има, но трябва да се уверите, че функцията е включена. Отидете до Settings -> Privacy и превъртете надолу до „Advertising“. Изберете функцията „Limit Ad Tracking“ и я включете.   5. Live Photos Използвате ли настройката „Live Photos“ на вашия iPhone? Знаете ли какво е това? „С Live Photos вашият iPhone записва какво се случва 1,5 секунди преди и след като направите снимка“, обясняват от Apple. „Онова, което получавате е нещо повече от чудесна снимка; това е момент, заснет с движение и звук.“ С други думи, вашите „снимки“ всъщност са 3 секундно видео.     Много хора са активирали тази функция, без да осъзнават какво реално са направили и като резултат, вместо да споделят една снимка с приятели и семейството, споделят нещо ... друго. Настройката се намира в горната част на приложението за камера, така че без да се замисляте може да я изключите.   6. Съобщения, които се показват на изключен екран Получавате ли много iMessages? Както повечето хора, и вие навярно очаквате тези цифрови разговори да бъдат частен обмен между подателя и получателя. Но, разбира се, това не винаги е така. Когато получите съобщение и вашият iPhone е заключен, телефонът ви обикновено показва визуализация на това съобщение на екрана ви. Не само от кого е съобщението, но и част от съдържанието на съобщението. И ако имате навика  да слагате смартфона си на масата в конферентни зали или на бюрото, всеки може да види тези съобщения.   За да деактивирате функцията отидете до Settings -> Notifications и превъртете надолу до „Messages“. Под „Messages“ има опция „Show Previews“. Изберете „Never“. По този начин все още можете да видите, че имате съобщение - и дори от кого е съобщението - но не и съдържанието му.   7. Гласовата поща Знаете ли че хакерите могат да отвличат акаунтите на WhatsApp, Google и PayPal с гласова поща? С помощта на недостатъци в системата за защита на гласовата поща, нападателите се възползват от пълен контрол. Какво можете да направите? Задайте 9-цифрена парола за гласовата си поща. Отидете в Settings > Phone и превъртете надолу до "Change Voicemail Password." Вашият iPhone трябва да ви позволи да изберете 9-цифрен код, който ще ви помогне да защитите личните си данни.   Вижте какво да направим, ако iPhone не се зарежда
сигурност
4 лесни начина да защитим личните си данни в Интернет
4 лесни начина да защитим личните си данни в Интернет
GDPR определи Европа за лидер в защитата на личните данни, но самите граждани не винаги се възползват от най-добрите практики за онлайн сигурност и поверителност. Причината до някъде е в съпротивата към промяната, в летаргията и в липсата на знания.   А защитата на цифровата ни идентичност не е трудна задача. От Tech Radar  са публикували няколко лесни за изпълнение начина, с които може да превърнете грижата за неприкосновеността на личния си живот в навик и да се предпазите от големи неприятности.   1. Прочетете всичко добре, преди да се съгласите Никой не обича някой да нарушава рутината му, но често проблемите ни идват от подробностите, на които отказваме да обърнем нужното вниманите. Проверете разрешенията и настройките в използвания от вас софтуер, и мислете два пъти преди да отметнете полето за съгласие. Много приложения и инструменти в социалните медии настояват да проследяват изцяло вашето поведение, а не е нужно. Използвайте десктоп версиите и се уверете, че сте проверили и настройките за защита на браузъра си.   2. Помислете за надграждане до платени версии Освен ако не е изрично посочено, приемете, че повечето безплатни или масово рекламиран софтуер събира лични данни за маркетингови цели. Технологичните компании често използват тази информация, за да разберат какво искат техните потребители, а и за да печелят. Като потребител трябва да решите дали безплатният достъп до даден софтуер или приложение е валиден компромис за данните ви. Ако искате да елиминирате опасността, помислете за инвестиране в платената версия, където ще имате по-голям контрол върху настройките за поверителност.   3. Управлявайте паролите си 73% от потребителите имат дублирани пароли. По последни данни, имаме средно по 130 акаунта, така че тази статистика не е изненадваща. Как се помнят 130 пароли, нали? Никой не може да помни толкова много пароли, поради което по-голямата част от хората по подразбиране използват подхода с една парола за всеки акаунт. По-лесно е, но и много по-опасно. Това което може да направите в такъв случай е да използвате мениджър на пароли. Тези инструменти създават, съхраняват и автоматично попълват пароли за всеки сайт или приложение, което използвате, и работят чрез един главен ключ.   4. Редовно променяйте паролите си или се откажете от тях След като вече имате мениджър на пароли, много по-лесно ще е да променяте редовно паролите си. Избягвайте думи от речниците и използвайте символи, числа и главни букви. Избирайте услуги, които използват двуфакторна автентикация (2FA), и потърсете такива, които изцяло премахват паролите и като алтернатива предлагат биометрично удостоверяване.   За всеки, който използва интернет, използва сайтове за социални медии или дори онлайн магазини, постигането на „пълно уединение“ може да не е възможно. Но не правенето на нищо не е опция. Възстановете контрола върху цифровата си идентичност с тези съвети и играйте много по-активна роля в запазването на личните си данни. Вашето бъдещо аз ще ви благодари за това.   Вижте 10 начина, по които уеб сайтовете излага на риск личните ни данни
Google
8 начина да спрем Google да ни следи
8 начина да спрем Google да ни следи
Google се намесва в почти всеки аспект от живота ни. Независимо дали искаме да търсим нещо в интернет, да пътуваме до нова дестинация или да гледаме някой видеоклип, все прибягваме до услугите на компанията.   Въпреки че все още не можете да направите много, за да елиминирате Google изцяло от живота си, има начини да ограничите намесата му и да възстановите контрола върху личните си данни. От Make Use Of посочват всички начини, по които Google може да ни проследява и как да ги спрем.   1. Местоположението ни от Google Maps Една от услугите на Google, от която е невъзможно да се откажете е Maps, тъй като няма подходящи алтернативи. Всеки път, когато използвате Google Maps за търсене или навигиране, Google съхранява координатите на мястото, където сте били.     Има три настройки, които може да промените, ако не сте съгласни с това. Location History позволява на Google да записва подробности за всички посетени от вас места и маршрутите, по които сте пътували. Деактивирането на тази опция ще спре Google да прави това, но ще загубите възможността да следите пътуванията си.   Опцията Location е връзка към GPS настройката на телефона ви. Изключването ѝ ще ограничи достъпа на Google Maps до местонахождението ви.   Web and App Activity е друга опция, на която трябва да обърнете внимание. Активирането ѝ означава, че позволявате на Google да запази всичките ви дейности на всеки продукт или услуга на компанията. Това също така позволява на Google да споделя данните за местоположението ви между собствените си приложения, за да ви предложи по-личен опит.   За да намалите данните, които изпращате от Google, деактивирайте тази настройка. Тези опции се намират на едно място. Трябва да отворите приложението Google Maps и да отидете в „Settings“. Изберете „Personal Content“ и ще намерите опциите под„App History and Location Settings“.   Съвет: За да предоставите временно разрешения за Android, опитайте Bouncer. Приложението може автоматично да анулира разрешения, веднага щом напуснете конкретно приложение.   2. Местоположението ни от Android телефона ни Ако имате Android устройство, Google дори не се нуждае от Maps, за да следи местоположението ви. Независимо от това дали е включена настройката за местоположение или не е, Android телефонът ви постоянно записва местоположенеито ви. Единственият изход от това е да деактивирате опциите „Web & App Activity“ и „Location History“.   Не сте инсталирали приложението Maps, но искате да имате достъп до тези настройки за поверителност? Посетете My Activity и от лявото меню намерете „Activity Controls“, за достъп до тези настройки.     3. Данните ни от Android телефона ни В Android телефоните си ние съхраняваме лични данни, като контакти, срещи в календара и конкретни приложения. Така Google знае кога сме задействали някое приложение, колко пъти и колко дълго сме го използвали и зашисва тези поведенчески модели за нас. За да предотвратите това, използвайте настройката „Device Information“ в страницата „Activity Controls“. За да изтриете конкретен запис, ще трябва да се върнете към началната страница на таблото за управление „My Activity“.     4. Заявките ни за търсене от Google Разбира се, това, което търсите в Google, значително помага на алгоритмите да разберат какви са вашите предпочитания. Но можете да поемете контрола върху заявките си за търсене и от уебсайта myactivity.google.com.   Можете да поставите на пауза функцията, която записва историята на търсенията ви, или да премахнете съществуващите записи от нея. За първото, ще трябва да изключите „Web & App Activity“, а последното може да се направи от началната страница.     5. Историята на търсенията ни и видеата, които сме гледали в YouTube Освен това Google знае какво гледате в интернет чрез историята на търсенето ви и изгледаните от вас видеа в YouTube. Но можете да сложите край на това. Опциите за настройване са разположени в долната част на страницата „Activity Controls“ в YouTube профила ви.   За да изтриете данните си, отидете в таба „Delete Activity By“. Или отидете в Settings > History & Privacy в приложението YouTube.   6. Историята на браузъра ни и данните от Google Chrome Браузърът Chrome на Google играе важна роля тук, тъй като той казва на компанията къде сърфирате в целия интернет, а не само на конкретна услуга. Освен записването на историята ви на сърфиране, Google Chrome има и няколко други начина, по които споделя данните ви.   За да изключите хронологията на Chrome и активността си на различни сайтове, посетете страницата „Activity Controls“ и под „Web & App Activity“ деактивирайте опцията „Include Chrome history“. Освен това трябва да махнете отметката до „Help improve safe browsing and automatically send usage statistics“ в настройките на Chrome. За да премахнете конкретен запис от дневника на Chrome, отворете „My Activity“.   Разбира се, най-добрият начин да избегнете практиките на Google за събиране на потребителски данни, е да преминете към друг браузър.     7. Гласовите ни команди в Google Assistant Всичките ви въпроси и разговори с Google Assistant също се пазят. Google казва, че прави това, за да гарантира, че виртуалният помощник слуша, когато му говорите и подобрява алгоритмите си за разпознаване на реч. Ако обаче не ви харесва това, можете да го изключите. „Voice and Audio Activity“ се намира в таба „Activity Controls“. За да се отървете от конкретен запис и команда обаче, ще трябва да търсите в страницата „My Activity“.     8. Снимките и видеоклиповете ни от Google Photos Снимките ви в Google Photos се обработват за разпознаване на обекти и лица. За съжаление не можете да направите нищо, освен да напуснете платформата.   Вижте как да се предпазим максимално от проследяване в Интернет
ЕС
Защо "правото да бъдеш забравен" от Google е приложимо само в Европа
Защо "правото да бъдеш забравен" от Google е приложимо само в Европа
Сигурността на личните ни данни в интернет е голям проблем, пред който са изправени милиони потребители всеки ден. Независимо от усилията, които полагаме винаги можем да станем жертва на подобна, тъй като хакерите стават все по-активни. Проблемът е, в че много случаи не разбираме, че данните ни са попаднали в чужди ръце. Google полагат доста усилия да ни предпазят и бяха една от компаниите, която първа въведете т.нар "Right To Be Forgotten" функция в профилите ни.    Всъщност това е онлайн инструмент, с който можем да изразим правото си да поискаме Google да премахне личната информация от сървърите си. Това означава, че данните няма да бъдат обработвани и възпроизвеждани при заявките на търсене на останалите потребители. Антитръстовите органи на ЕС положиха голям натиск върхy компанията, която въведе тази функция още през 2014г. Въпреки това Gооgle досега са обработили само 43.3% от всички заявки на потребителите, предаде Engadget.     Юридическата стойност на този регламент е ограничена до територията на ЕС и затруднява разпространението на концепцията и в други страни. Google многократно изразиха желани "Right To Be Forgotten" да остане лимитирана единствено до ЕС и сега позицията им бе подкрепена от Генералният адвокат на Съда на ЕС. Според тях правото да ограничаваме подобни данни трябва да е свързано с балансирането на правните норми в и други страни, което в сегашната си форма затруднява процеса.   Oще от Digital: Европейците са подали 2.4 млн заявки да бъде премахната информацията за тях от Google
приложения
10 полезни алтернативи на най-популярните приложения на Google
10 полезни алтернативи на най-популярните приложения на Google
За повечето потребители е много трудно да загърбят услугите на Google, защото те са се превърнали във важна част от ежедневието им. Това е разбираемо, защото Google предлага огромен набор от полезни безплатни приложения и услуги. За съжаление обаче, тъй като компанията не иска да плащаме за тях, тя си набавя парите като печели от нашите данни.   За щастие от Business Insider са съставили списък, който предоставя  алтернативи на продуктите на Google, които не се интересуват от личния ни живот.   1. За сърфиране в мрежата заменете Google Chrome с Mozilla Firefox Когато сте онлайн, Firefox блокира рекламните тракери. Освен това, според спецификациите, Mozilla браузърът използва 30% по-малко памет от Chrome и предлага лесен начин за преместване на букмарките, данните за автоматично попълване, паролите и предпочитанията от Chrome към Firefox.   2. За търсене на информация в интернет използвайте DuckDuckGo DuckDuckGo е популярна като „търсачката, която не ви проследява“. Не е тайна, че Google използва данните ни, за да ни представя целенасочени резултати от търсенето ни. Създателите на DuckDuckGo заявяват категорично, че не събират данни за своите потребители. Недостатъкът е, че без тези данни DuckDuckGo не може да персонализира резултатите ви от търсенето. Тоест всеки, който търси новини или информация, получава едни и същи резултати.   3. Вместо да получавате пощата си в Gmail, по-добре я пренасочете към FastMail FastMail съществува вече повече от 15 години. Ако замените Gmail с FastMail, това ще означава че изкуственият интелект на Google няма повече да чете имейлите ви, за да може да завършва изреченията ви вместо вас в имейлите, които вие пишете. FastMail предлага 30-дневен безплатен хостинг и след това струва между $ 3 и $ 9 на месец.   4. Quip може да бъде добра алтернатива на Google Docs Услугата Quip, която в момента е собственост на Salesforce може да не е съсредоточена върху поверителността, но има по-добри функции за сътрудничество от Google Docs. За екип от пет души Quip струва $ 30 на месец и по $ 12 за всеки допълнителен човек. Друго приложение, което трябва да разгледате, е Notion. То също се фокусира върху сътрудничеството.   5. Вместо Google Sheets, опитайте Airtable Airtable е сравнително нова, удобна за потребителя услуга. Освен обикновените стари електронни таблици, можете да използвате Airtable и като база данни, като поставяте снимки и друга информация във всяка клетка. Airtable има безплатна версия, но повечето от полезните функции са платени.   6. За гледане и хостване на видеоклипове използвайте Vimeo вместо YouTube Е, може и да не успеете да намерите всичките си любими клипове, но Vimeo има разширени опции за поверителност. Vimeo позволява на творците да защитават с парола видеоклиповете си и да ги споделят само със своите последователи, ако искат. Vimeo е безплатна услуга, на която повечето функции са платени.   7. За съхранение на файловете си използвайте Dropbox вместо Google Drive Google Drive може да ви привлече с повече безплатно пространство за съхранение (15 GB свободно място в сравнение с 2 GB на Dropbox), но знаехте ли, че Dropbox е една от малкото компании, получили пет-звездната оценка на Electronic Frontier Foundation за защита на потребителската информация?   Освен безплатната версия на Dropbox, потребителите могат да плащат по $ 8,25 на месец за 1 TB място за съхранение.   8. За навигация опитайте OpenStreetMap вместо Google Maps OpenStreetMap е проект с отворен код, стартиран през 2004 година и се поддържа от общност от доброволци. OpenStreetMap няма мобилно приложение, но може да бъде достъпен от уеб браузъра.   9. Изберете Unsplash вместо Google Images за зашеметяващи снимки Unsplash предоставя достъп до красиви снимки, които са безплатни и достъпни за лична или търговска употреба под лиценза Creative Commons Zero (CC0). Google Images предлага филтър, който гарантира, че снимките които излизат попадат под този лиценз, но това е настройка за разширено търсене, която трябва да бъде избрана.    10. За да сте наясно с прогнозата за времето използвайте Dark Sky вместо Google Weather Dark Sky има еднократна цена от $ 3.99.   Вижте 5 изненадващи начини, по които Google подобрява онлайн сигурността
браузъри
10 типа данни, които уеб браузърите събират за нас
10 типа данни, които уеб браузърите събират за нас
Един от най-обезпокоителните начини, по които изтичат личните ви данни, докато сърфирате в интернет, е чрез браузъра ви. И нито една VPN не може да ви помогне; това до голяма степен не е свързано с предоставяната от браузърите услуга.   Но каква точно информация за нас се записва? От Make Use Of са съставили списък с 10 вида данни, които вашият браузър събира за вас.   1. Хардуер и софтуер Вашият браузър събира данни за вашия хардуер и софтуер. По отношение на софтуера браузърът ви разпознава вашата операционна система, IP адрес, браузър и плъгините за браузъра, които използвате. От гледна точка на хардуера, браузърът ви събира информация за CPU, GPU и батерията. За да ограничите количеството хардуерни и софтуерни данни, които браузърът ви споделя, използвайте плъгин, чиято цел е поверителността, като NoScript.   2. Информация за интернет връзката ви Браузърът ви знае каква е връзката ви във всеки един момент – бърза или бавна. Тази информация включва вашия IP адрес и скоростта на браузъра ви.   3. Геолокацията ви Уебсайтът може точно да изчисли местоположението ви, дори ако не сте му дали достъп до GPS координатите си. Вместо това, той може да използва Google GeoLocation API. Дори ако осъществявате достъп до мрежата от браузър на мобилно устройство, той ще може да ви намери с точност до 48 км.   За да спрете браузъра ви да издава местоположението ви, можете да използвате уеб прокси сървър за достъп до сайтовете. Има много безплатни опции. За да спрете браузърите да използват услуги като Google GeoLocation, ще трябва да деактивирате JavaScript. Плъгини  като NoScript могат да правят това автоматично.   4. Историята ви на сърфиране Разбира се, можете да изтриете данните си за сърфирането ви в мрежата. Но дори и тогава, не може да сте сигурни, че ги триете окончателно. Например, в средата на 2018 година се оказа, че Google поддържа записи за начина, по който сте използвали Chrome по отношение на изтритите данни. 5. Движенията на мишката ви Вашият браузър дори може да разкрие движенията на мишката и кликванията върху уеб сайтовете. За да го видите това в действие отидете на https://clickclickclick.click/.   6. Ориентацията на устройството ви В наши дни почти всички телефони имат вградени жироскопи. Те се използват от фитнес приложенията и други подобни услуги, базирани на движението ви. Благодарение на сензорите на телефона ви, вашият браузър може да разбере къде е устройството ви, като например на маса, в чанта или в джоб.   7. Кои са любимите ви социални медии Вашият браузър събира информация за социалните мрежи, в които сте се логнали, докато сърфирате в мрежата, така че рекламодателите знаят къде и как да насочат към вас своите реклами.   8. Шрифтове и език Вашият браузър знае кои шрифтове са инсталирани на вашата машина и кой език използвате на вашата операционна система.   9. Данни за изображенията, които качвате в интернет Когато качите изображение чрез браузъра си, той ще сканира метаданните на файла, за да научи повече за вас. Метаданните могат да включват информация за местоположение, разделителна способност на изображението, технически спецификации на файла и дори моделът на фотоапарата, който сте използвали, за да направите снимката.   10. Техническа информация В допълнение към точките, които разгледахме по-горе, вашият браузър също събира огромни количества технически данни за начина, по който осъществявате достъп до интернет. Данните включват вашия потребителски агент, поддръжка на тъчскрийн, размера на екрана и др.   Как да проверите какви данни за вас събира браузъра ви? Тъй като толкова много от вашите данни потенциално са изложени на риск, разумно е да правите одит от време на време. Това ще ви помомогне да предприемете контра мерки. Има два уеб-базирани инструмента, които си заслужават да бъдат изпробвани. И двата са безплатни – Webkay и Panopticlick.   Добавките за браузъри също събират данни Нека не забравяме, че има много разширения и добавки за браузъри, които събират информация за вас. През юни 2018 година съоснователят на Adguard, Андрей Мешков откри, че десетки от най-популярните разширения в Chrome Web Store проследяват потребителите. Разширенията започват да извличат данни веднага щом стартирате браузъра си. Те се интересуват от публикациите ви във Facebook, туитите, видеоклиповете в YouTube, които гледате и рекламите, с които сте взаимодействали. Някои разширения дори се опитват да анализират вашата история на покупките във Facebook. Според Андрей Мешков, най-опасните разширения са Video Downloader For Facebook, PDF Merge: PDF Files Merger, Album & Photo Manager For Facebook и Pixcam: Webcam Effects.   Вижте 5 безплатни приложения за сигурност, които може би не знаете
сигурност
5 безплатни приложения за сигурност, които може би не знаете
5 безплатни приложения за сигурност, които може би не знаете
Вероятно знаете, че вашата сигурност в онлайн пространството е важна. Но използвате ли правилните инструменти? Всяка минута към компютъра ви се насочват различни атаки, а стандартните антивирусни инструменти въпреки че са добри, не покриват всички  видове заплахи.   От Make Use Of препоръчват да използваме следните безплатни инструменти за сигурност, тъй като те ще ни помогнат да подобрим  защитата на системата си. Ето какво трябва да знаете за всеки от тези важни инструменти и защо трябва да ги използвате, в допълнение към инструментите за сигурност, които вече използвате. 1. InSpectre Може би вече сте чували за Meltdown и Spectre – новите заплахи, които засягат почти всички компютри, смартфони и сървъри по света. Малко компютри са имунизирани срещу тези бъгове, а кръпките и актуализациите за операционната система обикновено се бавят доста. Meltdown и Spectre позволяват от разстояние да бъде контролиран начина, по който работи процесора.   InSpectre има за цел да изясни настоящата ситуация на всяка система, така че да могат да се предприемат подходящи мерки за актуализиране на хардуера и софтуера на системата за максимална сигурност и производителност. InSpectre е лесен за употреба и ще ви каже веднага, ако процесорът ви е уязвим за някой от CPU бъговете. Освен това InSpectre ви информира дали има актуализация, която да изтеглите, за да се предпазите.   2. Angry IP Scanner Ако имате рутер, трябва да имате и Angry IP Scanner. С над 23 милиона изтегляния, инструментът е достъпен за Windows, Mac и Linux. Angry IP Scanner е безплатен с отворен код. Инструментът сканира локални мрежи, използвайки определен IP обхват. IP адресите след това се зареждат и се събират данни за всяко устройство. Резултатите от сканирането могат да бъдат изведени в текстов файл.   Angry IP Scanner работи на Java, затова се уверете, че Java е актуализиран, ако редовно използвате този инструмент. Java има свои собствени проблеми със сигурността, с които могат да се справят само редовните актуализации.   3. Cybereason RansomFree Чували сте за ransomware, нали? Това е неприятен тип злонамерен софтуер, който заключва вашата система, криптира данните ви и ви принуждава да платите пари, ако искате отново да получите достъп до данните си. За съжаление, хакерите не винаги са справедливи и изплащането на исканата сума не винаги ви гарантира, че ще си върнете контрола над компютъра. RansomFree от Cybereason гарантира 99 % защита на системата от ransomware, според уебсайта им.   4. Disconnect Когато сърфирате в мрежата, не само сайтовете, които посещавате, се опитват да комуникират с браузъра ви, но рекламите, социалните мрежи и др. С добавката за браузър Disconnect можете да разберете какво ви проследява и да действате срещу него. Чрез визуализирането и блокирането на сайтовете, които ви следят, браузъра ви може да стане с 44% по-бърз. Разширението Disconnect е безплатно и е достъпно за Chrome, Firefox, Opera и Safari.   5. Malwarebytes Anti-Rootkit Така нареченият Rootkit (Рууткит) злонамерен софтуер може да спира антивирусния софтуер, да дава администраторски права на нападателя и пълен контрол над вашата система. Rootkit работи на хардуерно ниво. Това означава, че този зловреден софтуер може да контролира  системния ви BIOS, както и операционната система.   Malwarebytes Anti-Rootkit сканира вашия компютър и открива тези заплахи. Понастоящем софтуерът е бета и все още не се поддържа напълно от разработчиците, но въпреки това може да ви е полезен.   Вижте 9 лесни начина да гарантирате сигурността си в Android смартфон
лични данни
Как да предпазим личните си данни когато сърфираме от смартфон
Как да предпазим личните си данни когато сърфираме от смартфон
Има много начини, по които браузърът ви може да компрометира поверителността ви, но има няколко предпазни мерки, които можете да предприемете, когато използвате популярните мобилни браузъри, за да защитите данните си.   Въпреки че никоя от тези предпазни мерки не е абсолютно надеждна, те предлагат малко повече контрол върху начина, по който сайтовете ви следят.  Предлагаме ви съветите на Make Use Of за това как да гарантирате поверителността си когато сърфирате от мобилно устройство.   Safari За да коригирате настройките си за поверителност в Safari, отворете Settings > Safari. Превъртете надолу до Privacy & Security. Там ще намерите следните настройки, които можете да включите и изключите: - Prevent cross-site tracking – С тази настройка ще попречите на сайтовете да проследяват къде отивате и какво гледате, когато отидете на друг сайт. - Block all cookies – „Бисквитките“ се създават, когато посещавате даден сайт, и могат да ви помогнат при зареждането на сайтове, които често посещавате. Ако предпочитате Safari да блокира всички бисквитки, включете тази настройка. - Ask websites not to track me – С тази настройка давате указание на сайтовете, че не искате да бъдете проследявани в интернет. В действителност, обаче, сайтовете са свободни да решат дали да спазят вашето желание или не. -  Fraudulent website warning – С тази функция Safari ще ви уведоми, ако сайтът, който посещавате, е злонамерен. - Camera & microphone access – Дръжте тази настройка изключена, ако не искате автоматично да предоставяте на уеб приложенията достъп до камерата и микрофона. -  Check for Apple Pay – Тази настройка трябва да е изключена, ако не искате да използвате Touch ID или Face ID за покупки от браузъра, когато използвате Safari.   Ако не искате Safari да запази историята ви на сърфиране в телефона ви, ще трябва да браузвате в частен режим. За да изтриете историята си на сърфиране, отворете Settings > Safari и докоснете „Clear history and website data“.   Chrome За да коригирате настройките си за поверителност в Chrome, отворете приложението и отворете Settings > Privacy. Най-добре е да коригирате следните настройки: - Safe browsing – Ако тази функция е активиране, Chrome ще ви уведомява за злонамерени сайтове. - Do not track – С тази опция указвате на сайтовете, че не искате да бъдете проследявани в интернет. В действителност, обаче, сайтовете са свободни да решат дали да спазят вашето желание или не. За да сърфирате в частен режим, ще трябва да отворите Chrome, да докоснете бутона за меню (три точки) и да изберете „New incognito tab“ за анонино сърфиране. Ако искате да изчистите историята на сърфиране, отворете Settings > Privacy > Clear browsing data.   Firefox За да коригирате настройките си за поверителност във Firefox, отворете приложението и отидете в менюто (три точки) и докоснете Settings > Privacy. Можете да коригирате следните настройки: - Do not track – С това казвате на сайтовете, че не искате да бъдете проследявани в интернет. В действителност, обаче, сайтовете са свободни да решат дали да спазят вашето желание или не. - Tracking protection – По подразбиране тази функция е активирана само при частното сърфиране, но можете да го активирате във всички случаи. Когато посетите уеб страница с тракери, в адресната лента ще се появи икона на щит, която ще ви уведоми, че Firefox активно блокира проследяващите тракери на тази страница. - Clear private data on exit – Firefox автоматично ще изчисти данните ви, когато напуснете приложението, включително отворени табове, история на сърфирането, история на търсенията, изтегляния, запазени данни за вход и др. - Remember logins – Ако не искате Firefox да запази информацията ви за вход, можете да изключите тази функция.   DuckDuckGo Ако искате много по-прост подход към поверителното сърфиране от мобилни устройства, добре е да имате предвид, че сред многото приложения, които DuckDuckGo предлага, има и безплатен мобилен браузър за потребителите на iOS и Android. DuckDuckGo автоматично прави следното: - Блокира скритите тракери. - Принуждава сайтовете да използват криптирана връзка, ако има такива. - DuckDuckGo е и търсачка. DuckDuckGo не проследява историята на търсенията ви, за разлика от популярните алтернативи като Google. - Можете да изчистите всичките си табовеи историята на сърфирането с бутона Fire. - Браузърът предлага и рейтинг за степента на поверителност за сайтовете от А до F.   Вижте 5 нови мобилни браузъра, които може би не знаете