Вход

Ако нямате регистрация може да се регистрирате от тук

Регистрация

Въведи кода
107 резултата за коронавирус
компютри
Пандемията от COVID-19 предизвика спешна нужда от програмисти на стария компютърен език COBOL
Пандемията от COVID-19 предизвика спешна нужда от програмисти на стария компютърен език COBOL
Съществува недостиг на редица стоки заради пандемията от коронавирус по цял свят. В случая става въпрос не само за хранителни продукти, но също и за медицинско оборудване. Неочаквано високо търсене създаде доста проблеми на правителствата да купят нужните предпазни средства за всички лекари в своите страни. Вентилаторите, защитните маски и висококвалифицирания персонал в болниците не са единствените неща, които провокират високо търсене заради COVID-19. Безпрецедентните мерки наложени за спирането на заразата доведоха до сериозна липса на програмисти на компютърния език COBOL.   Това дори накара губернатора на Ню Джърси, Фил Мърфи да подкани IT специалистите да помогнат, за да се справят заедно с този проблем. Само през първите две седмици от възникването на епидемията в този район са регистрирани повече от 362 хил. безработни жители на Ню Джърси. Реалната цифра е в пъти по-голяма, но компютърните системи са претоварени и не могат да обработват новите заявки на гражданите. Именно това накара Фил Мърфи да се обърне за помощ към местните програмисти, тъй като компютрите на бюрата по труда използват COBOL, съобщава Mashable.     Всъщност COBOL е съкращение от "Common Business-Oriented Language" и представлява език за програмиране създаден за бизнес средите през 1959г. от CODASYL. Приложението му е основно в корпоративни системи и компютърни мрежи на правителствата и административните институции в САЩ. В продължение на десетилетия COBOL е върха на софтуерното инженерство в най-развитата световна икономика, но до края на 80-те години на миналия век става напълно излишен. Причината са морално остарелите концепции, както и навлизането на по-модерни и по-усъвършенствани езици на програмиране през същия период.   Доклад  показва, че все още се използват над 220 млрд. реда код написан на COBOL. Maлко известен факт е, че 95% от банкоматите в САЩ се захранват от този език. Около 43% от банковите институции все още не са изоставили напълно COBOL. Сред тях са едни от най-големите имена като Bank of America, Citibank и JPMorgan продължават да използват COBOL в ежедневните операции. Това важи и други представители на федералната администрация, което е причината е финансови операции на стойност от $3 трилиона да продължат да се извършват от системи, които са базирани на COBOL, което налага спешно набиране на специалисти в тази област.   Oще от Digital: 6 признака че вашият компютър има проблем
COVIDI-19
Защо сапунът е по-добър срещу COVID-19 в сравнение с дезинфектант за ръце
Защо сапунът е по-добър срещу COVID-19 в сравнение с дезинфектант за ръце
По отношение на чистите ви ръце, най-честите варианти са два - измиване със сапун или третиране с дезинфектант. Оказва се обаче, че вторият вариант, който повечето хора смятат за по-надежден, не е такъв. В публикация на Bgr, експерта по инфекциозни болести, а сега и по COVID-19 д-р Грегори Полша, който е директор на изследователската група за ваксини в клиниката Майо съобщава, защо най-обикновеният сапун е по-ефективно оръжие за борба със смъртоносният вирус. Използвайки дезинфектант за ръце, повечето хора слагат от него върху дланите си съвсем малко количество, което се оказва, че не е достатъчно, че да стигне навсякъде. Особено в горната и във вътрешната част между пръстите. Да не говорим, че и честата употреба на дезинфектанти изсушава значително кожата и разгражда защитният ѝ слой. Тук важен съвет е, ако използвате дезинфектанти, поне два пъти дневно ги третирайте и с подхранващ крем, който да не позволи изсушаването на кожата ви. Ако използвате дезинфектант, съветът на специалистите е, той да бъде с минимум 60% съдържание на алкохол и за едно почистване на ръце да използвате гел с големина на две стотинки, а не просто една малка капчица.  
компютри
Отчетоха ръст в продажбите на лаптопи, настолни компютри и периферия заради пандемията от COVID-19
Отчетоха ръст в продажбите на лаптопи, настолни компютри и периферия заради пандемията от COVID-19
Икономическите измерения предизвикани от социалната дистанция и стоенето вкъщи надхвърлят стотици милиарди долари. Редица малки и средни бизнеси са засегнати, тъй като са принудени да затворят за неизвестен период от време. Все още никой не знае колко дълго ще продължи кризата с COVID-19 но е факт, че някои индустрии вече са драстично засегнати от пандемията. Добър пример са смартфоните, където се забелязва сериозен спад в продажбите от началото на годината досега. Не всички технологични сектори, обаче са негативни засегнати от разпространението на коронавируса в световен мащаб.   Милионите потребителите, които са принудени да работят от вкъщи също така инвестират средства в нови покупки, които да увеличат продуктивността им през този процес. Именно това е причината за необичайно високо търсене на на оборудване, което подпомага приложенията за видеоконферентни разговори, работата с офис приложения и обучението онлайн. Според данните от доклад на NPD Group всичко това е довело до увеличение в продажбите на устройства, стимулиращи продуктивността вкъщи, сред които персонални компютри, лаптопи, уеб камери и други периферни аксесоари, съобщава Techpot.     Статистическите данни в анализа показват, че в някои пазарни сегменти се регистрира двуцифрено увеличение в продажбите. В това число можем да отбележим рутерите, където ръста е 29%, но също мишките (31%) и компютърните клавиатури (64%). Комбинираните показатели за преносими компютри и десктопи показват увеличение от 40%. Интересното е, че това дори не са най-добрите резултати в индустрията по време на епидемията от COVID-19. От NPD Group твърдят, че продажбите на уеб камери са се увеличи с внушителните 179% през първото тримесечие на годината. Учвеличението при мониторите е приблизително 128%.   Другите устройства, които отчитат 100% ръст в търсенето в специфичната ситуация са още докинг станциите, където потребителите са купили със 118% повече продукти от обикновено. Производителите на аудио слушалките са другите, които могат да извлекат положителни резултати от пандемията, тъй като са увеличили доставките със 134%. Пазарните наблюдатели също така допълват, че преобладаващата част от продажбите са извършени с остатъчен инвентар от празничния сезон в края на 2019г. Това означава, че все още не се е усетил реалния ефект от коронавируса в тези пазарни ниши.   Oще от Digital: Най-добрите Android приложения за работа от вкъщи
приложения
Какво представлява приложението ViruSafe и как работи
Какво представлява приложението ViruSafe и как работи
Moбилното приложение е разработено безвъзмездно от пет частни компании, които за по-малко от две седмици са успели да съберат и интегрират наличните данни за разпространението на коронавируса в страната. ViruSafe е отворена платформа, която цели създаването на виртуална картотека със специфична информация за здравното състояние на потребителите. Предоставянето на данните има изцяло доброволен характер. Всеки български гражданин може да въведе ЕГН, информация за хронични заболявания и други здравни показатели в своя профил във ViruSafe. Данните ще се запазват в регистър, който ще е достъпен за личните лекари, институциите и Националния оперативен щаб.     Какво представлява ViruSafe   Приложението има лесен за използване интерфейс, в който се въвеждат данни за потенциални симптоми като температура между 38.5 и 38.8 градуса, отпадналост, суха кашлица, болка в мускулите и др. Личните лекари ще бъдат информирани с имейли за промените в статуса на пациентите и ще трябва да ги верифицират пред здравните власти. По този начин активността на потребителите може да се превърне в ново средство за превенция на коронавирус в страната. Създателите на приложението обещават разнообразна мрежа от интеграции с личните лекари, общините и МВР в актуализирането на базата данни.   ViruSafe също така ще поддържа геоданни, които се синхронизират с централната система и би позволило на властите да подобрят системата за здравно обслужване в отделните региони на страната. Активността на гражданите във ViruSafe и особено на тези, които изпитват проявата на симптоми ще позволи много по-бърза реакция и съответно превенция срещу заразяването. Всички данни ще се съхраняват в системите на Министерството на здравеопазването, което ще подобри координацията между институциите. Приложението ще показва данни са хора, които вече са били заразени, за настоящи случаи, за оздравели пациенти и др.     Как работи ViruSafe   Използването на приложението изисква SMS верификация и ще ви подкани да въведете своите лични данни като възраст, пол, хроничния заболявания, номер на документ за самоличност. Специално меню позволява да добавите повече данин за здравословното си състояние, включително когато изпитвате симптоми на проблем. Онлайн анкетите са съобразени с изискванията на Световната здравна организция (СЗО) и са подходящи за мониторинг на много пациенти. Потребителите ще трябва да отговарят на въпроси свързани с болка в гърдите, кашлица, недостиг на въздух или др. подобен проблем.   ViruSafe предлага още и секция са най-полезните въпроси и отговори свързани с произхода и разпространението на коронавируса. Приложението също така обещава да визуализира информацията споделяна от потребителите в интерактивните карти, които следят COVID-19 в България. Идеята определено е доста атрактивна, тъй като ще има полза за всички страни. От една страна ViruSafe ще улесни самите потребители, като споделят данни с личния лекар онлайн, но от друга ще предостави достъп на властите до здравния статус на повече хора на територията на страната.   Изчаква се верификация от Google Play и App Store, но очакванията са до броени часове ViruSafe да е достъпно за българските потребители. Приложението ще се поддържа и от трите мобилни оператора и можем да се надяваме скоро да се превърне в основно средство за анализ на разпространението на болестта за Националния оперативен щаб.   Oще от Digital: Световната здравна организация (СЗО) ще представи собствено COVID-19 приложение за смартфони
Airbnb
Как влияе пандемията от COVID19 на Airbnb
Как влияе пандемията от COVID19 на Airbnb
Световната икономика продължава да търпи невероятни загуби заради неочакваната стагнация провокирана от коронавируса. Финансовите пазари вече регистрираха огромни загуби и едва ли има социална или икономическа сфера, която да не е засегната. С оглед актуалната информация изглежда почти невъзможно свободното пътуване на потребителите в следващите седмици и дори месеци. Всичко това няма как да не се отрази на туристическата индустрия, както и на световен лидер в отдаването на места за спане под наем като Airbnb. Teхният бизнес също страда много от COVID-19.   Компанията официално е намалила своята оценка за пазарната си капитализация, която вече е $26 млрд. Това представляват със 16% спад от нормалната стойност на компанията от $31 млрд. и загуба от порядъка на $5 млрд. Служителите на Airbnb вече са били информирани за влошената икономическа ситуация от главния изпълнителен директор, Браян Чески. С оглед настоящото положение няма да бъде изненадващо, ако бизнеса на компанията продължава да генерира загуби заради световната пандемия от коронавирус. Все пак е доста трудно да се правят реални оценки за следващите месеци.     Още в началото на годината Аirbnb се оплакаха за сериозен спад в резервациите на територията на Китай, като тези в Пекин са с 96% по-малко в периода между януари и март. Сега след като епидемията се пренесе на европейския континент подобно развитие ни очаква и сред държавите от ЕС. Първоначалните прогнози преди пика на кризата показват, че поне 40-50% по-малко хора резервират нощувки в Airbnb. Колкото по-дълго продължи кризата, толкова по-сериозни ще бъдат финансовите загуби за компанията в глобален мащаб, съобщава BusinessInsider.   Почти сигурно тези процеси ще се отразят на желанието на Airbnb да станат публична компания. Излизането на борсата бе планирано за по-късен етап от годината. Кризата с коронавируса, обаче повдигна сериозни опасения сред инвеститорите за възможността Airbnb да генерират печалба през 2020г. Финансовата ситуация около компанията бе комплицирана още в края на миналата година. Припомняме ви, че през първите девет месеца на 2019г. бяха отчетени загуби от $322 млн., спрямо реализираната печалба от $200 млн. за същия период само година по-рано.   Още от Digital: Как да намалим риска от заразяване с коронавирус по време на пътуване със самолет
COVID-19
Заразените от COVID-19 достигнаха 1 милион души
Заразените от COVID-19 достигнаха 1 милион души
Само за три месеца коронавируса се превърна в глобална заплаха, която промени ежедневието на стотици милиони хора по цял свят. В момента COVID-19 е достигнал територията на повече от 204 държави, като за съжаление европейския континент продължава да бъде най-засегнат. Последните данни показват, че броя на положителните случаи вече е преминал психологическата границата от 1 млн. души. Приблизително една четвърт от тях са регистрирани в САЩ, където повече от 245 хил. вече се борят с коронавируса. След това са Италия и Испания, където случаите са съответно 115 и 112 хил., като в последните дни Германия с почти 85 хил. души изпревариха Китай (82 хил.) по брой случаи.   Всички тези данни са доста тревожни и нагледно показват пред колко гъвкава и широкоразпространена заплаха сме изправени. Световната здравна организация (СЗО) определи разпространението на COVID-19 като световна пандемия на 11 март и на този етап няма изгледи този статут скоро да бъде променен. Най-неприятните цифри са свързани с броя на починалите, които вече са 51 хил, по цял свят, като най-много от тях са жители на Италия (14 хил.) и Испания (10 хил.) Държави като САЩ и Франция има голяма вероятност също скоро да се присъединят, като преминат 10 хил. случаи на загинали от коронавирус, като в момента тези цифри в двете страни са приблизително 6000 и 5400.      Прави впечатление, че САЩ имат повече случаи от другите две най-засегнати държави взети заедно, което е негативна илюстрация на актуалната ситуация. Трябва да отбележим също, че 213 хил, по цял свят вече са се излекували от COVID-19, което е един от малкото позитивни факти свързани с новия вирус. Повече от 70% от световното население се намира в социалната изолация, за да помогне на правителствата да овладеят разпространението на заплахата. Продължава с пълна сила и разработването на ваксина за COVID-19, но това е дълъг и сложен процес, който изисква месеци. Можем само да се надяваме, че общите усилия на учените по цял свят по-скоро ще доведат тази амбициозна задача до успешен край.   Финансовите загуби за световната икономика вече се изчисляват в трилиони долари и мнозина предупреждават, че кризата след COVID-19 ще бъде още по-тежка от самия вирус, съобщава BusinessInsider. Дали ще се стигне до реализация на тези крайни прогнози все още е рано да кажем, че но е факт, че коронавируса постави целия свят в безцепрецедентна ситуация. Колкото по-бързо се справим, толкова по-добре за всички, но засега изглежда, че кризата ще продължи седмици, а вероятно и месеци. Дотогава бъдете внимателни и спазвайте препоръките и съветите на властите и медицинските лица.   Още от Digital: Ново проучване показва, че дистанцията от два метра не е достатъчна за да ви предпази от COVID-19
COVID19
Ново проучване показва, че дистанцията от два метра не е достатъчна за да ви предпази от COVID-19
Ново проучване показва, че дистанцията от два метра не е достатъчна за да ви предпази от COVID-19
Според доцента вирусолог от института MIT Лидия Буруиба (Lydia Bourouiba), микроскопичните патогенни капчици на коронавируса могат да пътуват по въздух от 23 до 27 фута (приблизително от 7 до 8 метра)  
Google
Защо Google се отказаха от шегите за 1 април
Защо Google се отказаха от шегите за 1 април
Tрадиционно днешният ден е удобен начин да се пошегувате с приятелите и любимите хора. Доброто настроение на 1 април е запазена марка на Google, които през годините винаги са ни изненадвали на тази дата. Шегите на компанията намират място в пълното им портфолио от продукти, което ги прави достъпни за огромен брой хора по цял свят. Тази година, обаче ще бъде изключение от правилото, тъй като Google официално няма да отбелязват 1 април с нови, забавни и креативни идеи, съобщава TheVerge.   Самата информация бе потвърдена от компанията, която смята, че не е подходящо да се забавляваме в контекста на пандемията от коронавирус по цял свят. Именно заради това Google ще пропуснат 1 април, за да изразят подкрепа към болните и лекарите, които денонощно се борят с разпространението на COVID-19. Вместо това компанията ще насочи усилията си към това да помага на потребителите да се справят в тази кризисна ситуация, като им предоставят полезна информация и съвети свързани със заплахата.     Google също така са информирали служителите си да не предприемат самоинициативно различни проекти за шеги, тък като противоречи на тазгодишната им политика. Решението на компанията е разбираемо, като се има предвид, че сега не е подходящ момент да празнуваме и да се забавляваме. Шефът на Google, Сундар Пичай подкани своите служители да се включат в различни благотворителните организации да помогнат на хората, които се нуждаят от подкрепа   Компанията ще дарява около $10 хил. от заплатата на всеки свой служител, за да финансира подобни инициативи. Няма да е изненадващо, а кои и другите големи технологични компании си спестят тазгодишните забавления свързани с 1 април. Дългата история на Google на тази дата води началото си още от 2000г., но ето, че сега ще бъде едно от малките изключения, в които компанията няма да се позабавлява за наша сметка.   Още от Digital: 9 нови приложения на Google, които си заслужава да пробвате
Event 201
Какво е Еvent 201
Какво е Еvent 201
Световната пандемия е най-дискутираната тема в публичното пространство, но почти никой не беше чувал за коронавирус преди няколко месеца. Агресивното разпространение на заразата вероятно изненадва обикновените хора, но е тема, която се обсъжда в научните среди от доста време. Всъщност броят на случаите с епидемичен потенциал на планетата се увеличава с всяка година, като на всеки 12 месеца се отчитат около 200 подобни събития. Опитите на учените и на здравните експерти да прогнозират какво би се случило при потенциално възникване на пандемия от вирус достигат кулминационната си точка в края на миналата година. Датата е 18 октомври 2019г. и предхожда с няколко седмици първите новини около възникването на COVID-19 кризата в провинция Ухан, Китай през декември.   Тогава се провежда мащабна симулация известна с името "Event 201", на която присъстват група от бизнесмени, представители на правителството, здравни експерти и учени от The Johns Hopkins Center for Health Security. Уникалната инициатива се провежда с подкрепата на Световната здравна организaция (СЗО) и организацията Bill and Melinda Gates Foundation. Събитието се провежда в Ню Йорк, където експертите се обединяват около идеята, че е въпрос на време ежегодните епидемични случаи да прераснат в световна зараза. Целта на "Event 201" е да установи какви биха могли да бъдат евентуалните проявления на подобна заплаха върху социалната, икономическа и здравна екосистема в световен мащаб, както и да даде насоки за сътрудничество между правителствата.     Проведената симулация "Event 201" използва въображaемия вирус CAPS и започва разпространението си от свински ферми в Бразилия. Постепенно вируса преминава от животните към местните жители, а след това преминава границата на държавата и обхваща целия свят. CAPS e по-смъртоносен от SARS, но по-лесен за предаване и инфекция от обикновен вирус. Сходствата с действителния COVID-19, който започна от пазари за нелегална търговия на животни в Ухан не свършват дотук, тъй като CAPS е резистентен на всяка една позната ваксина на човечеството. Шест месеца по-късно виртуалният вирус е заразил хора от целия свят и предизвиква спиране на полетите с 45%, както и сериозна активизация в социалните мрежи. Крайното заключение от симулацията е доста тревожно.   Oказва се, че след 18 месеца от въображаемата поява на CAPS този вирус е довел до смъртта на 65 милиона души по цял свят. Броят на инфектираните съответно е в пъти по-голям. Симулацията също така предвижда тежка социална криза, която накрая води до обезценяване на стоковите пазари с между 20-40% и намаляване на брутния вътрешен продукт на засегнатите страни с около 11%. Ако тези цифри не са достатъчно стряскащи ще добавим, че през цялата продължителност на "Event 201", която е 18 месеца не се разработва ваксина, която е ефективна, за да сложи край на заразата. Това донякъде е реалистично предположение, като се има предвид, че SARS или МERS, който убива над 840 души през 2002г. са сходни до COVID-19 вируси и все още нямат разработени ваксини.     Реално това е просто виртуален експеримент, но за съжаление и на организаторите на "Event 201" много от параметрите са идентични с начина, по който коронавируса обхвана над 200 страни по цял свят. Негативното заключение е от 65 млн. починали в експеримента е най-лошият вариант проведен на симулацията. Това не означава да очакваме апокалиптични сценарий в реалния живот, но със сигурност "Event 201" е доказателство колко сме неподготвени за подобен проблем.   Още от Digital: Как новите технологии могат да помогнат за борбата с COVID-19
смартфони
Потребителите прекарват все повече време пред смартфоните си заради пандемията от COVID-19
Потребителите прекарват все повече време пред смартфоните си заради пандемията от COVID-19
Mобилните устройства се превърнаха в предпочитания начин за забавление за хората в социална изолация. Стоенето вкъщи е причината все повече хора да прекарват часове на ден пред дисплеите на смартфоните. Тези процеси закономерно увеличиха броя на приложения, които инсталираме за водещите платформи, но обхващат и цялостния трафик в социалните мрежи и браузърите. Неслучайно активността на потребителите е причината да се генерират повече от 21 млрд. инсталации на мобилни приложения за Android и iOS през първото тримесечие на годината.  Това е увеличение с 15%, в сравнение със същия период в края на 2019г.   Любопитен факт е, че Google Play е отчел 22.5 млрд. инсталации, което е почти три пъти повече от тези в App Store. Въпреки това онлайн магазина на Apple e реализирал $15 млрд. приходи за първото тримесечие, което е почти двойно повече от $8.3 млрд. на Google Play. Всяко трето приложение инсталирано от потребителите на двете платформи през този период не спада в категорията на игрите. След тях най-търсени са заглавията от "Tools" и "Entertainment" секциите. Едва ли е изненадващо, че потребителите от най-големите държави са най-активни в използването на приложения и в средства, които отделят за покупки, докато се забавляват със смартфоните.     Забелязва се увеличение в броя на инсталации в категории като Health & Fitness, Education и Business, където ръста е съответно 40%, 35% и 30%. Най-много инсталации за Android са регистрирани от потребителите в Индия и Бразилия, докато при iOS това се случва основно в САЩ и Китай. Анализаторите от App Annie също така твърдят, че има връзка между силно засегнатите държави от коронавируса и времето, което прекарват пред мобилните устройства. Според информацията средното време прекарано от потребителите в Китай, откъдето започна пандемията се е увеличило с 30% и достига до около пет часа на ден през първото тримесечие на 2020г.   Италия отчита следващият най-голям ръст в използването на смартфони от 11%. Като цяло сме прекарали с 20% повече време в работа с приложения от устройствата с Android в началото на годината. В някои страни тази цифра се приближава до 30%, като се очаква Франция, Германия и САЩ да продължат да бъдат най-активните държави и в следващото тримесечие, съобщава AndroidHeadlines. Впечатляващ ръст в изтеглянията се забелязва при приложенията за видеконференция, които са основен метод за комуникация в социалната изолация. Сред тях трябва да отбележим популярни заглавия като Zoom, Microsoft Teams и Houseparty.   Още от Digital: 6 неща, които ще могат бъдещите смартфони с Android
Google
Google разкри как се променят навиците на потребителите по време на COVID-19 в България
Google разкри как се променят навиците на потребителите по време на COVID-19 в България
Google вече помагат активно в борбата с разпространението на коронавируса и сега публикуваха интересен доклад, който се казва Community Mobility Maps. Както името подсказва в него се съдържат данни за това как се придвижваме в ситуация на социална изолация. Самите данни са генерирани директно от смартфоните на потребителите и са публично достъпни, за да помогнат на властите с по-специфични данни за поведението на потребителите в цял свят. Направена е съпоставка със същите данни през предходните седмици, за да се придобие по-добра представа за разликите в активността на хората по цял свят.   Всеки един доклад Community Mobility Report е категоризиран на отделни региони и показва времевите промени в съответната локация. Информацията е генерирана анонимно от потребителите, които са активирали Location History функцията на своите смартфони. Това означава сами да са включили следенето на местоположението, което е блокирано по подразбиране в Google акаунтите. На практика технологията използвана за захранване на Google сега е послужила за този интересен доклад. В него има данни за активността на потребителите в 131 страни, сред които и България.   Алгоритмите на компанията са класифицирали данните съобразно шест различни критерия от ежедневната ни активност и това са Търговия на дребно, заведения, кина, музеи, Хранителни стоки и фармация, Паркове и обществени места за отдих, Публичен транспорт и метро, Офиси и работни места и Домове и жилища. Статистическите данни се съпоставят с данните регистрирани от потребителите живеещи в тези райони в същите дни от седмицата изчислени в периода между 3 януари - 6 февруари 2020г. Разликата между тези стойности е отразена в долуизброените резултати на различните градове.     Данните от Community Mobility Report предлагат актуална информация за повече от 20 града в страната. Визуализациите показват трендове в поведението на потребителите от "няколко седмици", като прецизността на калкулациите зависи от персоналните настройки на смартфоните. Google обръщат внимание, че информацията има субективен характер, но въпреки това доклада представлява добър начин да разбере как хората в България се справяме с препоръчаните мерки за социална изолация заради коронавируса. Дори и очертават доста положителни резултати за сегашната ситуация в страната.   Така например се оказва, че в страната са намалели с 66% посещенията в заведения и с 36% до хранителните магазини и аптеките. 32% по-малко хора посещават обществените паркове, а трафика на публичния транспорт е редуциран с 58%. Ето и какви са конкретните резултати от Community Mobility Report за българските градове:       София   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи     -70% 2. Хранителни стоки и фармация                 -35% 3. Паркове и обществени места за отдих           -42%     4. Публичен транспорт и метро                    -62% 5. Офиси и работни места                       -34% 6. Домове и жилища                            +15%   Пловдив   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи    -68% 2. Хранителни стоки и фармация                -38% 3. Паркове и обществени места за отдих         -33% 4. Публичен транспорт и метро                  -54% 5. Офиси и работни места                      -29% 6. Домове и жилища                          +12%   Варна   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи    -72% 2. Хранителни стоки и фармация                -36% 3. Паркове и обществени места за отдих          -54% 4. Публичен транспорт и метро                   -76% 5. Офиси и работни места                      -34% 6. Домове и жилища                           +12%   Бургас   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи    -65% 2. Хранителни стоки и фармация                -38%  3. Паркове и обществени места за отдих           -40%    4. Публичен транспорт и метро                  -51% 5. Офиси и работни места                     -35% 6. Домове и жиилища                        +11%   Стара Загора   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи   -63% 2. Хранителни стоки и фармация               -38% 3. Паркове и обществени места за отдих        -27% 4. Публичен транспорт и метро                 -10% 5. Офиси и работни места                    -29% 6. Домове и жилища                         +10%   Велико Търново   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи    -68% 2. Хранителни стоки и фармация                -37% 3. Паркове и обществени места за отдих         -24% 4. Публичен транспорт и метро                  -56% 5. Офиси и работни места                      -28% 6. Домове и жилища                          +13%   Русе   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи     -58% 2. Хранителни стоки и фармация                 -36% 3. Паркове и обществени места за отдих          -14% 4. Публичен транспорт и метро                   -43% 5. Офиси и работни места                      -25% 6. Домове и жилища                          +11%   Благоевград   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи - 74% 2. Хранителни стоки и фармация                -47%    3. Паркове и обществени места за отдих      -32%   4. Публичен транспорт и метро               -55% 5. Офиси и работни места                   -43% 6. Домове и жилища                       +10%   Шумен   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи   -63% 2. Хранителни стоки и фармация               -29% 3. Паркове и обществени места за отдих        -26% 4. Публичен транспорт и метро                 -70% 5. Офиси и работни места                     -20% 6. Домове и жилища                         +20%   Добрич   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи  -61% 2. Хранителни стоки и фармация              -33% 3. Паркове и обществени места за отдих       -38% 4. Публичен транспорт и метро                няма данни  5. Офиси и работни места                    -19% 6. Домове и жилища                        +18%   Габрово   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи  -61% 2. Хранителни стоки и фармация              -34% 3. Паркове и обществени места за отдих        -16% 4. Публичен транспорт и метро                няма данни 5. Офиси и работни места                   -17% 6. Домове и жилища                       +17%     Хасково   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи   - 66% 2. Хранителни стоки и фармация               -43% 3. Паркове и обществени места за отдих        -14% 4. Публичен транспорт и метро                 -67% 5. Офиси и работни места                     -27% 6. Домове и жилища                         +13%   Ямбол   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи   -58% 2. Хранителни стоки и фармация               -44% 3. Паркове и обществени места за отдих        -42% 4. Публичен транспорт и метро                 няма данни 5. Офиси и работни места                    -20% 6. Домове и жилища                        +14%   Кърджали   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи  -71% 2. Хранителни стоки и фармация              -48% 3. Паркове и обществени места за отдих       -27% 4. Публичен транспорт и метро                -76% 5. Офиси и работни места                   -39% 6. Домове и жилища                        +12%   Кюстендил   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи  -57% 2. Хранителни стоки и фармация              -39% 3. Паркове и обществени места за отдих       -35% 4. Публичен транспорт и метро                -46% 5. Офиси и работни места                   -24% 6. Домове и жилища                       +19%   Ловеч   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи   -64% 2. Хранителни стоки и фармация              -32% 3. Паркове и обществени места за отдих        -16% 4. Публичен транспорт и метро               няма данни 5. Офиси и работни места                    -21% 6. Домове и жилища                         +18%   Монтана   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи    -41% 2. Хранителни стоки и фармация                -37% 3. Паркове и обществени места за отдих          -18% 4. Публичен транспорт и метро                   -58% 5. Офиси и работни места                      -13% 6. Домове и жилища                          +11%   Пазарджик   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи    -68% 2. Хранителни стоки и фармация                -38% 3. Паркове и обществени места за отдих          -29% 4. Публичен транспорт и метро                  -69% 5. Офиси и работни места                      -32% 6. Домове и жилища                          +13%   Перник   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи     -58% 2. Хранителни стоки и фармация                 -31% 3. Паркове и обществени места за отдих          -37% 4. Публичен транспорт и метро                няма данни 5. Офиси и работни места                     -21% 6. Домове и жилища                         +21%   Плевен   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи     -64% 2. Хранителни стоки и фармация                  -37% 3. Паркове и обществени места за отдих           -16% 4. Публичен транспорт и метро                   няма данни 5. Офиси и работни места                       -22% 6. Домове и жилища                           +14%   Разград   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи    -48% 2. Хранителни стоки и фармация                -66% 3. Паркове и обществени места за отдих         няма данни 4. Публичен транспорт и метро                  няма данни 5. Офиси и работни места                      -10% 6. Домове и жилища                           +11%   Силистра   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи    -37% 2. Хранителни стоки и фармация                -23% 3. Паркове и обществени места за отдих        няма данни 4. Публичен транспорт и метро                 няма данни 5. Офиси и работни места                       -12%  6. Домове и жилища                          -3%   Сливен   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи      -61% 2. Хранителни стоки и фармация                  –36% 3. Паркове и обществени места за отдих            –40% 4. Публичен транспорт и метро                    –51% 5. Офиси и работни места                       -25% 6. Домове и жилища                            +19%     Смолян   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи      -66% 2. Хранителни стоки и фармация                  -59% 3. Паркове и обществени места за отдих            -42% 4. Публичен транспорт и метро                    няма данни 5. Офиси и работни места                        -41% 6. Домове и жилища                             +2%   Търговище   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи    -63% 2. Хранителни стоки и фармация               -31% 3. Паркове и обществени места за отдих           няма данни 4. Публичен транспорт и метро                  няма данни 5. Офиси и работни места                     -19% 6. Домове и жилища                          +2%   Видин   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи     -59% 2. Хранителни стоки и фармация                 -29% 3. Паркове и обществени места за отдих           няма данни 4. Публичен транспорт и метро                    няма данни 5. Офиси и работни места                       -25% 6. Домове и жилища                            няма данни   Враца   1. Търговия на дребно, заведения, кина, музеи     -53% 2. Хранителни стоки и фармация                 -31% 3. Паркове и обществени места за отдих           -3% 4. Публичен транспорт и метро                    -49% 5. Офиси и работни места                       -18% 6. Домове и жилища                            +21%     Oще от Digital: COVID-19 може да промени социалните ни навици за много дълго време
COVID-19
COVID-19 може да промени социалните ни навици за много дълго време
COVID-19 може да промени социалните ни навици за много дълго време
Световната пандемия от COVID-19 вече накара много хора да си задават въпроса дали ежедневието ни ще бъде същото след като се справим с тази заплаха. Разбира се в момента е твърде рано да се даде адекватен отговор, тъй като никой не знае колко време ще продължи кризата. Все пак някои експерти започнаха да изразяват професионалното си мнение по тази любопитна тела. Памела Парески е автор и лектор по социални науки в University of Chicago, която смята, че живота ни няма да бъде същия дълго време след последния позитивен случай на COVID-19 в световен мащаб.   Памела Парески предвижда бъдеще, в което стискането на ръце като поздрав между хората е жест от миналото. Причината е асоциациите с коронавируса, които трудно могат да бъдат забравени. Според нея за много хора ще остане една нотка на страх дълбоко в съзнанието им, независимо колко време ще мине след като се справим с коронавируса. Ситуацията може да се отрази и на други прояви на добри чувства между хората, като например прегръдките. Спомените за COVID-19 ще накарат доста хора да продължат със социалната дистанция, дори когато заплахата да отмине.     Потребителите също така дълго време ще обръщат внимание на личната хигиена и ще мият ръцете си по-дълго и по-продължително. Доста хора ще продължат да използват средства за дезинфекция в ежедневието си, дори когато пряката заплаха от вируса отмине. Тук е подходящ момент да отбележим, че към момента около 30% от световното население са засегнати от мерките за превенция и призивите за социална дистанция заради COVID-19. Сегашните промени в навиците ни ще продължат да вълнуват съзнанието ни и след края на 2020г.   При всички положения склонността ни да прегръщаме, стискаме ръце и да бъдем физически близо до околните хора ще бъде доста по-ниска от нормалните стойности. Проявлението на тази тенденция може да е още по-осезаемо, колкото по-дълго продължи кризата с COVID-19, съобщава CNet. Времето ще покаже дали мнението на специалистите по социални науки ще намери реално отражение в живота на милиони хора след края на пандемията. Със сигурност аспекти от ежедневието ни няма да бъдат същите след появяват на коронавируса.   Още от Digital: 5 начина, по които COVID-19 ще промени финансовите навици на родените между 80-те и 90-те години
Google
Google вече ще ни информира къде се спазва домашната карантина заради COVID-19
Google вече ще ни информира къде се спазва домашната карантина заради COVID-19
Само преди дни ви информирахме, че Google вече показва предупреждения за COVID-19 при пътувания. Това е само една от мерките, с които компанията се опитва да ни бъде полезна в неприятната ситуация. Технологичният гигант вече отдели финансови средства за подпомагане работата на болниците и подкани своите служите да се включат в много благотворителни инициативи. Google също така следят стриктно за разпространението на невярно съдържание за коронавируса и се стремят да ни показват само легитимна информация в своите приложения. Заглавия като Google Maps, YouTube, Google Chrome улесняват ежедневието на милиони хора.   Внушителното количество информация, с което Google разполага за всеки от нас сега се превърна в ефективен инструмент в борбата с коронавируса. Оказва се, че компанията е създала интересен доклад, в който се съдържа детайлна информация за поведението на потребителите в 131 държави по цял свят. Всъщност въпросните данни използват сензорите на смартфони, с които традиционно компанията следи местоположението ни. Алгоритмите използвани от Google Maps са използвани от компанията в създаването на баа данни, която показва в кои държави следват най-стриктно указанията за социална изолация.     Самата информация показва колко често потребителите излизат навън, използват публичен транспорт, посещават магазини и други обществени места. Данните са генерирани от устройствата с активирани Google Location History, които в нормална ситуация се използват за подобряване на Google Maps. В този случай компанията дава свободен достъп до тази информация и се надяват да помогнат на здравните органи и медицинските институции да се справят по-добре с пандемията. Информацията, която е намерила място в доклада също така е събрана доброволно от собствениците на смартфони, предаде PhoneArena.   Разбивката по отделни страни е полезна, тъй като разкрива какви са индивидуалните нагласи и навици на хората във всяка от изследваните държави. Google уточниха още, че данните ще бъдат публично достъпни в интернет, докато лекарите и здравните органи по цял свят смятат, че имат нужда от тях. За нас обикновените потребители определено е любопитни да разберем колко добре се справяме с мерките за социална изолация препоръчани от властите. За периода между 10 - 29 март България отчита със 66% по-малко посещения на търговски обекти, спрямо средните стойности за целия свят.   Oще от Digital: Google, Facebook и останалите компании ще се борят срещу фалшивите новини за COVID-19
COVID-19
Какво представляват респираторните апарати и как работят
Какво представляват респираторните апарати и как работят
Респираторите извършват важни медицински операции, поемайки изцяло процеса на дишане, когато заболяването засегне силно работата на дробовете. Предоставянето на допълнителен източник на кислород е ключово за пациентите с COVID-19 в по-напреднала фаза и им предоставя ценно време да се възстановят и преборят инфекцията. Нуждата от подобно оборудване възниква, когато белите дробове не са в състояние да извършват своята естествена функция на поемане на кислород и издишване на въглеродния диоксид. Ролята на респираторите е да изпълняват функциите на дихателна система, докато се стабилизира състоянието на пациентите.   Любопитно: За COVID-19 без паника   Модерните системи от този тип са програмирани да работят в различни режими, с които се адаптират към индивидуалните нужди на конкретния човек. Системите с контролирано налягане предоставят оптимално ниво на налягане в дихателните пътища, за да стимулират абсорбацията на кислород. Респираторите гарантират, че при при достигането на съответна граница на налягане започва плавен процес на издишването, с което поддържат изкуствено работата на белите дробове. Често това е критичната точка, която определя дали болестта може да бъде преборена и превръща респираторите в ключово оръжие в борбата с COVID-19.     Специфична особеност на коронавируса е, че засяга основно долните дихателни пътища при около 20% от заразените се налага използването на устройства с механична вентилация. Внушителните темпове, с които се развива пандемията от COVID-19 създадоха недостиг и проблеми за доста държави в набaвянето на достатъчно респиратори за гарантиране здравето на своите граждани. Разпространени са два основни вида медицинска вентилация: инвазивна и неинвазивна. При вторият случай се прилага лечение със защитни маски с вградени вентилатори, поддържащи достатъчен въздушен поток за нормалните дихателни функции.       Още от Digital: Видове защитни маски срещу COVID-19   Най-тежките случаи с остри респираторни затруднения налагат използването на т.нар. инвазивен метод, при който пациента е свързан към механичен вентилатор. Тази система включва модул за контролиране на въздушното налягане и централен панел с бутони за управление. Допълнителен компонент се грижи за синхронизиране на околната температура с тялото и предоставянето на достатъчен въздушен поток за нуждите на пациента. Използването на механична вентилация изисква постоянен мониторинг от страна на лекарите и обикновено е свързано с допълнителни манипулации.     Много често това включва интубация, като пациентите в тази фаза не могат да се хранят и да приeмат течности самостоятелно. Болничните заведения е задължително да разполагат с висококвалифициран персонал, който да използва по най-ефективен начин съвременното оборудване в интензвините отделяни, за да помогнат на своите пациенти. Високата цена на апаратите от този тип и твърде малкия брой производители също допринася за липсата на по-сериозна дистрибуция на медицински респиратори по цял свят. В заключение ще отбележим, че подобна апаратура се прилага единствено при най-критичните случаи на COVID-19.   Още от Digital: Защо всички трябвa да носим защитни маски срещу коронавирус
EC
Учени от Европа ще разработват приложения, които следят контактите ни по време на COVID-19
Учени от Европа ще разработват приложения, които следят контактите ни по време на COVID-19
Координацията между европейските държави продължава да бъде на изключително високо ниво. Сътрудничеството между държавите-членки на ЕС обхваща почти всички аспекти на социалния, политическия и икономическия живот. Тези действия и непрестанните разговори между лидерите на страните има ключово значение за борбата с коронавируса на континента. От Reuters сега ни информират за нова инициатива, която стартират група от европейски учени, научни специалисти и експерти в сферата на технологиите.   Една от основните цели на проекта ще бъде подкрепата за използване на дигитални услуги и мобилни приложения в борбата срещу COVID-19. Конкретното име на инициативата е The Pan-European Privacy Preserving Proximity Tracing (PEPP-PT) и обещава да спазва стриктно актуалното законодателство на континента и най-вече разпоредбите на GDPR. На този етап в паневропейското споразумение са се включили над 130 изследователи и учени от осем различни държави, но вероятно броям им тепърва ще се увеличава.     Специалистите ще комбинират усилията си в разработване на приложения за следене на контактите на потребителите в рамките на държавите-членки и при пътуване в чужбина. Водещ приоритет за (PEPP-PT) ще бъде формирането на дигитална рамка за по-ефективна борба срещу коронавируса. Платформата на PEPP-PT ще бъде отворена за други разработчици и ще позволи следенето на близостта, но при пълно съответствие с актуалните регулации на GDPR сред държавите-членки на ЕС.   Общият регламент за защита на данните е правилникът за поверителност на Европейския съюз, която формулира строги ограничения за обработката на лични данни. Това сериозно затруднява използването на данни за местоположението на смартфони за борба с COVID-19. Най-обсъжданата идея от представителите на PEPP-PT е да се следят връзките и близостта между устройствата, чрез използването на технологията Bluetooth, която на практика се поддържа от всяка една електронна джаджа.   Още от Digital: Световната здравна организация (СЗО) ще представи собствено COVID-19 приложение за смартфони
Faceboоk
Facebook разработват коронавирус бутон
Facebook разработват коронавирус бутон
Facebook вече предлагат специална секция в профилите ни, където можем да откриваме актуална информация за COVID-19. Компанията постоянно използва удобни начини да припомни да бъдем отговорни и да стоим в домовете си, докато продължава кризата с коронавируса. Лично шефът на Facebook също вече потвърди, че работи от вкъщи, за да спазва мерките за социална изолация. Потребителите могат да очакват още ъпдейти и добавяне на нови функционалности, които да улеснят общуването в социалната мрежа.   Сега разбираме за следващата интересна идея на Facebook, която е свързано с интеграцията на още един бутон за реакция в профилите ни. Този нов елемент в интерфейса на Facebook ще представлява COVID-19 бутон. Припомняме ви, че преди пет години компанията предизвика голям отзвук сред потребителите с премиерата на шест подобни емотикони, които изразяват различни емоционални състояния. В момента това продължава да бъде една от най-отличителната функции за комуникация, която ни предлага Facebook.     Тестовата версия на новия бутон включва същото лого на "Stay Home" стикера в Instagram и Facebook, който ни подканя да спазваме социална дистанция. Самият символ показва сърце, което е разположено на лилав фон. Компанията също потвърди, че експериментира с тази функция без да разкрива повече детайли за предстоящия бутон. Идеята вероятно е свързана с оказване на съпричастие и подкрепат към хората, които са най-засегнати от коронавируса по цял свят.   Засега не разполагаме с повече информация за вдъхновения от COVID-19 бутон в социалната мрежа. Добавянето на седма емотикона към настоящите шест, които са добре познати на потребителите определено е доста любопитно решение. Времето ще покаже дали компанията няма да ни изненада с функциите, които ни предлагса коронавирус бутона в социалната мрежа. Със сигурност ни очакват интересни неща около компанията в следващите месеци.   Още от Digital: Световната здравна организация (СЗО) ще представи собствено COVID-19 приложение за смартфони