Когато става дума за защита на нашата лична информация, специалистите по сигурност, се фокусират върху сложността на паролата, която използваме. Те винаги съветват, че ако направим паролата си по-трудна за отгатване, хакерите ще имат повече трудност при разбиването й, а това би помогнало за нашата безопасност.
Този съвет е все още валиден. Но с кибератаките срещу Adobe и LinkedIn, при които изтекоха стотици милиони потребителски имена и пароли (да не говорим, че със сигурност има и нарушения, за които масовия потребител никога не е научил), стана ясно че създаването на сложна парола вече не е достатъчен гарант за защита.
От Techlicious ни съветват, че единственият начин да се сведе до минимум въздействието на откраднати потребителско име и парола е да използвате различни имена и пароли за всеки отделен профил. Какво да правим тогава? Вижте отговорите.
1. Когато става дума за защита на вашата лична информация, специалистите по сигурността, препоръчват да се използват сложни (силни) пароли. Спазването на това изискване обаче не е достатъчно. Единственият начин да намалите риска от кражба на паролата ви е да използвате различна парола за всеки сайт. За повечето от нас това е обезсърчително предизвикателство. Кой може да си спомни 50 различни пароли? Отговорът е да използвате мениджър за пароли, който ви позволява да създадете толкова сложни пароли, колкото е необходимо и да ги съхранявате в криптирана база данни защитена под една главна. След като започнете да използвате мениджър за пароли, той ще попълва вашето потребителско име и парола автоматично, всеки път когато посещавате уебсайт.
2. Всички съвременни версии на основните браузъри имат вградени мениджъри за пароли. Единствено обаче Mozilla Firefox ви позволява да защитите вашия списък с пароли, с главна парола. Всичко, което трябва да направите е да кликнете върху бутона Remember Password, когато влезете в един сайт и паролата автоматично ще се попълни без допълнителни кликвания. Firefox запазва тези пароли в един файл на вашия компютър, като ви дава възможност да защитите с опцията „master password“. Вашите запазени пароли ще бъдат криптирани с главната парола и ще трябва да я въведете преди да използвате Password Manager.
Браузърът на Google, Chrome, изисква от вас да се логнете, за да запазите или да използвате запазена парола, и когато излезете от системата сте защитени. Можете да видите списък на запаметените пароли от страницата с настройки на Chrome. Мениджърът за пароли на Chrome е също толкова удобен колкото и този на Firefox и има подобен интерфейс. Chrome обаче криптира вашите запазени пароли с паролата ви за потребителския ви Windows акаунт. Всеки, който има достъп до вашия потребителски Windows акаунт ще може да види и вашите пароли.
Браузърът на Apple, Safari за Mac-ове съхранява паролите ви в iCloud Keychain, което означава, че вашите пароли автоматично ще се попълват, ако сте влезли в профила си. Но ще се нуждаете от вашата iCloud Keychain парола, за да видите съхранените пароли.
В Internet Explorer, трябва да въведете парола на някой уеб сайт и браузъра ще ви предложи да я запомни. Следващият път, когато посетите този уебсайт, ще трябва да кликнете върху полето с потребителско име и да изберете своето запазено потребителско име от списъка – Internet Explorer няма автоматично да попълни данните ви за вход. Освен това Internet Explorer не ви позволява да видите запаметените пароли ако не използвате инструмент на трета страна, като IE PassView, например. Точно както и Chrome, Internet Explorer криптира запазените пароли с паролата на потребителския ви Windows акаунт.
3. Не забравяйте да излезете от профила си. За щастие, всички браузъри само попълват автоматично паролите, ако сте влезли в компютърния си профил, така че не забравяйте да излезете, когато сте готови. Освен това, трябва да настроите вашия компютър да заспива след няколко минути бездействие и да изисква парола, за да излезе от сън, така че никой да не може да използва компютъра ви, без ваше знание.
За Windows компютри, може да намерите тази настройка под „Control Panel –> Appearance and Personalization –>Personalization –> Change screen saver”.
За Mac, отидете на “System Preference –> Security and Privacy –> таба General”, където ще намерите тази настройка.
4. По-добър вариант е да използвате самостоятелен мениджър за пароли, а не вграденото в браузъра приложение, което използвате. Някои от тези мениджъри за пароли ви позволяват да синхронизирате вашите пароли през Windows компютри и Mac-ове, с Android и iOS устройства и ви помагат да генерирате уникални, силни пароли и надеждно да съхранявате информация за кредитната ви карта. Може да опитате RoboForm и LastPass. Ако търсите безплатна опция опитайте Norton Identity Safe.
Discussion about this post